Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva regnes som "betydelig oljelekkasje" på EU-kontroll?


Anbefalte innlegg

Bilen min fikk 2-er feil på oljelekkasje. Har nå vasket motor og motorrom  grundig og sliter med å finne noe lekkasje. Den har nå stått parkert uten plastbunnen montert og etter to dager er det ikke en eneste dråpe på bakken under.

 

Et verksted jeg spurte ville ikke si hvor mye lekkasje som skulle til for å feile og verkstedet jeg hadde kontroll på mener bastant at den lekker fra to steder. Hvor kunne de derimot ikke svare på.

 

Det nærmeste jeg finner på google er ganske vagt.

Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er olje eller andre væsker å spore under/fra bil der den er parkert etter den har blitt kjørt varm vil jeg kalle det at den har en lekkasje.

 

Det er forøvrig ikke sikkert dette skjer om den bare står stille kald.

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Kan vel tenkes du hadde kontroll endag da det var vått ute og den våte veibanen og sprut derifra gjor at oljefilm løsnet og vart synlig når det datt dråper med vått fra bilen inne på kontroll ?

 

Det kan det ha sett mye værre ut en det er.

 

Det er jo ofte ett bilverksted med litt "forståelse" for slikt i omtådet, kanskje bedre å ta turen dit :)

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Hadde massiv lekasje fra bunnpanna på en bil før. Såppas at det lå alltid en flekk etter bilen.

 

Vasket motoren og byttet olje og bilen ble godkjent.

La igjen en oljeflekk da jeg kjørte derifra også :p

 

Men ble vel strengere i år? Prøv å vask å se om det går greit.

Lenke til kommentar

Tja. Vår bil hadde en nokså solid lekkasje, men den kom bare olje ut når man kjørte. Derved dryppet det ikke av bilen når den sto i ro, men det var godt med oljesøl på motoren.
Forøvrig er det ikke rare skvetten med olje som skal til før det kan innebære livsfare for en motorsyklist, så....

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet her er at møkka var så metta av olje at det så ut som en større lekasje.

 

Har nå kjørt en lang tur og det ser ut som det kanskje er en liten oljelekasje fra vakumpumpa. Som er ganske vanlig problem på denne modellen.

Lenke til kommentar

Sånn uoffisielt, så mener jeg å ha hørt/lest at "dersom det drypper noe på gulvet i løpet av kontrollen", så er det lekkasje. Svetting og olje/væskesøl som bare "henger" under motor/radiator/girkasse/differensial(er), skulle etter den logikken ikke anmerkes...

 

Dette er den praksisen jeg utfører hvertfall. Det skal lekke og det skal være en reell feil.

 

Et fint lite triks på kjipe oljelekasjer og pkk mangel(f.eks mellom motor/gir) er å tappe oljenivået så det står under minimum på peilepinnen, få nivået lavere enn simmeringer og bunnpanne pakningen.

 

Oljesvetting/lekasje fra O-ring vakumpumpe og O-ring kjedestrammer er en feil jeg har sett mer og mer med årene. Kurant og godt betalt, gjør det selv og spar en bøtte med penger.   

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var vakumpumpa overhalt, med tykkere o-ring enn originalt så den ikke skal begynne å lekke igjen etter et halvt år. :p Mirakuløst nok var det en helt standard o-ring til 26kr. som passa.

 

Bytta også et par andre ting som kanskje lekker bittelitt siden jeg allerede var så godt i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...