Tåkefyrste Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Kjemp kampen mot nynorsk hvis du vil at det norske språket skal bestå? Saklig. Les inlegget mitt da hvis du absolutt skal være sakligheten selv. Jeg sier at det er viktigere at vi, som har bokmål som hovedmål, får brukt de timene som går bort på et meget unødvendig sidemål, på vanlig norskundervisning istedenfor. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Hvis det fører til at man lærer riktig orddeling, så er jeg helt for det. Men for ikke å være så navlebeskuende, burde du heller sagt at skoleverket ikke burde bruke tid på å lære bort sidemål, uavhengig av hvilket hovedmål man skriver. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg skjønner ikke at dere gidder å bry dere heller? Det er da like lett å lese et ord som er delt opp, feil eller ikke. Hvis dere reagerer kun av frykt for at det norske språket skal forfalle, så ville jeg heller ha brukt min tild til kamp mot nynorsk. (iallefall læring av nynorsk i grunnskoler for elever med bokmål som hovedmål) Nei det er ikke like lett å lese oppdelte ord, fordi du legger tonefallet forskjellig ettersom det er ett ord eller to, og når det er oppdelt ser man senere at det er to. I tillegg har veldig ofte sammensatte ord forskjellig betydning en de to ordene. AtW Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Men for ikke å være så navlebeskuende, burde du heller sagt at skoleverket ikke burde bruke tid på å lære bort sidemål, uavhengig av hvilket hovedmål man skriver. Sant det, bruker å gjøre den feilen at jeg tar det som en selvfølge at nynorsk er sidemål, siden det var det til meg. Sidemål er meget bortkastet tid og penger, jeg vet faktisk ikke av andre land som driver med det samme Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Tja, i Canada må engelsktalende lære fransk, og fransktalende lære engelsk. Nyttig å kunne kanskje, men du kan tro de klager. Ungdommene altså. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Ein liten ting. Sidemålet er ekstremt viktig for å utvikle seg og for å få eit godt vokabular. At det tek går utover hovudmålet vitnar egentlig berre om for lita vekt norskfaget i skulen. To språk med tilhøyrande literatur krev nok litt jobbing. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Sidemålet er ekstremt viktig for å utvikle seg og for å få eit godt vokabular. At det tek går utover hovudmålet vitnar egentlig berre om for lita vekt norskfaget i skulen. Jeg vil gjerne at du viser til noen statistikk for at folk får et bedre vokabular. Personlig så har ikke nynorsk gitt meg absolutt noe, jeg føler at det har vært mange bortkastede timer med undervisning. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Mange føler det med matte og geografi også. Ser ikkje akkurat at du kjem med statistikk når du seier at sidemål er bortkasta tid og pengar. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Mange føler det med matte og geografi også. Ser ikkje akkurat at du kjem med statistikk når du seier at sidemål er bortkasta tid og pengar. Jeg vet ikke hvor mye penger det koster kommunene å undervise i sidemål, men at det er bortkasta tid har jeg desverre ikke noen statistikk på, det var bare den overlegne opinionen blandt elevene på den skolen jeg gikk på... selv nynorsk læreren vår mente at tiden kunne blitt brukt til noe bedre Edit: matte får du f.eks meget god bruk for i div ing. studier... kan ikke akkurat si det samme om å kunne 2 versjoner av norsk Endret 16. desember 2003 av apollox Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Det er ikkje alle som skal bli ing. og sidemål kan absolutt være nyttig på div. studier på universiteta. Kan også ta på meg å finne lærarar som er uenig med din lærar, sjølv om storparten av elevane sannsynligvis er imot sidemål skal eg finne nokre der også. Personlig hadde eg fryda meg om ein hadde hatt f.eks. 8timar i uka med norskundervisning. Alle er flinke på forskjellige ting, og likar forskjellige ting. Men i Noreg har vi Nynorsk og Bokmål, og skulen bør gi oss erfaring og kunnskap om begge. Angåande ordforådet og dets storleik er det vel slik at det er fint å vite at på Nynorsk kan ein seie flogvet istadenfor geni. Mangfaldet blir faktisk større når ein har to språk. Endret 16. desember 2003 av jaskorpe Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det er ikkje alle som skal bli ing. og sidemål kan absolutt være nyttig på div. studier på universiteta.Kan også ta på meg å finne lærarar som er uenig med din lærar, sjølv om storparten av elevane sannsynligvis er imot sidemål skal eg finne nokre der også. Personlig hadde eg fryda meg om ein hadde hatt f.eks. 8timar i uka med norskundervisning. Alle er flinke på forskjellige ting, og likar forskjellige ting. Men i Noreg har vi Nynorsk og Bokmål, og skulen bør gi oss erfaring og kunnskap om begge. Angåande ordforådet og dets storleik er det vel slik at det er fint å vite at på Nynorsk kan ein seie flogvet istadenfor geni. Mangfaldet blir faktisk større når ein har to språk. Nynorsk er en viktig del av kulturarven osv. Bra for språkforståelsen, poenget til appollox (tror jeg da) og mange andre er at det er ikke verd å bruke så mange undervisninger timer på ett språk du klarer deg utmerket godt uten, bare for å lære litt språkkultur og en evt marginal forbedring i språkforståelsen, om man absoultt vil lære mer språk burde det vært noe annet man brukte tiden på. (hadde det vært opp til meg hadde naturvintenskap fått en solid boost). Nynorsk burde være for spesielt interreserte. Og dermed et universitets/høyskolestudium. AtW Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 matte får du f.eks meget god bruk for i div ing. studier... kan ikke akkurat si det samme om å kunne 2 versjoner av norsk En som studerer lingvistikk har jo ikke den samme nytten av matte som skal bli ingeniør. Hva skal en som studerer noe innenfor data med tysk? Poenget med grunnskolen er at det skal gi deg et grunnlag som du kan bygge videre på. Jeg vet om folk som ville sett på nynorsk karakteren din som et mål på hvordan du arbeider med noe du ikke liker. Nynorsk er like nyttig som matte eller religion. Elevene på skolene i norge er bare ute etter å lære minst mulig, skolen blir nedprioritert og fag som nynorsk blir "teite" og "ubrukelige".. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Nynorsk er like nyttig som matte eller religion. Nynorsk er ett språk som knapt 10% av norges befolkning snakker, og alle som kan nynorsk kan bokmål, dermed er det som komunikasjonsform totalt unyttig. Matte er ett av grunnfundamentene for hele vårt moderne samfunn, og så og si all teknologisk utvikling. AtW Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Nynorsk er ikke et «språk» som noen «snakker». Nynorsk og bokmål er skriftspråk som man skriver. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Er script som hjelper deg med å lage en språkpakke?Tar det kort til å lage en språkpakke, så skal jeg gjerne delta i arbeidet! Jeg tenkte noe veldig enkelt a la en slags database med ofte skrevne feil, si et eksempel: -- ord deling | orddeling språk pakke | språkpakke -- også et lite script som bytter ut "ord deling" med "orddeling".. - Var ikke værre Det som er litt vanskelig er å finne alle disse typiske orddelingsfeilene :S Pass på... studentlærer og "student lærer" har ikke samme betydning... (Jeg kom ikke på et bedre eksempel, men de finnes...) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Hva skal en som studerer noe innenfor data med tysk? Poenget med grunnskolen er at det skal gi deg et grunnlag som du kan bygge videre på. Jeg vet om folk som ville sett på nynorsk karakteren din som et mål på hvordan du arbeider med noe du ikke liker. Nynorsk er like nyttig som matte eller religion. Elevene på skolene i norge er bare ute etter å lære minst mulig, skolen blir nedprioritert og fag som nynorsk blir "teite" og "ubrukelige".. Tysk er jo heldigvis valgfag da... Jeg mener sidemål burde vært valgfag også. Hvis noen arbeidsgivere ser på nynorsk karakteren som hovedmål for hvordan du arbeider med noe du ikke liker, synes jeg oppriktig synd på dem... det er forskjell på å studere noe du ikke liker, og arbeide med noe du ikke liker. (en av hovedgrunnene er vel lønnsslippen Lære minst mulig? hvis alle ville lært minst mulig, så hadde 90% av personene tatt yrkesfaglig retning på videregående, noe som ikke er fakta... Men jeg skjønner litt at interessen for lærdom daler litt, når man blir tvangsforet med sidemål, og kristendom etc. kristendom er jo helt utrolig å ha på skolen, akkurat som om at du ikke får velge livssyn selv, men må være kristen (selv om du er i statskirka, betyr det ikke at du tror på kristendommen og/eller er personlig kristen, men du er kristen )... jeg vet ikke om det heter kristendom på grunnskolen lenger, men på videregående blir det kalt religion, etikk eller livsyn. noe som er et mye bedre navn spør du meg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Nynorsk er ikke et «språk» som noen «snakker». Nynorsk og bokmål er skriftspråk som man skriver. Bekalger, upresist av meg. AtW Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Og der stopper vi denne "chatten" som er ganske off topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg