Nizzen Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 (endret) Takk for svar. X99 med 5820K gjør innkjøpet ca 1500kr dyrere. Selv om prosessoren kanskje er noe bedre på dette området enn 6700K, virker 22nm teknologi og 140watt litt suboptimalt mtp støy fra kjøling. Jeg har ikke erfaring med disse prosessorene, men er usikker på hvor mye man reellt sett tjener på et X99 oppsett. Tror det er nokså marginalt i praksis, pga dårlig utnytting av alle kjernene i softwaren. Har forøvrig funnet at 32GB RAM kan være tingen for Adobe. Ser at på mitt "gamle" system som har 16GB Venegance får jeg beskjeder om for lite RAM. Jeg har trodd at det kanskje var RAM som begynte å bli gammel, men... kanskje ikke... Ser forresten at Elkjøp har en MSI Nightblade X2 på salg. Koster endel og jeg har ikke bruk for 980Ti, strømforsyningen er ikke akkurat den jeg ville ha etc... men det er jo ikke helt dumt, eller helt fjernt i forhold til det vi har snakket om i tråden da. Hvorvidt X99 eller ikke lønner seg, spørs vel fort på hvor store prosjekter etc du skal jobbe med.Feks, Dimitri på YouTube kanalen HardWare Canucks, kjører jo nå i7 6700K som sin videoredigeringsmaskin og virker fornøyd. Også spørs det jo om du synes det greit i enkelte tilfeller om 10 min ekstra ventetid er helt ok. :-) RAM-en du har er jo "gammel" men ikke ubrukelig, og 16GB kan fort bli lite for video. 32 er et godt utgangspunkt, så når du nå skal kjøpe nytt, kanskje kjøpe 2x16GB så har du muligheten for 32GB til om behovet melder seg. Hvis du bryr deg om støy, så ikke vurder MSI NightBlade engang. For CPU-kjøling ville jeg fortsatt valgt NH-D15 fremfor H110i GTX.. Så fjerner du pumpe som en mulig støykilde. Men du beholder varmen inni kabinettet Dermed varmere cpu og varmere skjermkort potensielt. Dermed må viftene i kabinettet kjøres hardere for å få ut varmen. Dermed har du en enda mere støyende pc plutselig Satt på spissen Endret 26. mars 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Skjønner ikke at 6700k vs 5820k i det heletatt er et spørsmål når det gjelder redigering. Gikk selv fra 2600k til 5820k og tiden brukt på redigering reduseres merkbart. Selv bruker jeg mest Adobe Premiere. Sier bare om du liker mye venting mens du renderer så for all del velg 6700k. Hører at forskjellen i pris nevnes som 1500, men da sammenligner man med det billigste Skylake kortet, så ikke akuratt en fair sammenligning. Et slikt hovedkort er såpass elendig at jeg tviler man får mye bra overclocking ut av det. Skal man drive med redigering og rendering så er X99 en no brainer, å heller velge Skylake for slikt er komisk. 3 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Sjekket litt videre opp i går kveld, og hvis man skal ha mye minne kan muligens et X99 5820K system lønne seg pga at man kan bruker flere 8GB brikker, som er endel billigere enn 16GB brikker, litt avhengig av butikk selvsagt. 8 ram-brikker er attraktivt. Manglende USB-C osv er bittelitt negativt. Edit: har satt opp sammelignbare system Komplett: MSI X99A kort og 5820K og 8x8GB HyperX 2133 ++ til 21750.- Dustin : ASUS Ranger Z170 kort med 6700K og 4*16GB Corsair Venegance 2400 ++ til 20200.- Altså 1500kr i forskjell (Priser inkludert mye dill og win 10 full). Endel billigere med optimalt valg av butikk (priser uten win 10, så 1200 rimeligere uansett enn det over), men det tilkommer sikkert også noe porto osv når man handler fra mange butikker, bildet er uansett at 6700K er noe billigere. Om det er mer for pengene er kanskje en annen sak. 6700K oppsett til 17396.- 5820K oppsett til 18333.- Hvis HWCanucks synes 6700K er godt nok så tenkte jeg at det strengt tatt er (mer enn) godt nok for meg også... Men det er veldig interessant å høre din erfaring 93MiChr. Takk! Skal ta det med i vurderingen. Noctua-kjølerene har jo alltid hatt svært godt ord på seg for funksjon... Jeg er av dem som har vært litt tvilsom til altfor store og tunge kjølere som belaster HK med mulighet for HK brudd osv. En PC med en så tung kjøler fremstår egentlig ikke som veldig robust. Likevel, disse kjølerne har vært med i mange år nå, så ... og testene er nokså overbevisende... Men jeg tenker som Nizzen, få varmen ut, og bort fra følsomme komponenter. Det var jo derfor jeg hadde vannkjøling med pumpe og radiator utenfor PC'en. Lagde til nye lister med X99 og Z170 med 64GB Ram og Noctua. Med Noctua forsvinner noe av interessen for vindu i kabinettet. Fordelen med vindu er at jeg ser om det blir støv i PCen. Jeg regner det som en hurtig brannsikring. Og så liker jeg å kunne se komponentene. Er usikker på hvor heldig det er å evt supplere 32Gb med evt annet ram seinere? Kanskje fra annen serie og annen produsent? Jeg kommer ikke til å bygge med mindre enn 32GB, men burde jeg bare gå for 64 med en gang?. Dyrt blir det uansett. Forøvrig ser jeg i tester at MSI Nightblade X2 med 2*256 M2, GTX980 og i7 6700K hevdes å knapt være hørbar på normal load. Nå vet ingen hvordan hørselen til testerene er... Alternativt kan jeg bytte mine 4x4GB rambrikker med 4x8GB rambrikker i min nåværende 2600K PC og kjøpe en billig ny miniPC og avvente utviklingen mot 10nm. Endret 27. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Omsider har jeg bestilt deler til et selvbygg med I7 6700K, Asus Maximus VIII Z170 (Ranger eller Hero) - begge står nevnt i beskrivelsen hos expert, håper det dukker opp et Hero... RAM rimelig Corsair Vengeance 32GB 2400MHz Skjermkort ASUS Strix GEFORCE GTX1070 OC kort. Kjøler Noctua NHD15S Slet veldig med å finne noen som solgte 1TB Samsung 850 SSD som jeg fant ut at kunne være greit. Endte med at jeg gikk for 950 M2 512GB HK, prosessor, skjermkort, mus, keyboard og hodetelefoner ble bestilt hos Expert med DNB sin 20% rabatt deal. Selv om jeg kjøpte argumentasjonen med X99, ble det altfor fristende å spare noen grunker på dette tilbudet. Skjerm ble Dell UP2716D. Skjermgarantien deres og RGB ble utslagsgivende. Hvilken kabel bør jeg benytte mellom kort og skjerm? Keyboard Logitech K740 Mus Logitech MX som vi liker veldig godt Hodetelefoner: kjøpte noen Razer Kraken 7.1 Chroma på impuls. Ser de blir beskyldt for muddy sound i test, så her har jeg nok kanskje bommet litt. Angrer litt på akkurat den delen. Det ble dyrt nok til slutt. Heldigvis fordelte jeg det rundt på ulike butikker slik at sluttsummen er vanskeligere å se... Anyway, Nå gleder jeg meg til alt kommer! Endret 18. august 2016 av Per69 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Du kan/bør bruke displayport kabel. Selvom HDMI funker det også. Skjermen ser btw lekker ut. Tror du kommer til å få superPC. Du kan jo sjekke ut denne, for en bekreftelse på at med 20% rabatt har gjort en god deal. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 27. august 2016 Forfatter Del Skrevet 27. august 2016 (endret) Takk for fin videolenke! Har etpar kommentarer dersom noen kikker i denne tråden for å bygge på ny. Jeg endte opp med Maximus VIII Ranger. Det er et helt ok kort sikkert, men jeg synes det er vanskelig å finne rett koblinger på kortet. Manualen er rotete og mangler et oversiktsbilde med en forklaring av hva alt er. Dette kunne selvfølgelig blitt gjort nokså elegant på nett, men der er vi visst ikke enda, for der er det mest reklame for hvor fantastisk kortet er... En ting som synes sikkert er at feks CPU vifte kontakt IKKE er der manualen indikerer. Kabinettet jeg valgte er Corsair 400C. Kabinettet ser fint ut. Ingen problemer å hive inn en svær Noctua NH D15S. Men fordi man ikke kan ta av toppen av kabinettet er det utrolig dillete å sette inn enkelte kontakter osv i HK. I hvertfall som mann med vanlige hender og stor kjøler. Er også litt lei fordi kabinettet ikke har høyttaler til meldinger fra HK. Alt i alt tok dette litt lang tid å bygge i, men det ble rent og pent synes jeg. Endret 27. august 2016 av Per69 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå