Velfar Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Jeg føler dette er et tåpelig spørsmål, men jeg forsøker likevel. Jeg var i forsvaret i 07-08, i en tjeneste hvor vi kjørte veldig mye LTK-V, altså snøscooter. I militæret gikk vi altså gjennom den relativt omfattende kursingen som skulle til for å få lov til å kjøre scooter, og slik jeg har forstått det, så er denne opplæringen grundigere enn den sivile er. Det ble veldig mange timer på scooteren den vinteren, så det høres logisk ut. Jeg er såpass heldig at jeg er født i siste halvdel av 1988, og var derfor blant de første som ikke fikk snøscooterlappen på sertifikatet når jeg kjørte opp for bil (alle som ble født før 1. juli det året fikk det). Det ble sagt at de skulle forsøke å få godkjent den militære scooterlappen som et sivilt kurs, men dette hørte vi aldri noe mer om. Frem til de siste par årene har jeg egentlig ikke hatt særlig bruk for S'en på sertifikatet uansett, men dette har nå endret seg. Vi bruker å være på hytta til svigers i påsken, og denne ligger såpass langt ut i ødemarken at vi er avhengig av scooter. Samboeren min er et halvt år eldre, og har derfor lov til å kjøre scooter, men har aldri gjort det før, og liker det ikke. Jeg har masse erfaring, men ikke lov. Spørsmålet mitt er derfor; hva er konsekvensene om jeg kjører scooter og blir stoppet uten gyldig tillatelse? Kan det kalles øvelseskjøring om hun sitter bakpå? Og er det noen som helst slags unnskyldning at jeg har mye mer scootererfaring enn henne? Sist; er det noen som har fått sivil scooterlapp i militæret? Er det noen mulighet for at jeg slipper å ta et helt unødvendig kurs til 8000 kroner, eller er jeg bare naiv? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Vi bruker å være på hytta til svigers i påsken, og denne ligger såpass langt ut i ødemarken at vi er avhengig av scooter. Samboeren min er et halvt år eldre, og har derfor lov til å kjøre scooter, men har aldri gjort det før, og liker det ikke. Jeg har masse erfaring, men ikke lov.Spørsmålet mitt er derfor; hva er konsekvensene om jeg kjører scooter og blir stoppet uten gyldig tillatelse? Kan det kalles øvelseskjøring om hun sitter bakpå? Her finner du reglene for øvelseskjøring med snøscooter. http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring/Snoscooter Hvis samboeren din oppfyller kravene så kan det kalles øvelseskjøring hvis hun sitter bakpå. Hun trenger ikke å sitte bakpå engang, så lenge dere har toveis kommunikasjon og hun kan hele tiden se deg. Og er det noen som helst slags unnskyldning at jeg har mye mer scootererfaring enn henne? Erfaring betyr ingenting så lenge du ikke har lappen eller oppfyller kravene. Men som nevnt over kan dere slippe å tenke på det så lenge hun har lappen og hun sitter bakpå. Sist; er det noen som har fått sivil scooterlapp i militæret? Er det noen mulighet for at jeg slipper å ta et helt unødvendig kurs til 8000 kroner, eller er jeg bare naiv? Har dessverre ikke tatt lappen selv. Men tviler på at du slipper unna kurs. Ettersom de som regel ikke har noen peiling på hva forsvaret lærer dere. Men du kan jo alltids spørre. Men som sagt, tviler. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 mtp. hvor møkk-elendig MC oppkjøring er i Norge så er nok ikke snøscooter mye annerledes, da må du følge ruten som vegvesenet vil, koste hva det koste må. Enten ta og få godkjent lapp, eller 'øvelseskjør' med en annen til og fra hytta. Lenke til kommentar
Velfar Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Takker for svar! Får vel bare bruke unnskyldningen om at jeg øvelseskjører da. Ser at jeg egentlig må bruke refleksvest med stor L på også, men der går grensen:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå