Gå til innhold

Dell XPS 13 9350 tråden

Anbefalte innlegg

Så ingen dedikert tråd til denne pcen så tenkte å lage en for å dele erfaringer, råd, tips etc.

Produktside: http://www.dell.com/no/p/xps-13-9350-laptop/pd

YvGpLti.jpg?1

Selv kjøpte jeg en i midten av februar, specs: FHD skjerm, i7 6560u, Iris 540, 8 GB ram, 256 GB PCIe ssd, totalt ~13,5 00 (7% salg). Tok 3 uker før jeg fikk den. Leste på nettet at en del har hatt diverse problemer med den, men takket være skjermen og at den har usb-c med TB3 så er det ingen annen pc per dags dato som interesserer meg. Så til min erfaring: 

- da jeg fikk den la jeg først merke til at det virket som om touchpaden ikke var festet ordentlig. Et lett "tapp" på den lagde et godt hørbart klikkelyd. Dette gikk derimot vekk etter 1 dags bruk.. 

- Som mange andre har skrevet på nettet så var det en hørbar "buzze" lyd fra området ved "W" tasten. Ble høyere når pcen var under litt stress, som scrolling med 2 fingre, videoavspilling etc. Det er dog ikke hørbart hvis det er litt bakgrunnsstøy rundt deg, men hvis du sitter og jobber alene er det ganske irriterende å høre på. Skjer uavhengig av om pcen lader. Ikke noe man forventer av et 13k+ krs produkt.

- Mens jeg ladet pcen, og telefonen min (Nexus 6p) i usb-c inngangen var det en høyfrekvent pipelyd, som her https://youtu.be/fSfc21RDkbw?t=220. mao utrolig irriterende å høre på.

- Touchpaden er generelt litt upresis, den reagerer ikke på (veldig) små bevegelser. Litt synd men jeg kan leve med det. Av en eller annen grunn er den helt elendig på "click-to-drag", altså når man fysisk venstre-klikker og drar et element. Elementet (f.eks. et vindu, en fil) beveger seg veldig kort, og man er nødt til å flikke fingeren flere ganger. 

Ringte Dell og de sendte en fyr som byttet hovedkortet, batteriet, og touchpaden. Det eneste som ble bedre er at jeg ikke hører den høyfrekvente pipe-lyden lenger når jeg lader telefonen min. I tillegg sluttet høyttalerne mine å fungere.. + den løse touchpaden er tilbake. Dette var i går, ringte de igjen i dag, de "eskalerte" problemet, og skal mest sannsynlig ringe meg i morgen.  

Ellers er pcen knall, kjempeliten for skjermstørrelsen, føles solid, karbonfiber er kult og behagelig, batteritiden er bra. Har ikke fått testet ordentlig, men tror jeg ligger på 10 timer med lett bruk.

En ting som irriterer meg litt som ikke kan gjøres noe med er noe Dell kaller "Content adaptive brightness control". Kort fortalt endrer det automatisk skjermens lysstyrke basert på hva skjermen viser. Er innholdet lyst øker den lysstyrken, er det mørkt senker den det. Denne er ganske aggressiv og venter maks 1 sek før den øker/senker lysstyrken. Mao spiller du CS:GO sliter du på mørke baner. Man kan skru den av på QHD skjermen, men ikke på FHD skjermen. 

Noen andre som har den/vurdere å kjøpe? Bare å spørre i vei hvis du luer på noe 

edit. 1,5 måned senere og de har byttet diverse ting og til slutt sendte de meg en ny pc, med samme buzze lyd + scrolleproblemer i Chrome etc. Hmmm vet ikke om jeg gidder lengre. Får ringe de i morgen og se hva de sier. 

edit. ringte Dell, de "eskalerte" problemet..... .... ... 2 uker senere ringer de meg tilbake: "working as designed". My ass. Jeg sa det var flere på nettet som har fått fikset ulyden etc. De ba meg sende en video av problemet så skulle de se på det og ringe tilbake igjen. Ahh blir vel pengene tilbake hvis jeg ikke får massiv rabatt. Ser på nye Asus UX306 eller Lenovo ideapad 710s, Intel i5 for bedre batteritid. 

edit 1 uke senere har de ikke ringt tilbake... Ringer de opp, finner ut at mailen med videoen er det tydeligvis ingen som har fått, får en ny mail å sende til og sender videoen 5 min senere....... 1 uke går og ikke noe svar. Ringer de opp igjen, og fyren jeg snakker med må ringe en annen avdeling for å se om de har noe svar. 10 min senere begynner han å stille det samme spørsmålet jeg får HVER gang jeg snakker med de (~10 ganger): "Kommer denne lyden fra lade-inngangen bare når du lader?". Da får jeg nok og krever pengene tilbake (forbrukerkjøpsloven, 3 ganger samme feil), men det var tydeligvis ikke så lett så nå venter jeg i spenning på å få svar om de følger norsk lov, eller lever i Dell-verden. 

edit. Ringte de 1 uke senere, fikk svar at de veldig snart ville få svar på om jeg får tilbake pengene. Dagen etterpå ringer de og sier det ble godkjent. Fikk en mail noen timer etterpå hvor det ble avtalt tid og sted for henting. Måtte minne dem på at jeg faktisk var i besittelse av 2 XPS 13. 

Siden Asus UX306 ikke er lansert enda har jeg bestilt Lenovo Ideapad 710s. Forhåpentligvis er dette siste oppdatering. 

Endret av skifyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært på "fingeren-på-kjøp-knappen"-stadiet på denne i en liten tid nå. Har lest mange reviews, og den virker å være en veldig ålreit maskin - dog med en del kvalitetstull, som det virker som om du har fått din rettferdige andel av også. Særlig den lekre størrelsen for å være en 13-tommer appellerte til meg. Anyhu, jeg gikk til slutt for en Thinkpad X1 Carbon i stedet. Den er noe større, men har i alle fall til nå oppfylt forventningene og vel så det.

Kunne for øvrig om det hadde blitt aktuelt godt tenkt meg Ubuntu-versjonen, av XPS 13, men den selges dessverre ikke i Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...