Per69 Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) Heisann, Jeg trenger etterhvert en ny PC. Som med alt annet kjøper jeg sikkert noe som er for bra, men: Nå har det seg slik at jeg etterhvert har noen PCer i huset. Selv er jeg opptatt av teknologi og både jeg og kona samt ungene må jobbe/gjøre lekser og leke på PC. (Lek på PC = Bilde og videoredigering, samt spilling). Spill er altfor mye Minecraft for ungene. I tillegg noen andre titler om jeg får tid, noe som egentlig ikke er veldig sannsynlig. Jeg tar endel bilder og video fra DSLR (tunge filer). I tillegg skal PCen være stillegående. Jeg har tidligere overklokket, og PCen min nå er stabil og fin moderat overklokket, men fokus nå er stabilitet. Jeg har kikket på anbefalingene. Knalljobber folk gjør her, særlig Agentspoon med sin Black Refinery. Jeg har satt sammen et bygg under her fordi jeg hadde noen innvendinger på Black Refinery: 1) Strømforsyning; Kvalitet varer, vil derfor helst ha gull (eller bedre). Har brent meg på dårlig PSU før. 2) Ser det er litt ymse rapporter på MSI Krait HKet, bla tull med enkelte minnetyper osv. Liker dessuten ASUS. 3) Har god erfaring med Nvidia, som jeg oppfatter som hakket hvassere til bilde- og videoredigering med Adobe. Jeg innser at dette er en forestilling tuftet på 4 år gammel kunnskap, men.... Kommentarer og korreksjoner mottas med takk! Særlig HK og minne har vært vanskelig. Jeg liker Asus som etter min erfaring er stabilt osv. Dessuten har jeg allerde Asus HK og det er en fordel med likheter mellom systemene. Gamle-systemet som beholdes har Asus P8z68 Gen hk med Intel i7 2600K. https://prisguiden.no/liste/159342 Synes dette ble litt dyrt, men om jeg bytter SSD M.2 950 til en EVO, hjelper det jo. Bare liker konseptet med M.2... Hvem leverer raskt nok til at jeg kan bygge med ungene i påsken? Skjermanbefaling? Endret 21. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Forslag som gjør det mer bang for dine bucks. Bytt HK til feks: Asus Z170-K Bytt PSU til EVGA SuperNova G2 (gold og 10 års garanti) Ville gått for 6700K når du først er i gang. H110i GTX kan fint byttes ut til fordel for Noctua NH-D15 For mest mulig stillhet, ville jeg droppet kabinett med sidevindu. Hvilken størrelse tenker du på skjermen? Dell har noen veldig fine IPS skjermer. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 21. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) Supert, Svar allerede! Takk! Har du noe erfaring med HKet? Ser komplett selger det men det ser litt enkelt ut bak der jeg kobler endel dill (få USB porter) Nå er det 4 stk foran, så... joda, kanskje... EVGA SuperNova Gold G2, Ikke dumt...Takk! I7 6700K koster ganske mye mer enn i5. Slik jeg forstår det overklokker den heller ikke altfor bra. Er det verdt pengene mtp mitt bruk? Svaret er kanskje at ja, i forhold til å betale ekstra for HK...? Nå hadde jeg i utgangspunktet lagt inn et HK uten OC mulighet, men men... Skjerm; jeg tenker meg ca 24" til 27". Vil gå for noe som virker som det gir mye for pengene. 30" virker litt for dyrt, selv om større ER bedre, og kvalitet er viktig mtp foto. Jeg har en fin eldre Dell 2405FPW monitor. U2715H kanskje, men den er litt dyr igjen. Edit: Det er 2405... Endret 21. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Hovedkortet har jeg ingen erfaring med, og ser ut som Asus Z170-A er et bedre valg. Har fått mye god omtale, og dekker dine behov utmerket. Feks en review her: http://www.tweaktown.com/reviews/7506/asus-z170-intel-motherboard-review/index.html http://www.prisjakt.no/product.php?p=3266701 i7 6700K vil være å anbefale, det vil tygge godt unna det du kaster av foto og video på den. U2715H er jo en veldig lekker og god skjerm da, jeg ville vurdert den.Evt lillebror: 2515H Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Takk for svar! Prisforskjellen på i5 og i7 K-versjon er ca 36USD (tilsvarer 300kr) men 1100kr i nettbutikk i Norge. Det er egentlig alt for stor forskjell. i7 6700 bruker 65W, mens i7 6700K bruker 91Watt. Det er endel ekstra varme som skal bort. Tenker derfor at H110i kan være mer nødvendig og gi bedre temp i kabinettet enn en Noctua dersom man går for en K prosessor. Innspill på SSD? Det eneste fornuftige virker som å være å droppe M.2 950 til fordel for en EVO. Endret 22. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Ja samsung 850 evo burde vel holde for folk flest. samsung 950 Pro er vel heller for de som vil alt skal gå lynraskt. Hvis du har Asus P8z68 Gen hk med Intel i7 2600K fra før av syns jeg det er lite oppgradering dette. Ellers kan du sette opp en maskin til for server? Beste er nok å vente med dyrere en i3 6300\i5 6500 til AMD kommer med Zen da vil nok prisene gå til mere fornuftig nivå. I dag bør man bare kjøpe hvis man må ha bedre ytelse eller lavere effektforbruk. Endret 22. mars 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Du har nok rett. Nå snakker vi egentlig om en tilleggsmaskin, fordi familiens behov har økt og far ser for seg en mulighet for ny PC, mens ungene og mor tar min gamle (det har de allerede gjort... noe som betyr installasjon av tulle-software mm). Men, som du indikerer kan jeg kanskje komme fra det med en mye mindre (billigere) PC og beholde P8Z68-PCen til det tunge arbeidet, og avvente oppgradering av P8Z68-pc'en... Endret 22. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Takk for svar! Prisforskjellen på i5 og i7 K-versjon er ca 36USD (tilsvarer 300kr) men 1100kr i nettbutikk i Norge. Det er egentlig alt for stor forskjell. i7 6700 bruker 65W, mens i7 6700K bruker 91Watt. Det er endel ekstra varme som skal bort. Tenker derfor at H110i kan være mer nødvendig og gi bedre temp i kabinettet enn en Noctua dersom man går for en K prosessor. Innspill på SSD? Det eneste fornuftige virker som å være å droppe M.2 950 til fordel for en EVO. 91W er ikke mye, og Noctua takler faktisk 95W viftefri om det skulle være et ønske. (temps i kabinettet og i rommet ellers, vil ikke være nevneverdig bedre med en H110, det er jo trossalt like mye W som skal håndteres) Prisen på i7 6700 og K versjonen føler jeg ikke er nok til å forsvare antall MHz i mellom disse. Men er helt absurd forskjell i pris ja om man ser på USD. Økonomisk er det fornuftige valget en EVO disk, men 950 er jo helt latterlig, men enn så lenge bør kanskje fornuften råde? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) 91W er ikke mye, og Noctua takler faktisk 95W viftefri om det skulle være et ønske. (temps i kabinettet og i rommet ellers, vil ikke være nevneverdig bedre med en H110, det er jo trossalt like mye W som skal håndteres) Nå må man passe på man ikke kommer med påstander som ikke kan dokumenteres. Du burde også nevne type kjøler. F.eks i3 6100T (i3 6300T) bør klare Noctua NH-C12P SE14 uten vifte. For Noctua NH-D14 uten vifte bør 65 watt eller lavere gå uten vifte. 95 watt hvis tempraturen er under 20 grader i kabinettet. Men er tempraturen over 50 grader f.eks fra skjermkort og man bruker prime 95 over tid, blir muligens cpuen varm så det er kanskje ikke anbefalt med 95 watt cpu her 24\07 hvis man skal jobbe med tunge oppgaver, da bør man ha en vifte i minstefall. Eldre cpu har rundt 70 grader som anbefales som maks, men nyere skylake har ofte 66 grader eller lavere som er anbefalt for best levetid. Husk i dette oppsettet er det viktig å ha riktig mengde cpu pasta slik at cpuen blir avkjølt. Ellers er jeg ganske enig dette er bra hvis du får tak i brukt noctua kjøler uten vifte. Eller har det fra før. Ellers er jeg enig med SSD PCI-E SSD gir gode resultater i test (Cystal diskmark\SSD benchmark\ATTO Disk Benchmark) men som regel merker man ikke store forskjeller i daglig bruk. Man får neppe installert windows 10 raskere en 10 minutter, uansett. Så med mindre man har mye små programmer som kjøres i bakgrunnen vil kanskje ramdisk eller Raid være like bra, selv om det tar litt lengere tid å sette opp. Endret 22. mars 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 91W er ikke mye, og Noctua takler faktisk 95W viftefri om det skulle være et ønske. (temps i kabinettet og i rommet ellers, vil ikke være nevneverdig bedre med en H110, det er jo trossalt like mye W som skal håndteres) Nå må man passe på man ikke kommer med påstander som ikke kan dokumenteres.Du burde også nevne type kjøler. F.eks i3 6100T (i3 6300T) bør klare Noctua NH-C12P SE14 uten vifte. For Noctua NH-D14 uten vifte bør 65 watt eller lavere gå uten vifte. 95 watt hvis tempraturen er under 20 grader i kabinettet. Men er tempraturen over 50 grader f.eks fra skjermkort og man bruker prime 95 over tid, blir muligens cpuen varm så det er kanskje ikke anbefalt med 95 watt cpu her 24\07 hvis man skal jobbe med tunge oppgaver, da bør man ha en vifte i minstefall. Eldre cpu har rundt 70 grader som anbefales som maks, men nyere skylake har ofte 66 grader eller lavere som er anbefalt for best levetid. Husk i dette oppsettet er det viktig å ha riktig mengde cpu pasta slik at cpuen blir avkjølt. Ellers er jeg ganske enig dette er bra hvis du får tak i brukt noctua kjøler uten vifte. Eller har det fra før. Ellers er jeg enig med SSD PCI-E SSD gir gode resultater i test (Cystal diskmark\SSD benchmark\ATTO Disk Benchmark) men som regel merker man ikke store forskjeller i daglig bruk. Man får neppe installert windows 10 raskere en 10 minutter, uansett. Så med mindre man har mye små programmer som kjøres i bakgrunnen vil kanskje ramdisk eller Raid være like bra, selv om det tar litt lengere tid å seette opp. Man merker forskjell godt med 3GB/s sekvensiell les vs 500MB les på store videofiler. Særlig om man har 2 medier som er raske i begge ender. Altså ved flytting av filer. Trådstarter snakker jo om videoredigering. Dog spørs det om trådstarter har høyt nok budsjett for slik hardcore hastigheter. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 91W er ikke mye, og Noctua takler faktisk 95W viftefri om det skulle være et ønske. (temps i kabinettet og i rommet ellers, vil ikke være nevneverdig bedre med en H110, det er jo trossalt like mye W som skal håndteres) Nå må man passe på man ikke kommer med påstander som ikke kan dokumenteres. Du burde også nevne type kjøler. F.eks i3 6100T (i3 6300T) bør klare Noctua NH-C12P SE14 uten vifte. For Noctua NH-D14 uten vifte bør 65 watt eller lavere gå uten vifte. 95 watt hvis tempraturen er under 20 grader i kabinettet. Men er tempraturen over 50 grader f.eks fra skjermkort og man bruker prime 95 over tid, blir muligens cpuen varm så det er kanskje ikke anbefalt med 95 watt cpu her 24\07 hvis man skal jobbe med tunge oppgaver, da bør man ha en vifte i minstefall. Eldre cpu har rundt 70 grader som anbefales som maks, men nyere skylake har ofte 66 grader eller lavere som er anbefalt for best levetid. Husk i dette oppsettet er det viktig å ha riktig mengde cpu pasta slik at cpuen blir avkjølt. Ellers er jeg ganske enig dette er bra hvis du får tak i brukt noctua kjøler uten vifte. Eller har det fra før. Ellers er jeg enig med SSD PCI-E SSD gir gode resultater i test (Cystal diskmark\SSD benchmark\ATTO Disk Benchmark) men som regel merker man ikke store forskjeller i daglig bruk. Man får neppe installert windows 10 raskere en 10 minutter, uansett. Så med mindre man har mye små programmer som kjøres i bakgrunnen vil kanskje ramdisk eller Raid være like bra, selv om det tar litt lengere tid å sette opp. Jeg har nevnt tidligere i tråden at det er NH-D15 som er anbefalt som erstatning for H110i GTX. Her kommer feks noen som påstår at det går fint med minst 95W i "passive mode" "Given Noctua's track record, it's no surprise that their latest 1000g dual-tower is handling with ease a Xeon E5-2687W in passive mode. The 150W CPU never reaches more than 64°C at full load. We don't condone such a sizzling hot processor in a fanless build, but low power i3s, i5s, and even i7s should be perfectly safe with the NH-D15. Source: Hardwareluxx.de" Her er en annen: Testet med 3930K http://www.vortez.net/articles_pages/noctua_nh_d15_review,10.html Har ikke testet selv, jeg kjører min med viftene på men da ca 500RPM noe som er så og si lydløst. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Man merker forskjell godt med 3GB/s sekvensiell les vs 500MB les på store videofiler. Særlig om man har 2 medier som er raske i begge ender. Altså ved flytting av filer. Trådstarter snakker jo om videoredigering. Dog spørs det om trådstarter har høyt nok budsjett for slik hardcore hastigheter. Det er vel bare flytting av filer, kanskje 50 GB eller mere en slik SSD er fordel. Men generielt videoredigering er nok ram\CPU eller skjermkort som er største flaskehalsen. Selv om programvaren kanskje kan starte raskere. Det er nok særlig kompilering av programvare gjerne operativsystemer eller 64 bits programvare alt fra linux\windows og filoverføring slike SSD disker er gode til eller caching (f.eks ved bruk av ramdisk). Tror du har litt tynne argumenter for mye overføringer mellom 2 SSD disker. Der ville jeg heller anbefalt raid istedenfor. Endret 23. mars 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) OK, ser at dette er noe som kan testes. Dere mener det kan gjøres helt vifteløst? Skjermkort, effektiv PSU og HK kjøling er komponenter som sammen med layout av kabinettet vil bidra til en utgangstemp før en prosessor med 65 eller 91watt legges til. Hadde vært artig å teste ambient temperatur med K prosessor og uten K, begge med Noctua og så med h110i.... Fordelen med H110I er slik jeg ser det at den flytter luften ut. Hvor mye støy den lager vet jeg ikke? Jeg har ikke noen gammel Noctua liggende. Jeg har i og for seg deler fra min gamle vannkjøling av CPU og GPU liggende. Med radiator utenfor PC'en var dette en flott løsning. Men det var dengang, og jeg tror den tid er slutt for meg. Jeg liker likevel de nye alt i ett vannkjølingene selv om de ikke kan bli like stille som min gamle som ikke hadde vifte i det hele tatt, kun en Eheim pumpe. Nåvel... Budsjett og budsjett, hvis eneste fordel med m.2 950 er at de største video-filene flyttes marginalt raskere, så er det kanskje begrenset hvor mye jeg er villig til å betale for det, selv om jeg liker teknologien. RAM ja, er det veldig store forskjeller på brikkene her, eller er det egentlig mest slik at mer er bedre? ser det er litt ulike frekvenser ute og går... Man kan jo overklokke men det er sikkert best å kjøpe 2666MHZ? Endret 23. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Personlig syns jeg 6700k er for dyr. Slik redigering drar vel nytte av flere tråder enn 5-6? Isåfall får du mer for pengene ved å velge et X99-oppsett, selv om det nødvendigvis trekker opp prisen enda litt mer. HT-funksjonalitet gir ikke 100% ekstra ytelse, så om du har noe som spiser 8 tråder til frokost vil en 5820k være mer fornuftig. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2016 (endret) Takk for svar. X99 med 5820K gjør innkjøpet ca 1500kr dyrere. Selv om prosessoren kanskje er noe bedre på dette området enn 6700K, virker 22nm teknologi og 140watt litt suboptimalt mtp støy fra kjøling. Jeg har ikke erfaring med disse prosessorene, men er usikker på hvor mye man reellt sett tjener på et X99 oppsett. Tror det er nokså marginalt i praksis, pga dårlig utnytting av alle kjernene i softwaren. Har forøvrig funnet at 32GB RAM kan være tingen for Adobe. Ser at på mitt "gamle" system som har 16GB Venegance får jeg beskjeder om for lite RAM. Jeg har trodd at det kanskje var RAM som begynte å bli gammel, men... kanskje ikke... Ser forresten at Elkjøp har en MSI Nightblade X2 på salg. Koster endel og jeg har ikke bruk for 980Ti, strømforsyningen er ikke akkurat den jeg ville ha etc... men det er jo ikke helt dumt, eller helt fjernt i forhold til det vi har snakket om i tråden da. Endret 25. mars 2016 av Per69 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Skal dog nevnes at X99-hovedkort ofte har mulighet for åtte minnebrikker. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Tror du har litt tynne argumenter for mye overføringer mellom 2 SSD disker. Der ville jeg heller anbefalt raid istedenfor. Ssd er ikkje disker 2 stk raske pci-e ssd'er ER helt konge. Er de store nok, så trenger man ikkje raid Noe å tenke på er jo ssder i raid-0 for raskere sekvensielle hastigheter. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 (endret) Men, areca, mann?! Selvfølgelig Areca og raid-0 med ssder ja Ikkje noe annet som duger for å få max hastighet. Har dog på følelsen at trådstrarter ikkje er oppi dette budsjettet Endret 26. mars 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 (endret) Takk for svar. X99 med 5820K gjør innkjøpet ca 1500kr dyrere. Selv om prosessoren kanskje er noe bedre på dette området enn 6700K, virker 22nm teknologi og 140watt litt suboptimalt mtp støy fra kjøling. Jeg har ikke erfaring med disse prosessorene, men er usikker på hvor mye man reellt sett tjener på et X99 oppsett. Tror det er nokså marginalt i praksis, pga dårlig utnytting av alle kjernene i softwaren. Har forøvrig funnet at 32GB RAM kan være tingen for Adobe. Ser at på mitt "gamle" system som har 16GB Venegance får jeg beskjeder om for lite RAM. Jeg har trodd at det kanskje var RAM som begynte å bli gammel, men... kanskje ikke... Ser forresten at Elkjøp har en MSI Nightblade X2 på salg. Koster endel og jeg har ikke bruk for 980Ti, strømforsyningen er ikke akkurat den jeg ville ha etc... men det er jo ikke helt dumt, eller helt fjernt i forhold til det vi har snakket om i tråden da. Hvorvidt X99 eller ikke lønner seg, spørs vel fort på hvor store prosjekter etc du skal jobbe med. Feks, Dimitri på YouTube kanalen HardWare Canucks, kjører jo nå i7 6700K som sin videoredigeringsmaskin og virker fornøyd. Også spørs det jo om du synes det greit i enkelte tilfeller om 10 min ekstra ventetid er helt ok. :-) RAM-en du har er jo "gammel" men ikke ubrukelig, og 16GB kan fort bli lite for video. 32 er et godt utgangspunkt, så når du nå skal kjøpe nytt, kanskje kjøpe 2x16GB så har du muligheten for 32GB til om behovet melder seg. Hvis du bryr deg om støy, så ikke vurder MSI NightBlade engang. For CPU-kjøling ville jeg fortsatt valgt NH-D15 fremfor H110i GTX.. Så fjerner du pumpe som en mulig støykilde. Endret 26. mars 2016 av lazyjacket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå