Comma Chameleon Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Hei! Hadde i utgangspunktet lyst på stasjonær (og fikk hjelp av dere til det), men etter jeg har bestemt meg for å begynne på skole og jobbe med 3D-grafikk der fra høsten av, så trenger jeg en laptop. Jeg er fortsatt litt avventende mtp. at det er Westerdals jeg skal inn på, og det er mye drama rundt skolen nå. Men vil i alle fall vite hva jeg burde investere i hvis jeg skal starte til høsten. Hovedfokuset på laptopen blir å være 3D-modellering og alt tilhørende i 3ds Max på Windows. Den må ha et kraftig grafikk-kort og kunne kjøre spill på veldig høy kvalitet. Kan man unngå at den lager mye bråk så er det å foretrekke, selv om jeg vet at slike kraftige laptoper krever sitt. En kompis foreslår å kanskje bruke eksternt grafikk-kort hjemme, og heller ha et OK et i maskinen til når man er på skolen. Er det verdt å tenke på? Heller også mer mot NVIDIA enn AMD, men er på ingen måte fan slik at det ene utelukker det andre. Vekt er ikke særlig viktig, med mindre det er noe ekstremt til en laptop å være.En monitor kommer jeg nok også til å trenge, men det blir jeg å regne på utenom dette. Og kanskje ikke før til høsten. edit: Vil såklart ha mest mulig for pengene, så orker ikke overbetale heller. Vil dog gjerne ha noe som holder til de 3 årene på skolen. Og si gjerne ifra hvis det er noe jeg har glemt å utdype. Og forklar gjerne hvorfor jeg burde velge det eller det. Har lite peiling på laptop utenom Macbooks. Endret 22. mars 2016 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Om PCen skal kjøpes og brukes til skolen etter sommeren kan det være lurt å vente for å se om man får kjøpt bærbare med neste generasjons grafikkort da. Om jeg misforstår derimot, og PCen skal kjøpes nå, så kan f.eks Multicom sin P640R anbefales. Denne kommer med 970M og i7 til 13k og er en av de bedre kjøpene per dags dato, mtp grafikkytelse i forhold til pris. Edit: Test av den her http://www.tek.no/artikler/test-multicom-kunshan-p640r-moter-msi-gs40/327245 Endret 22. mars 2016 av Tobeass Lenke til kommentar
ntls Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Laptop eller stasjonær er smak og behag og ikke minst hvordan din situasjon er. Men man vil alltid få mer ytelse av en stasjoner fremfor en laptop i samme prisklasse. Men i ditt tilfelle der du ikke har en skjerm (og tilbehør) fra før av, så kan laptop være den enkleste løsningen. Jeg benytter 3ds Max nesten daglig og kan utdype litt hvordan spesifikasjonene på en pc/laptop påvirker ditt arbeid og bruk. Her ville jeg forsikret meg at maskinen hadde: SSD, minimum 250GB, rask lasting av programmer, og lese teksturer og bildesekvens filer (for 3D film). 16GB RAM, 8GB går også, og vil ikke påvirke bruken av 3D programmet med mindre man begynner med simulering, eller har ekstreme store 3D scener som er lite sannsynlig for førsteårsstudenter.Med 16GB, kan du ha litt adobe programmer i bakgrunnen samtidig uten at det fører til det blir problemer. En rask CPU så klart. i7 er sikkert bedre enn i5 til å utføre rendering, men det får du bekrefte i en eller annen tek.no test Ville valgt Nvidia soleklart som skjermkort dersom du skulle velge å rendere med iray fremfor mental ray og scanline som er alle 3 forskjellige rendermotorer 3ds Max kommer med. Fordi iray er utviklet av Nvidia, benytter den også Cuda kjerner på skjermkortet som gjør renderhastigheten raskere. Nå som det er sagt, så er det ikke slik at 3D arbeid plutselig blir umulig, eller resultatet blir dårligere fordi du har gått for noe svakere hardware. 99% av hva du får ut av i 3D kommer av hvor flink man er og blir i løpet av skoleåret. Dersom du går for en dyrere CPU/GPU vil rendertiden gå ned, men selve prosessen opp til stadiet går stort sett på dine egne ferdigheter. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Takker for tips! Laptop eller stasjonær er smak og behag og ikke minst hvordan din situasjon er. Men man vil alltid få mer ytelse av en stasjoner fremfor en laptop i samme prisklasse. Men i ditt tilfelle der du ikke har en skjerm (og tilbehør) fra før av, så kan laptop være den enkleste løsningen. Jeg benytter 3ds Max nesten daglig og kan utdype litt hvordan spesifikasjonene på en pc/laptop påvirker ditt arbeid og bruk. Her ville jeg forsikret meg at maskinen hadde: SSD, minimum 250GB, rask lasting av programmer, og lese teksturer og bildesekvens filer (for 3D film). 16GB RAM, 8GB går også, og vil ikke påvirke bruken av 3D programmet med mindre man begynner med simulering, eller har ekstreme store 3D scener som er lite sannsynlig for førsteårsstudenter.Med 16GB, kan du ha litt adobe programmer i bakgrunnen samtidig uten at det fører til det blir problemer. En rask CPU så klart. i7 er sikkert bedre enn i5 til å utføre rendering, men det får du bekrefte i en eller annen tek.no test Ville valgt Nvidia soleklart som skjermkort dersom du skulle velge å rendere med iray fremfor mental ray og scanline som er alle 3 forskjellige rendermotorer 3ds Max kommer med. Fordi iray er utviklet av Nvidia, benytter den også Cuda kjerner på skjermkortet som gjør renderhastigheten raskere. Nå som det er sagt, så er det ikke slik at 3D arbeid plutselig blir umulig, eller resultatet blir dårligere fordi du har gått for noe svakere hardware. 99% av hva du får ut av i 3D kommer av hvor flink man er og blir i løpet av skoleåret. Dersom du går for en dyrere CPU/GPU vil rendertiden gå ned, men selve prosessen opp til stadiet går stort sett på dine egne ferdigheter. Gode punkter du kommer med! Spesielt det med at du bare får ut det du legger inn (kunnskap og ferdigheter) er jeg klar over. Jeg vil bare ha en laptop som ikke begrenser meg i alle fall. Slik at jeg kan rendre relativt tøffe oppgaver og evt litt fysikkbaserte oppgaver. Så en i7 prosessor, 256gb SSD (helst 512 egentlig), 16gb RAM er jeg vel ganske klar selv på at jeg vil ha. Så er spørsmålet om hvilket grafikk-kort som skal være i. Dette både for 3d-arbeidet, men også da jeg vil gjerne spille litt. Nå har jeg jo blitt fortalt at eksternt grafikk-kort kan være en ide å tenke på. Om PCen skal kjøpes og brukes til skolen etter sommeren kan det være lurt å vente for å se om man får kjøpt bærbare med neste generasjons grafikkort da. Om jeg misforstår derimot, og PCen skal kjøpes nå, så kan f.eks Multicom sin P640R anbefales. Denne kommer med 970M og i7 til 13k og er en av de bedre kjøpene per dags dato, mtp grafikkytelse i forhold til pris. Edit: Test av den her http://www.tek.no/artikler/test-multicom-kunshan-p640r-moter-msi-gs40/327245 Hvor lenge tror du man må vente på nye generasjonen da? Er det forventet stort hopp i ytelse? Den må ikke kjøpes nå, men jeg hadde håpet å få den i gang litt tidlig både fordi jeg vil lære meg med 3ds Max en del før jeg kommer i gang med studiet. Har bare holdt på med Blender hittil. Jo mer jeg kan om programmet og jo dyktigere jeg blir før jeg begynner, jo bedre blir jeg når jeg går ut. Og så vil jeg jo gjerne bruke den til litt spilling i mellomtiden også. Hadde vært flott om den klarte å kjøre spill i god kvalitet. Hva tenker man om å kjøpe en Laptop nå og så eventuelt oppgradere med et eksternt grafikk-kort senere en gang? Har ikke lyst å kjøpe noe nå og så angre i Juni hvis det er da de nye kommer. Skal reise bort i halve Juni, så kunne jo handlet når jeg kommer tilbake. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Macbook Pro? Går fint å kjøre windows på den óg, om det blir nødvendig.Min MB Air er nå 3.5 år gammalt (nesten top-modell då). Fortsatt fantastisk laptop. Eneste "problemet" er at batteriet begynner å bli dårlig (holder kun i 2-3 timer nå). Ellers dropper jeg den så å si daglig. Mange bulker, men fungerer utmerket! Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Macbook Pro? Går fint å kjøre windows på den óg, om det blir nødvendig. Min MB Air er nå 3.5 år gammalt (nesten top-modell då). Fortsatt fantastisk laptop. Eneste "problemet" er at batteriet begynner å bli dårlig (holder kun i 2-3 timer nå). Ellers dropper jeg den så å si daglig. Mange bulker, men fungerer utmerket! Blir dessverre for lite ytelse i forhold til pris. 15k for en MBP kontra 15k for en W10 PC så er det stor forskjell i ytelse. Liker Macbook veldig mye, og blir nok å anskaffe meg en rimelig Air en gang til annet bruk. Orker ikke drasse en heftig gaminglaptop overalt der jeg ikke har behov for det. Er jo tross alt ganske dyrt utstyr. Endret 22. mars 2016 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Hvor lenge tror du man må vente på nye generasjonen da? Er det forventet stort hopp i ytelse? Edit: Test av den her http://www.tek.no/artikler/test-multicom-kunshan-p640r-moter-msi-gs40/327245 Den må ikke kjøpes nå, men jeg hadde håpet å få den i gang litt tidlig både fordi jeg vil lære meg med 3ds Max en del før jeg kommer i gang med studiet. Har bare holdt på med Blender hittil. Jo mer jeg kan om programmet og jo dyktigere jeg blir før jeg begynner, jo bedre blir jeg når jeg går ut. Og så vil jeg jo gjerne bruke den til litt spilling i mellomtiden også. Hadde vært flott om den klarte å kjøre spill i god kvalitet. Hva tenker man om å kjøpe en Laptop nå og så eventuelt oppgradere med et eksternt grafikk-kort senere en gang? Har ikke lyst å kjøpe noe nå og så angre i Juni hvis det er da de nye kommer. Skal reise bort i halve Juni, så kunne jo handlet når jeg kommer tilbake. Er dessverre ikke mye bekreftet, men det har vært snakk om en lansering av desktop-skjermkortene i juni ihvertfall, og både nVidia og AMD har snakket løst om at de skal være klare på bærbar-fronten før skolestart. Ytelsesmessig? Snakk om alt fra 30-70% høyere ytelse i tilsvarende nyere skjermkort. F.eks 970M vs 1070M eller hva den nye kommer til å hete. Bærbare med eksternt skjermkort skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noe erfaring eller særlig kunnskap til dette. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Hmm. Det logiske her virker jo å ha litt is i magen fram til før skolestart i alle fall. Om det blir 30% høyere bare ( i motsetning til 70) så er jo det kanonbra. Får holde litt øye på de da. Så er spørsmålet hvordan man skal holde ut til høsten. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2016 Har kikket litt rundt og denne er nok drømmen for meg nå, men er det noen kompromiss som gjør at den kan presses ned mot nærmere 15-16? *kan* ta meg råd til denne, men det er mye penger. Vil kanskje vurdere en til 15k i stedet, og heller legge litt i en monitor til å ha hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå