Gå til innhold

3 fas kompressor til 1 fas?


Anbefalte innlegg

Hei!!

Har fått en kompressor av merket Kaeser EPC 630-250 og denne har da en 3kw motor og jeg har bare 1 fas 16 ampere i garasjen.

Kan jeg da bruke disse 2 her http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Byggsentral-3-fase-230-V-2000033125/?artId=44728

44-728_xl_1_zpss0pxj2cz.jpg

 

og

44-572_l_1_zpssi9kp9lr.jpg

 

for å få dette til å fungere

 

Bilde av kompressor

kaeser-kompressor-eurocomp-epc-630-250-s

 

Spec på kompressor

IMG_4752_zpsab2pvkqo.jpg

 

Eller trenger jeg en kondensator som fikser dette

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dessverre, denne kan ikke kjøres på 230V enfase. (Forutsatt at det dreier seg om en 230V 3 fase motor.)

 

Helt generelt så er det mulig å bygge om 3 fase motorer til enfase motorer vha en "startkondensator" men da mister du nok sannsynligvis det meste av 3 fase motorens startmoment og også deler av den tilgjengelige effekt ved kontinuerlig belastning. 

 

En annen side ved saken er det som går på det formelle regelverket og brannsikkerhet. (Hvis det i det hele tatt snurrer rundt så vil strømmen i viklingene sannsynligvis bli noe større enn normalt.)

 

Det er nok mulig å omforme fra 1 fase til 3 fase men dette vil nok sannsynligvis koste mer enn det smaker. Da kan man for eksempel bruke en frekvensomformer som kan omforme fra enfase til trefase for motorstørrelse opp til 3 KW.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nei, dessverre, denne kan ikke kjøres på 230V enfase. (Forutsatt at det dreier seg om en 230V 3 fase motor.)

 

Helt generelt så er det mulig å bygge om 3 fase motorer til enfase motorer vha en "startkondensator" men da mister du nok sannsynligvis det meste av 3 fase motorens startmoment og også deler av den tilgjengelige effekt ved kontinuerlig belastning. 

 

En annen side ved saken er det som går på det formelle regelverket og brannsikkerhet. (Hvis det i det hele tatt snurrer rundt så vil strømmen i viklingene sannsynligvis bli noe større enn normalt.)

 

Det er nok mulig å omforme fra 1 fase til 3 fase men dette vil nok sannsynligvis koste mer enn det smaker. Da kan man for eksempel bruke en frekvensomformer som kan omforme fra enfase til trefase for motorstørrelse opp til 3 KW.

Takker for ekstremt kjapt svar!!!

 

Altså vi snakker "Startkondensator" her da altså

 

Har du noen peiling på hvor stor startkondensator(uF) man må ha til en slik motor?

Og hvordan?

Lenke til kommentar

Har vel som sagt en forholdsvis begrenset tro på løsningen både med hensyn på teknologi og brannsikkerhet. På den annen side så forekommer det jo at "ting" fungerer bedre enn forventet. Når det gjelder brannsikkerhet, så skal det jo mye til en brann uten at det først er en eller annen form for varmgang. Jeg googlet opp det som ser ut til å være en meget god beskrivelse av hvordan man kan bruke "startkondensator" og "driftskondensator". (Den ene for å få den i gang, den annen for å holde den kjørende.)

 

http://eliselektro.no/pdf-files/produkter/elkomponenter/passivekomponenter/Motorkondensatorer.pdf

 

Tror at man egentlig skal være "godkjent maskinbygger" for å kunne holde på med en slik ombygging. Man kan også se at effekten er om lag den dobbelte av det som anbefales for ombygging.

 

Det hadde vært interessant med en tilbakemelding om hvordan dette fungerer, hvis det nå eventuelt blir testet ut på en eller annen måte. (Til tross for skepsis så skulle det heller ikke forbause meg om dette faktisk viser seg å kjøre OK.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har vel som sagt en forholdsvis begrenset tro på løsningen både med hensyn på teknologi og brannsikkerhet. På den annen side så forekommer det jo at "ting" fungerer bedre enn forventet. Når det gjelder brannsikkerhet, så skal det jo mye til en brann uten at det først er en eller annen form for varmgang. Jeg googlet opp det som ser ut til å være en meget god beskrivelse av hvordan man kan bruke "startkondensator" og "driftskondensator". (Den ene for å få den i gang, den annen for å holde den kjørende.)

 

http://eliselektro.no/pdf-files/produkter/elkomponenter/passivekomponenter/Motorkondensatorer.pdf

 

Tror at man egentlig skal være "godkjent maskinbygger" for å kunne holde på med en slik ombygging. Man kan også se at effekten er om lag den dobbelte av det som anbefales for ombygging.

 

Det hadde vært interessant med en tilbakemelding om hvordan dette fungerer, hvis det nå eventuelt blir testet ut på en eller annen måte. (Til tross for skepsis så skulle det heller ikke forbause meg om dette faktisk viser seg å kjøre OK.)

Takker for svar

Må nok få litt mere hjelp iforhold til å finne ut hvor stor kondensator jeg må ha, men tror selv at jeg trenger 240uF

Ut ifra dette her:

http://www.elfixaren.com/1-fas-drift-pa-3-fas-motor

Lenke til kommentar

ja, frekvensomformer går jo, men det blir vel litt dyrt. (3kW).

 

Takker for linken. Den sier jo sånn noenlunde det samme som jeg sa, stort sett bare ut i fra "litt fri synsing og erfaring":

 

"Man förlorar en del ieffekt och momentstartmomentet blir ca 30% av märkmomentet och 1-fas faseffekten blir ca 75% av 3-fas effekten"

 

Den linken som jeg sendte beskriver jo bruk av både drifts og startkondensator, og da får man vel sikkert opp startmomentet en del. (I forhold til å bruke en kombinert start og driftskondensator.) På den annen side, to kondensatorer, det blir jo en hel del mer komplisert.

 

Ville trodd at 240 uF var litt stort, hvis den skal ligge "konstant inne" og at det halve kanskje ville passe, men det er jo ikke helt godt å vite. (Igjen litt "fri sysnsing".)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...