Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Problem med aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg prøver å få opp et trådløst aksesspunkt i et hobbyrom, ved å koble dette med nettverkskabel til routeren. Det er for langt og kronglete til å få trådløs nettverksutvidelse til å funke. 

Aksesspunktet er type Jensen Scandinavia Air Link 2400AC, routeren ZyXEL P8702N fra Telenor. 

For å se at aksesspunktet funket koblet jeg det direkte med medfølgende kabel til en ledig port (tilfeldigvis port 2) på routeren, og det funket greit. Så har jeg dratt en Cat 5E kabel ut til hobbyrommet, satt på en plugg i den ene enden og koblet et Elko nettverksuttak i den andre. Denne kablen er ca 30-40m. Plugger det hele sammen men får ikke kontakt.

Så sjekker jeg kabelen som fulgte med aksesspunktet, og det var en rett kabel, dvs. ikke krysset, jeg dobbelsjekket kabelen jeg har koblet selv og den er også rett. Jeg har med andre ord en rett kabel fra routeren til nettverkskontakten, og plugger inn en rett kabel fra nettverksuttaket til aksesspunktet og det funker ikke. For å sjekke at ikke aksesspunktet eller kabelen som fulgte med er blitt skadd tar jeg det tilbake og kobler direkte til routeren, og det virker.

Når jeg har sjekket kabelen jeg har laget selv har jeg "ringt ut" hver leder mot LSA plinten i Elko boksen. Det er derfor en mulighet for at det er dårlig kontakt i print/lodding mellom LSA plinten og selve uttaket, men det er så usansynlig at jeg tenkte jeg fikk be om det godt råd først :)

Er det noen kloke hoder der ute som har tips til feilsøking ... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cat 5e kabelen din må være av den sorten som er beregnet for fast installasjon, altså med massive ledere. Dersom den har flertrådige ledere så er det sikkert en patchesnor og da kan du ikke gå lenger enn 20 meter. ELKO-uttaket ditt må være av type Cat 5e eller Cat 6 (gamle teleuttak kan IKKE brukes!). Så har du monterte en RJ45 hannplugg rett på kabelen i andre enden. Det er ikke så lurt, men noen gang kan det fungere. Er det en Cat 5e eller Cat 6 plugg? Er pluggen laget med strekkavlaster for rund kabel og for kabel med massive ledere? Er diameter på leder og diameter på lederissolasjon innenfor kravene til hva pluggen er laget for? Har du koblet etter A eller B standarden?

PS: En bedre metode er å sette opp en ELKO Cat.6 kontakt i begge ender og så patche ut fra kontakten.

Lenke til kommentar

Cat 5e kabelen din må være av den sorten som er beregnet for fast installasjon, altså med massive ledere. Dersom den har flertrådige ledere så er det sikkert en patchesnor og da kan du ikke gå lenger enn 20 meter. ELKO-uttaket ditt må være av type Cat 5e eller Cat 6 (gamle teleuttak kan IKKE brukes!). Så har du monterte en RJ45 hannplugg rett på kabelen i andre enden. Det er ikke så lurt, men noen gang kan det fungere. Er det en Cat 5e eller Cat 6 plugg? Er pluggen laget med strekkavlaster for rund kabel og for kabel med massive ledere? Er diameter på leder og diameter på lederissolasjon innenfor kravene til hva pluggen er laget for? Har du koblet etter A eller B standarden?

PS: En bedre metode er å sette opp en ELKO Cat.6 kontakt i begge ender og så patche ut fra kontakten.

Takk for mange gode innspill !

• Kabelen er for fast installasjon, dvs med massive ledere
  • Elkouttaket er Cat 6, el.nr.  6942072
  • Pluggene er "Cat 5 og høyere", Jula's aller beste plugger fra Marqant..."Cat 5 og høyere" er vel i seg selv litt lite troverdig ...
  • Strekkavlastningen i pluggene er ikke spesifikt for rund kabel, bare en plast "flik" som presses inn mot kabelkappen når man bruker termineringstangen
  • Krav til tverrsnitt og leder for pluggen er ikke dokumenert, men den så ut til å gli greit på plass når jeg terminerte den. 
  • Jeg koblet etter B standarden, men spiller det noen rolle når jeg skal ha en rett kabel og har bekreftet at den er rett ? Jeg har ikke dobbelsjekket fargene men jeg har dobbelsjekket lederne om du skjønner. Jeg rotet det til når jeg terminerte kontakten, terminerte fortløpende istedenfor etter numrene i kontakten, men etter at jeg fikk ordnet det har jeg som sagt sjekket fra pluggen til kontakten at jeg har en rett forbindelse, dvs pinne 1 til pinne 1 i andre enden osv.

Ja du har selvsagt rett i at en Cat 6 kontakt er en bedre løsning så jeg får kanskje heller legge opp det. Routeren er bare midlertidig installert, derfor satset jeg på en "quick'n dirty" løsning men det er muligens der problemet ligger :)

Men om jeg legger opp en kontakt i hver ende, må jeg da bruke krysset kabel noen steder ?

Lenke til kommentar

Kast Jensen dritten og kjøp noe som faktisk fungerer.

Eehh...ok, som hva da for eksempel ..?

Dessuten fungerer den jo når den er koblet rett til routeren, tenker du at det er en grunn til at den ikke takler lengre kabel eller noe i den dur eller har du bare generelt dårlig erfaring med Jensen ?

Lenke til kommentar

... eller har du bare generelt dårlig erfaring med Jensen ?

Er det noen som har god erfaring med Jensen da? :wow::whistle::ph34r:

Aner ikke, for meg er det bare en jæ...a boks som skal fungere, så jeg har lagt like mye energi i research som når jeg kjøper en boks melk, muligens litt for lettvint men dog... ;)

Kan ikke helt fri meg for tanken om at det eneste som er forskjellen mellom når den er montert side om side med routeren, og når den er montert i hobbyrommet er kabelen imellom, derfor har jeg ikke først og fremst tenkt at det er boksen :)

Lenke til kommentar

• Pluggene er "Cat 5 og høyere", Jula's aller beste plugger fra Marqant..."Cat 5 og høyere" er vel i seg selv litt lite troverdig ...
  • Strekkavlastningen i pluggene er ikke spesifikt for rund kabel, bare en plast "flik" som presses inn mot kabelkappen når man bruker termineringstangen
  • Krav til tverrsnitt og leder for pluggen er ikke dokumenert, men den så ut til å gli greit på plass når jeg terminerte den. 
  • Jeg koblet etter B standarden, men spiller det noen rolle når jeg skal ha en rett kabel og har bekreftet at den er rett ? Jeg har ikke dobbelsjekket fargene men jeg har dobbelsjekket lederne om du skjønner. Jeg rotet det til når jeg terminerte kontakten, terminerte fortløpende istedenfor etter numrene i kontakten, men etter at jeg fikk ordnet det har jeg som sagt sjekket fra pluggen til kontakten at jeg har en rett forbindelse, dvs pinne 1 til pinne 1 i andre enden osv.

Ja du har selvsagt rett i at en Cat 6 kontakt er en bedre løsning så jeg får kanskje heller legge opp det. Routeren er bare midlertidig installert, derfor satset jeg på en "quick'n dirty" løsning men det er muligens der problemet ligger :)

Men om jeg legger opp en kontakt i hver ende, må jeg da bruke krysset kabel noen steder ?

Da høres det ut for at alle komponentene er av en OK kvalitet for overføring av 100BASE-T eller 1000BASE-T. Valg av ledere er ikke tilfeldig, så om du har koblet dem fortløpende i RJ45-pluggen og rettet opp koblingsfeilene i ELKO-kontakten, så vil det ikke fungere. Det er veldig vesentlig at du kobler RJ45-pluggen etter standard IEEE 586 B, altså par 1 til pinne 4+5, par 2 til pinne 1+2, par 3 til pinne 3+6 og par 4 til pinne 7+8. I ELKO-uttaket følger du bare fargekoden som er merket med B.

Lenke til kommentar

Da høres det ut for at alle komponentene er av en OK kvalitet for overføring av 100BASE-T eller 1000BASE-T. Valg av ledere er ikke tilfeldig, så om du har koblet dem fortløpende i RJ45-pluggen og rettet opp koblingsfeilene i ELKO-kontakten, så vil det ikke fungere. Det er veldig vesentlig at du kobler RJ45-pluggen etter standard IEEE 586 B, altså par 1 til pinne 4+5, par 2 til pinne 1+2, par 3 til pinne 3+6 og par 4 til pinne 7+8. I ELKO-uttaket følger du bare fargekoden som er merket med B.

Hah ! ....da funket det ! Jeg la opp to Elko kontakter slik du foreslo og terminerte på nytt ihht. B standarden, brukte en kjøpings patch kabel i hver ende og vips så var jeg på lufta !

Tusen takk for god hjelp !

Lenke til kommentar
  • Pluggene er "Cat 5 og høyere", Jula's aller beste plugger fra Marqant...

Det er her du har feilen... som Professoren var inne på.

Hvis du studerer pluggen, og sammenligner med Elkoboksen, vil du se at "knivbladene" er vridd 180grader.

Det er fordi pluggen er beregnet på en flertrådet kabel, hvor "knivbladet" treffer trådene i lengderetningen, og blit "liggende i klem*" mellom trådene.

Dersom du bruker den samme pluggen på en en enkeltrådet kabel, vil den i de fleste tilfeller kutte over tråden, og du får vakkel.

På motsatt måte blir det på Elkoboksen, hvor en stiv tråd blir liggende i en "V" som skjører gjennom kappen, og klemmer rundt tråden.

En patchkabel her, med flere tråder, vil bli skadet og gi dårlig kontakt.

Dersom man bare måler gjennom med et enkelt instrument, vil man i de fleste tilfellene se at alt er "OK", men det er det ikke....

Mye plunder og heft, og bortkastet tid har gått med til å rydde opp i sånne problemer, også generert av folk som tilsynelatende viste hva de drev med...

Lenke til kommentar

• Pluggene er "Cat 5 og høyere", Jula's aller beste plugger fra Marqant...

Det er her du har feilen... som Professoren var inne på.

Hvis du studerer pluggen, og sammenligner med Elkoboksen, vil du se at "knivbladene" er vridd 180grader.

Det er fordi pluggen er beregnet på en flertrådet kabel, hvor "knivbladet" treffer trådene i lengderetningen, og blit "liggende i klem*" mellom trådene.

Dersom du bruker den samme pluggen på en en enkeltrådet kabel, vil den i de fleste tilfeller kutte over tråden, og du får vakkel.

På motsatt måte blir det på Elkoboksen, hvor en stiv tråd blir liggende i en "V" som skjører gjennom kappen, og klemmer rundt tråden.

En patchkabel her, med flere tråder, vil bli skadet og gi dårlig kontakt.

Dersom man bare måler gjennom med et enkelt instrument, vil man i de fleste tilfellene se at alt er "OK", men det er det ikke....

Mye plunder og heft, og bortkastet tid har gått med til å rydde opp i sånne problemer, også generert av folk som tilsynelatende viste hva de drev med...

Uten å vite eksakt så trur jeg feilen i dette tilfellet er at han ikke har koblet parene slik dem skal kobles. Dersom signalene havner ut på feile par, eller enda verre, ut på splittede par, ja da får du problemer med å overføre høyhastighets datasignaler. Men uansett så er det å be om problemer dersom man setter en RJ45-plugg rett på en installasjonskabel med massive ledere (selv om det "kan" fungere dersom parene kobles rett).

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...