asgeir23 Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Hei!Jeg har eid en Rega rp-1 platespiller i et par år nå, og er veldig fornøyd med den, men jeg merket etter hvert at det var ble mye hakking og skurring i alle platene jeg spilte av, til og med helt nye plater, så jeg bestemte meg for å oppgradere spilleren med ny pickup, og kjøpte "Rega Performance Pack" med en ny pickup, med ny nål/ stift. Jeg kjøpte og så et par nye plater, og spilte disse av med den oppgraderte spilleren og da var jeg veldig fornøyd med lyden, men når jeg spiller av de gamle platene igjen føler jeg at det er enda veldig mye hakking og skurring. Jeg børster platene med en antistatic børste før jeg spiller dem, og jeg behandler dem generelt bra. Jeg har til og med prøvd å vaske platene med dette kittet her: https://platekompaniet.no/vinyl/platerens---ultimate-record-care-kit/ uten at det har hjulpet særlig mye. Relativt nye plater, som jeg bare har spilt av noen få ganger med den gamle pick-upen har enda mye skurring når jeg prøver å spille dem av med splitter ny nål/stift, og jeg får ikke dette bort med verken vasking eller børsting, til tross for at platene ser helt fine ut. Kan den gamle nålen/stiften , i den gamle pickupen, som jeg tror ble ganske dårlig etterhvert, ha skrapet opp platene, eller ødelagt "grooven" på en eller annen måte, som gjør at de enda høres ganske skurrete ut? Er det i så fall dumt å spille av de "ødelagte" platene med den nye pick-upen, kan den igjen bli skadet? Endret 23. mars 2016 av asgeir23 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 (endret) Vil nok tro det er det som ha skjedd ja. Vinyl plater er jo tross alt kun plastikk med mikrosopiske variasjoner i plastikken som pick-upen leser av og lager til musikk. Blir de skadet så er det nok ingen vei tilbake. Tviler på at din nye pick-up tar skade av de gamle platene. Snakk med de som selger pick-uper om hvor ofte du bør bytte den før det skjer igjen. Platene slites også ut hver gang de brukes, men pass på at pick-upen flyter riktig, og ikke bruker for mye vekt ned i sporet. Endret 28. mars 2016 av AndersT2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå