V-by Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Kjøpte for et år siden en enebolig, i dette området er det en velforening der vi må være medlemmer i. Det er tinglyst i skjøtet: Pliktig medlemskap i velforeningen. I vedtektene til velforeningen opprettholder de dette, og utmelding er ikke mulig. Finnes det noen måte for oss å melde oss ut? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Ja, du kan selge boligen. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Nå er du vel litt pessimistisk! Han kan også avansere innen velforeningen til han sitter i styret, og operere i skyggene for å få et flertall i styret på sin side, for så å legge ned hele velforeningen. 2 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Å flytte er helt uaktuellt, da vi trives godt her. Tanken om å avansere innen velforeningen har også streifet oss, vet jo at det er flere som ønsker at velforeningen skal bli frivillig. Finnes det ikke noen andre måter, får vi se om det er en vei å gå Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Å flytte er helt uaktuellt, da vi trives godt her. Tanken om å avansere innen velforeningen har også streifet oss, vet jo at det er flere som ønsker at velforeningen skal bli frivillig. Finnes det ikke noen andre måter, får vi se om det er en vei å gå Hvorfor ønsker dere å melde dere ut? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Sikkert en sånn velforening som mener at fire møter i måneden er "sånn passe" og at absolutt alt skal diskuteres i det uendelige, inkludert om Gudrun på hjørnet skal få lov til å ha en SÅNN postkasse, og om ikke plenen til gamle Andersen begynner å bli litt vel ustelt osv osv osv... Lenge leve leiligheter! (Dog selveier!!!) 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Kjenner til dette... Supert for middelaldrene sofapoteter med mye fritid og ingen interesser, men for oss normale folk en pest og en plage! Er du sikker på at dette ikke bare et annet navn for 'Sameie'? Hvis boligenhetene eier uteareal sammen, er man tvunget til å være med-sameier og delta på møtene. Men Velforening? Høres jo latterlig ut å tvinge folk til noe sånt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Kan hende velforeningen drifter privat felles vei osv? Hvorfor vil du ut? Anonymous poster hash: 91c4c...f85 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Svaret har alt blitt gitt, enten så må du akseptere å være ein del av ei velforening dersom du har tenkt å fortsette å eige huset. Eller så må du samle samarbeidspartnarar for å sjå på muligheitene for å avvikle velforeninga. Du treng ikkje nødvendigvis å involvere deg i styret, antageligvis har dere ei generalforsamling som kan løyse opp velforeninga, eventuelt binde styret til å gjere ting på ein bestemt måte. Men når det er sagt, så er det vell ein fornuftig grunn til at det blei danna ei velforening for nabolaget? Grunnen kan være så enkel som at bebuerane i område har eit ønske om å ha ting i ordna former. Ulempen med ei velforening er at ting kan bli litt vel detaljstyrt, men fordelen er at ein ofte vil kunne ha utvida reaksjonsmidler ovanfor boligeigarar som er til plage for dei andre. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Det kan tenkes at påbudet faller bort etter de regler som gjelder for slike avtalerettslige påbud, f.eks. pga. bristende forutsetninger eller at vilkåret er urimelig. Dette vil gjerne være aktuelt hvis det er snakk om endringer i velforeningen som ikke var forutsatt på tidspunktet da påbudet ble stiftet. Det kan reises spørsmål ved om utmeldingsforbud er lovlig. Men jeg har ikke foreningsrettsboka liggende her. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Da får vi bare infinne oss i at vi må være medlemmer, det er jo egentlig ikke et problem. Men jeg er jo også en nysgjerrig person, og vil vite mest mulig om velforeningen, så jeg ba om å få tilsendt regnskapet for velforeningen, da jeg vil se hva pengene går til. Men her fikk jeg nei. Kan jeg kreve å få dette? Lederen argumenterer med at de har publisert budsjett og handlingsplan som er godkjent av årsmøtet. Men budsjettet er jo så overfladig at det er vanskelig å se hva pengene skal brukes på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Da får vi bare infinne oss i at vi må være medlemmer, det er jo egentlig ikke et problem. Men jeg er jo også en nysgjerrig person, og vil vite mest mulig om velforeningen, så jeg ba om å få tilsendt regnskapet for velforeningen, da jeg vil se hva pengene går til. Men her fikk jeg nei. Kan jeg kreve å få dette? Lederen argumenterer med at de har publisert budsjett og handlingsplan som er godkjent av årsmøtet. Men budsjettet er jo så overfladig at det er vanskelig å se hva pengene skal brukes på. Hvorfor vil du ut? Anonymous poster hash: 91c4c...f85 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Generelt sett har ikke enkeltmedlemmer som sådan krav på innsyn i velforeningens styre og drift mv. Det er årsmøtet/generalforsamlingen (som foreningens øverste organ) som har slike rettigheter, slik at enkeltmedlemmer må kanalisere kravet gjennom årsmøtet. Se velforeningens vedtekter for hvordan dette gjøres. Både budsjett og regnskap som presenteres for årsmøtet er overfladisk. De utdypes i noen grad i en årsberetning eller handlingsplan, men hvis man har spørsmål til budsjettet/regnskapet må dette tas opp under årsmøtet. 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Takk for gode svar, da får jeg vente til neste årsmøte og heller komme med tilltak der. Grunnen til at vi vil ut, er fordi vi får så lite igjen for velavgiften, og de aller fleste medlemmer er innaktive. Jeg mener også at en velforening skal jobbe hardt for å skape et godt samhold og positivitet i nabolaget, her er velforeningen flinke til å skape splid og bråk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Den eneste aktuelle løsningen på det er jeg redd er å engasjere seg selv 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Lykke til med å finne nokon som vil jobbe hardt for nabolaget utan anna lønn enn kjeft, klaging på høg avgift og trussler om oppløysing av vellforeininga. Her er det berre å brette opp ermane og vise dei andre korleis det skal gjerast. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå