Musty Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 er forskjell på å kjøre forbi og å passere... Det er lov til å passere på høyre side Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 er forskjell på å kjøre forbi og å passere... Det er lov til å passere på høyre side Da passerer jeg i stor fart på høyre side Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) er forskjell på å kjøre forbi og å passere... Det er lov til å passere på høyre sideDa passerer jeg i stor fart på høyre sideI henhold til Forskrift om kjørende og gående trafikk, §12 - Forbikjøring, så har du kun lov til å passere biler venstrefeltet på høyre side om disse kjører under fartsgrensen på stedet. Hvilket vil si at å passere i stor fart på høyre side er brudd på flere regler. Endret 5. april 2016 av Hansien Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I hundre opp okstad helt til høyre, passerte flere biler.. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I hundre opp okstad helt til høyre, passerte flere biler.. Om fartsgrense på stedet er lavere enn 100km/t bryter du flere regler ved å kjøre forbi på høyre siden. Om fartsgrensen er 100km/t på stedet brøyt du ingen regler. Til nød er du i en gråsone. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) I hundre opp okstad helt til høyre, passerte flere biler.. Om fartsgrense på stedet er lavere enn 100km/t bryter du flere regler ved å kjøre forbi på høyre siden. Om fartsgrensen er 100km/t på stedet brøyt du ingen regler. Til nød er du i en gråsone. Det er ikkje sikkert. I §12 står det: c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Han sa ikkje at trafikken var "så tett". Endret 5. april 2016 av Zeph Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) I hundre opp okstad helt til høyre, passerte flere biler.. Om fartsgrense på stedet er lavere enn 100km/t bryter du flere regler ved å kjøre forbi på høyre siden. Om fartsgrensen er 100km/t på stedet brøyt du ingen regler. Til nød er du i en gråsone. Det er ikkje sikkert. I §12 står det: c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Han sa ikkje at trafikken var "så tett". Saken er såre enkel at glir man forbi en bil som kjører under fartsgrensen i venstre feltet ved å selv holde fartsgrensen i høyre feltet så kjører man per definisjon ikke forbi, man passerer. Det er en bred enighet hos statens ansatte både hos politiet og statens vegvesen at dette er innenfor regelverket, noe man ofte kan lese når mediene blusser opp dette temaet. Derav poengteringen min på enden: "Til nød er du i en gråsone." Endret 5. april 2016 av Hansien Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 De fleste som kjører i venstre felt, kjører over fartsgrensen. Det er ulovlig. I praksis er det bare to tilfeller venstre felt kan benyttes: 1. Trafikken er så tett at avviklingen går bedre om den fordeles på begge felt. 2. Trafikken i høyre felt beveger seg saktere enn fartsgrensen. Det er ingen forskjell mellom feltene når det gjelder fart. Forutsetningen både for forbikjøring i venstre felt, og for passering i høyre felt, er at fartsgrensen holdes. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I hundre opp okstad helt til høyre, passerte flere biler.. Vet ikke om du er klar over det , men flere trafikanter har faktisk krasjet opp Okstad bakkene like før Tiller på denne måten , du har jo et felt som kommer inn på høyre side midt i bakken og det er ikke alltid at man ser bilene som kan komme i ganske stor fart her. Har du en i midtre felt som skal kjøre av mot Tiller litt lengre opp i bakken så er det ikke alltids at de ser til høyre og da er krasjen et faktum , ønsker du å kjøre forbi så bruk heller midtre eller venstre felt så er du trolig litt mer sikker... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I begge tilfellene så er ikke skylden min ved en kræsj Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I begge tilfellene så er ikke skylden min ved en kræsj Kjører du forbi en bil i 100 km/t opp okstadbakkene på høyre side skal jeg love deg at du blir sittende igjen med regninga uansett hvor mye du prøver å si at det ikke var din skyld om du faktisk blir påkjørt av en bil som skifter felt og holder fartsgrensen på 80km/t opp bakken. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I begge tilfellene så er ikke skylden min ved en kræsj Kjører du forbi en bil i 100 km/t opp okstadbakkene på høyre side skal jeg love deg at du blir sittende igjen med regninga uansett hvor mye du prøver å si at det ikke var din skyld om du faktisk blir påkjørt av en bil som skifter felt og holder fartsgrensen på 80km/t opp bakken. Fartsovertredelse fører ikke til vikeplikt, feltskifte gjør. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I begge tilfellene så er ikke skylden min ved en kræsj Kjører du forbi en bil i 100 km/t opp okstadbakkene på høyre side skal jeg love deg at du blir sittende igjen med regninga uansett hvor mye du prøver å si at det ikke var din skyld om du faktisk blir påkjørt av en bil som skifter felt og holder fartsgrensen på 80km/t opp bakken. Fartsovertredelse fører ikke til vikeplikt, feltskifte gjør. Det kan du sikkert si til politiet som sørget for at vedkommende som nylig kjørte forbi i langt høyere hastighet enn fartsgrensa i høyre felt opp okstadbakken, og som faktisk kom inn i en slik situasjon som jeg beskrev , mistet førerkortet. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Spørsmålet i slike tilfeller er om det er farten eller feltskiftet som førte til situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå