RRhoads Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Hmm.. Med "nettverksboks", mener du an switch eller mener du en nettverkskontakt som du har lasket kabelen i? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Sånn jeg forstod det har han presset to og to ledere sammen i en veggboks/nettverksuttak. 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Sånn jeg forstod det har han presset to og to ledere sammen i en veggboks/nettverksuttak.Ja, da har han lært at han ikke skal gjøre det. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Cat 6 eller høyere du legger? Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Hmm.. Med "nettverksboks", mener du an switch eller mener du en nettverkskontakt som du har lasket kabelen i? Nettverks kontakt Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Cat 6 eller høyere du legger? cat 6 Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Sånn jeg forstod det har han presset to og to ledere sammen i en veggboks/nettverksuttak. ja, det jeg har gjort. Fikk beskjed av en elektrikker, at dette skulle gå greit Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Det kan ikke stemme! Ingen elektriker ville ha sagt det, med mindre han var drit full! 2 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Sånn jeg forstod det har han presset to og to ledere sammen i en veggboks/nettverksuttak.ja, det jeg har gjort. Fikk beskjed av en elektrikker, at dette skulle gå greit Da må du ikke spørre den elektrikeren om noe mer. 3 Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Sånn jeg forstod det har han presset to og to ledere sammen i en veggboks/nettverksuttak.ja, det jeg har gjort. Fikk beskjed av en elektrikker, at dette skulle gå greit Da må du ikke spørre den elektrikeren om noe mer. Det skal jeg tydelig vis ikke! 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Min opplevelse er at elektrikere flest ikke har så veldig god erfaring/peiling på dette med nettverkskabler. Mange tror at det bare er å skjøte og koble som en vil, men får en lengre strekk(5-10M +) så begynner små detaljer å utgjøre en stor forskjell. Bare det å bruke patchekabel(myk type) i veggbokser/patchepanel vil utgjøre ett problem. Patchekabler er laget for å være løse kabler med plugger, har har flere tråder i lederen. Installasjonskabel som er laget for fast installasjon har igjen problemer med plugger, og har fast kjerne som leder. Små forskjeller, men kan gi problemer. Det du kan prøve på for å løse problemet uten å bytte kabel er å koble sammen parene igjen uten å bruke veggboksene. Tvinn sammen så mye du klarer av parene du har(oransje, grønn, blå og brun) og bruk 3M Scotchlok for å skjøte sammen lederene igjen. Tvinningen i cat5-6 kabler er viktig og man skal derfor aldri tvinne opp mer enn absolutt nødvendig. Jo nærmere koblingspunktet tvinningen i kabelen kommer jo bedre har signalene det. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Det kan ikke stemme! Ingen elektriker ville ha sagt det, med mindre han var drit full! Det kan nok stemme, for jeg hadde elektriker på besøk i forbindelse med rehabilitering. Sa klart ifra at jeg var avhengig av at nettet var opp i helgen (var på fredag) og madammen sa han hadde holdt på i 1 1/2 time med koblingen(e) før han dro. Hjem kom jeg og hverken TV signaler eller Internett var oppe. Han fikk det altså ikke til (selv om det var han som koblet fra det som virket fra før) Det tok meg noen min å fikse det ... jeg som har lite peiling. Sier litt om hvor nivået er på enkelte som burde kunne det de holder på med. Han var ikke full Endret 23. mars 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Det kan ikke stemme! Ingen elektriker ville ha sagt det, med mindre han var drit full!Desverre så stemmer nok dette. Har sett det flere ganger. Endret 23. mars 2016 av Bjonness406 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Det er jo rett og slett flaut! En elektriker skal da jaggu kunne korrekt terminere en nettverkskabel ass.... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Et slikt oppsett fungerer ikke fordi utgangene har ikke kontakt med hverandre. Du kan event. prøve å laske en ledning mellom koblingene i boksene slik at de får kontakt med hverandre. Grunnen til at "skjøten" din ikke fungerer er mest sannsynlig at side 1 ikke har kontakt med side 2. Ikke optimalt, men du slipper å gjøre jobben på nytt hvis det fungerer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Han har dytta lederne ned i samme utgangen. Altså to ledninger i hver kniv. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 (endret) det KAN funke med sånn en skjøt, men er det mer enn 1 av dem ville jeg ikke kjørt mer enn 100mbit (bare fjern ett par for å "tvinge" nettverkskortet til å se 100mbit, da man bare bruker 2par (4 ledere) på 100mbit) men vist det absolut ikke går å trekke kabel hele veien så får man cat5e (usikker på cat6) skjøtebokser med 2sett plinter det største problemet når man legger to ledere oppå hverandre i en plint er at den øverste ledningen får dårlig kontakt, støy kan for all del påvirke det og, men tror de andre som svarer på forumet her legger litt vel mye i det (om den ikke ligger parallelt med 50hz strøm ) Endret 26. mars 2016 av xFrEaKx Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2016 Et slikt oppsett fungerer ikke fordi utgangene har ikke kontakt med hverandre. Du kan event. prøve å laske en ledning mellom koblingene i boksene slik at de får kontakt med hverandre. Grunnen til at "skjøten" din ikke fungerer er mest sannsynlig at side 1 ikke har kontakt med side 2. Ikke optimalt, men du slipper å gjøre jobben på nytt hvis det fungerer. Det er brukt koblingsbokser med en kontakt, så det er to ledere i hver kniv Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2016 det KAN funke med sånn en skjøt, men er det mer enn 1 av dem ville jeg ikke kjørt mer enn 100mbit (bare fjern ett par for å "tvinge" nettverkskortet til å se 100mbit, da man bare bruker 2par (4 ledere) på 100mbit) men vist det absolut ikke går å trekke kabel hele veien så får man cat5e (usikker på cat6) skjøtebokser med 2sett plinter det største problemet når man legger to ledere oppå hverandre i en plint er at den øverste ledningen får dårlig kontakt, støy kan for all del påvirke det og, men tror de andre som svarer på forumet her legger litt vel mye i det (om den ikke ligger parallelt med 50hz strøm ) Det er totalt skjøtet gjennom 3 bokser. Lenke til kommentar
ttj1999 Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2016 Hadde det vært en mulighet å bare lodde sammen de sammensvarende lederne i hver boks? Eller gir dette for dårlig kontakt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå