Gå til innhold

[Løst] Elkjøp vil ikke heve kjøpet


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en galaxy s6 i juni 2015 og den har det bare vært problemer med. Dekningen hopper ut konstant, og hvis jeg er i et område med dekning og flytter meg til et område uten må jeg restarte mobilen/bytte nett manuelt for å få tilkobling igjen. Var nede på elkjøp istad og spurte om å få heve kjøpet, siden den har vært på reparasjon to ganger tidligere for manglende deking. Gutten i kassa var svært lite behjelpelig og sa han skulle søke om å få hevet kjøpet. Jeg lånte en galaxy s6 sist den var på reparasjon uten noen som helst problemer, men de sier at de ikke fant noen feil i det hele tatt på telefonen min. De prøvde å "reparere" den begge de tidligere gangene med å formatere telefonen og legge inn android på nytt. 

 

Det som jeg lurer på er, kan de prøve å sno seg unna dette på måten de prøver på her? Skal man ikke ha krav på å få hevet et kjøp hvis selgeren ikke har greid å utbedre feilen på to forsøk? Det skal vel ikke gå ut over meg at de ikke klarer å finne feilen på telefonen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett på heving av kjøp ved tredje gang samme feil, som er tilfelle i din sak nå.

 

Forhandler har imidlertid rett til å sende mobiltelefonen inn til verksted for å få konstatert feil, men så lenge du har krevd heving ved innlevering, kan de ikke bare rette mangelen (reparere).

 

Men hva står det i de tidligere reparasjonsrapportene? Står det at det er konstatert feil med telefon? Hvis det ikke står det, og/eller de ikke finner noen feil denne gangen, så blir det ord mot ord hvorvidt det er en mangel (feil) med telefonen eller ikke. Men om de finner feil denne gangen, regnes det fortsatt som tredje gang samme feil selv om det ikke ble konstatert feil de to første gangene.

Lenke til kommentar

De skriver alltid ingen feil funnet. Men telefonen fungerer like dårlig rett etter rep. Lurer på hvilke prosedyrer de bruker for test? Lånetelefonen jeg hadde sist, altså en galaxy s6 hadde null problemer i det hele tatt. Men min telefon mister dekning konstant.

Lenke til kommentar

Feilen er tildels periodisk, men hender hver eneste dag på jobb. Jeg jobber i et lagerbygg, hvor jeg ikke har dekning inne i bygget. Når jeg forlater bygget, så må jeg restarte telefonen/bytte nett manuelt for å få dekning igjen. Jeg har latt det gått en time etter jeg forlott jobb og fortsatt ingen dekning. Jeg har testet med andre simkort, og har byttet simkort flere ganger før, uten bedring. Og som sagt, lånetelefonen som også var en S6 hadde ingen problemer. 

Lenke til kommentar

Vil jo absolutt anbefale at du feks filmer det, om det er slik at du enkelt kan fremprovisere feilen på jobben.

 

Veldig ofte kan teknikerene hos samsung bruke dette når de skal feilsøke telefonen. Ikke alltid forklaringen på papiret er helt 100%.

Også viktig at man passer på hva som blir skrevet på servicepapirene.

 

Gjelder feilen også om du feks slår av 4G, men tvinger telefonen til kunn å bruke 3G?

Lenke til kommentar

Du er nødt til å dokumentere feilen på en måte ja. For eksempel en video, eller i hvertfall en logg over når og hva som skjer. Gjerne også med en annen telefon, for å vise at sim kortet ikke er problemet.

 

Men gitt at feilen fortsatt er der, så har butikken prøvd å rette feilen to ganger, så ja du har rett til å heve kjøpet. Det er ikke din feil at butikken ikke finner feilen.

Lenke til kommentar

De skriver alltid ingen feil funnet. Men telefonen fungerer like dårlig rett etter rep. Lurer på hvilke prosedyrer de bruker for test? 

Når jeg jobbet som mobilreperatør (9 års erfaring) så hadde vi et testnett i en lukket boks som målte verdiene på de forskjellige kanalene. Telefonene måtte da passere innenfor grenseverdier for å bli godkjent. Men husk at du har en operatør som kan skape problemer også. Selv om det tilsynelatende virker ok med andre telefoner, så kan det fortsatt være hos operatøren at problemet ligger. 

Lenke til kommentar

 

De skriver alltid ingen feil funnet. Men telefonen fungerer like dårlig rett etter rep. Lurer på hvilke prosedyrer de bruker for test?

Når jeg jobbet som mobilreperatør (9 års erfaring) så hadde vi et testnett i en lukket boks som målte verdiene på de forskjellige kanalene. Telefonene måtte da passere innenfor grenseverdier for å bli godkjent. Men husk at du har en operatør som kan skape problemer også. Selv om det tilsynelatende virker ok med andre telefoner, så kan det fortsatt være hos operatøren at problemet ligger.

Så lenge en annen s6 fungerer, så burde det være en enkel sak da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge en annen s6 fungerer, så burde det være en enkel sak da.

 

Uten ekstra apps så er jeg enig. For installerte apps er også en feilkilde man ikke kan avvise. Periodiske feil er et helvete. Både for bruker, operatør, selger og verksted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som tideligare ansatt i Elkjøp ønsker eg bare å nevna at Elkjøp ikkje reparerer telefonen, dei sender den inn til eit verksted som tar alt av kontroller og reparasjoner. Om du kan dokumentere feilen i form av f.eks. video vil da gjer saken din møkje lettare :)

EDIT: Ser du fekk bytta. Flotte saker :)

Endret av DiscussingGoat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...