sedsberg Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Bilen min fikk 2-er feil på oljelekkasje. Har nå vasket motor og motorrom grundig og sliter med å finne noe lekkasje. Den har nå stått parkert uten plastbunnen montert og etter to dager er det ikke en eneste dråpe på bakken under. Et verksted jeg spurte ville ikke si hvor mye lekkasje som skulle til for å feile og verkstedet jeg hadde kontroll på mener bastant at den lekker fra to steder. Hvor kunne de derimot ikke svare på. Det nærmeste jeg finner på google er ganske vagt. Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter. Endret 23. mars 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Høres nesten ut som mekanikeren er ubrukelig og antar det lekker når det er oljesvette. Har du kjørt bilen, ikke bare latt den stå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Den har bare stått, men har vært starta og varma opp. Kommer til å kjøre i påska så ser fort da hvis det er lekkasje. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Om det er olje eller andre væsker å spore under/fra bil der den er parkert etter den har blitt kjørt varm vil jeg kalle det at den har en lekkasje. Det er forøvrig ikke sikkert dette skjer om den bare står stille kald. Endret 23. mars 2016 av Thobjo Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Den har forøvrig også stått parkert på samme plass i fire år uten at det er oljeflekker på asfalten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Sånn uoffisielt, så mener jeg å ha hørt/lest at "dersom det drypper noe på gulvet i løpet av kontrollen", så er det lekkasje. Svetting og olje/væskesøl som bare "henger" under motor/radiator/girkasse/differensial(er), skulle etter den logikken ikke anmerkes... 1 Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Kan vel tenkes du hadde kontroll endag da det var vått ute og den våte veibanen og sprut derifra gjor at oljefilm løsnet og vart synlig når det datt dråper med vått fra bilen inne på kontroll ? Det kan det ha sett mye værre ut en det er. Det er jo ofte ett bilverksted med litt "forståelse" for slikt i omtådet, kanskje bedre å ta turen dit Endret 23. mars 2016 av Thobjo Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Hadde massiv lekasje fra bunnpanna på en bil før. Såppas at det lå alltid en flekk etter bilen. Vasket motoren og byttet olje og bilen ble godkjent. La igjen en oljeflekk da jeg kjørte derifra også Men ble vel strengere i år? Prøv å vask å se om det går greit. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Tja. Vår bil hadde en nokså solid lekkasje, men den kom bare olje ut når man kjørte. Derved dryppet det ikke av bilen når den sto i ro, men det var godt med oljesøl på motoren.Forøvrig er det ikke rare skvetten med olje som skal til før det kan innebære livsfare for en motorsyklist, så.... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Det lille som lekker blir fanget opp av plastlatene under bilen. Satser på å vaske før den skal til kontroll. Finner de ikke lekasje er det heller ingenting de kan fikse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Motorvask er en fin måte å gjøre alle lekkasjer enda synligere på, siden man fjerner laget med møkk som absorberer greiene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Jeg tror problemet her er at møkka var så metta av olje at det så ut som en større lekasje. Har nå kjørt en lang tur og det ser ut som det kanskje er en liten oljelekasje fra vakumpumpa. Som er ganske vanlig problem på denne modellen. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Sånn uoffisielt, så mener jeg å ha hørt/lest at "dersom det drypper noe på gulvet i løpet av kontrollen", så er det lekkasje. Svetting og olje/væskesøl som bare "henger" under motor/radiator/girkasse/differensial(er), skulle etter den logikken ikke anmerkes... Dette er den praksisen jeg utfører hvertfall. Det skal lekke og det skal være en reell feil. Et fint lite triks på kjipe oljelekasjer og pkk mangel(f.eks mellom motor/gir) er å tappe oljenivået så det står under minimum på peilepinnen, få nivået lavere enn simmeringer og bunnpanne pakningen. Oljesvetting/lekasje fra O-ring vakumpumpe og O-ring kjedestrammer er en feil jeg har sett mer og mer med årene. Kurant og godt betalt, gjør det selv og spar en bøtte med penger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2016 Kommer nok til å fikse vakumpumpa uansett. Er bare et par nye o-ringer som skal til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Da var vakumpumpa overhalt, med tykkere o-ring enn originalt så den ikke skal begynne å lekke igjen etter et halvt år. Mirakuløst nok var det en helt standard o-ring til 26kr. som passa. Bytta også et par andre ting som kanskje lekker bittelitt siden jeg allerede var så godt i gang. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Men den kom ikke gjennom etterkontrollen. Svetter fremdeles rundt bunnpanna. :/ Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg har brukt denne ved et par anledninger. Tar litt tid før den virker, men den er i det minste ufarlig å bruke. Bla.a brukt den på en automatkasse, som er kjent for å lekke om man bruker original pakning. Den er tørr nå... 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Hvilke butikker selger denne? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Omega 972 er samme opplegget, og skal doseres akkurat likt; 3% ved lekkasje. Noen sverger til den ene produsenten, noen til den andre, og så finnes det helt sikkert enda flere produsenter enn de to av tilsvarende tetningsmidler... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Ja jeg ser til og med Biltema har (hadde) samme greiene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå