Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 eller A6?

Anbefalte innlegg

Hei.

Starter med en kort oppsummering: For noen dager siden hoppet drivreima av min A6 1.9 tdi 2000 mod. pga. at reimstrammern av en eller annen grunn har bøyd seg. I stedet for å kjøpe en ny strammer kjøpte jeg da en audi a4 som tiltenkt delebil med samme motor for å få satt i stand a6'n før påska. Betalte kun vrakpant da selger ikke hadde behov for bilen lenger.

Planen var selvfølgelig å flytte strammern fra a4'n over på a6'en. Det jeg ser etterhvert er at A4'n antakeligvis er i bedre stand enn a6'n. Den er fullt kjørbar, men ikke eu-godkjent, så jeg hentet den på prøveskilt.

Kan ta en oppsummering over hva jeg vet om av feil og mangler på begge biler.
A6: ulyder i forstilling, liten oljelekkasje, bremseskiver og klosser foran, skiltlys, vindusspylermotor bak, påbegynnende rust i samtlige hjulbuer. Kan også nevne at den er litt tungstartet når den er kald, og at den går i nødmodus ved akselerasjon i motbakker på litt høyt turtall. Skal inn til EU-kontroll innen november. Har gått 294000 km, reg.reim byttet ved 250000 km.
A4: Bremseskiver+klosser foran, hjullager (mulig bare stramming), pusser- og spylermotor bak, kanskje noe forstillingsdeler, men hører ingen ulyder, sprekk i frontrute. Denne skulle vært eu-kontrollert i 2015. Har gått 240000 km. Reg.reim og topp byttet nylig.

Har bestemt meg for å flytte strammern over fra a4'n, da jeg må ha bil snarest, men skal bestille ny strammer til den for å ta EU-kontroll på a4'n nå for å se hvor mye som må gjøres. Ønsker bare å høre hva dere mener om dette.

Takker for seriøse svar!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A6en har sikkert gåen turbo. (Turbo actuator ikke fungerer)

Tungstartet: kan være bare glødeplugger.

A4en har sikkert ny turbo også pga ny topp.

Pga rusten er A6en ikke mye å satse ny tur turbo på. Dersom motor ikke står på tvers er det ikke så sykt vanskelig å bytte selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...