heipameg Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 På UIO står det at man skal i et høstsemester (lenger om du vil) måtte oppholde deg i utlandet hvis du tar japanske studier (https://www.uio.no/studier/program/aas/studieretninger/japansk/). Siden dette er obligatorisk for utdanningen, dekker skolen det? Eller må du dekke for all husleie, mat, transport, fly osv selv? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) På UIO står det at man skal i et høstsemester (lenger om du vil) måtte oppholde deg i utlandet hvis du tar japanske studier (https://www.uio.no/studier/program/aas/studieretninger/japansk/). Siden dette er obligatorisk for utdanningen, dekker skolen det? Eller må du dekke for all husleie, mat, transport, fly osv selv? Ser ut som alle de skolene du kan gå på er gratis, altså ingen skolepenger (så lenge du får en av gratisplassene). Eneste er vel den i Texas hvor UiO skriver dette: På grunn av ny lovgivning i USA krever UT i øyeblikket en ekstra forsikring som koster omtrent 6000 kroner. Mens bolig, mat etc ser du ut som du må dekke selv. Endret 21. mars 2016 av toy_man Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Mener du får ekstrastipend av Lånekassen når du bor i utlandet. Kan hende det bare gjelder Erasmus, men hør med studieveilederen din. De har som regel oversikt over hva du kan få av lånekassen, i tillegg til forskjellige stipender du kan søke. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Mener du får ekstrastipend av Lånekassen når du bor i utlandet. Kan hende det bare gjelder Erasmus, men hør med studieveilederen din. De har som regel oversikt over hva du kan få av lånekassen, i tillegg til forskjellige stipender du kan søke.Du får reisestøtte som i teorien skal dekke 2 tur/retur-reiser. Ellers får man ingenting ekstra, logisk nok, med mindre du studerer i Europa og får Erasmus-stipend som jo da er helt utenom lånekassen. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Så mat og husleie og alt annet må jeg med andre ord dekke selv... Hmm.. Men studiet jeg linket til er jo da i Japan og eventuelt Korea, da gjelder vel ikke Erasmus? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Du må da dekke mat, husleie og alt annet når du studerer i Norge også, hvorfor skal UiO dekke det for deg i utlandet? Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Så mat og husleie og alt annet må jeg med andre ord dekke selv... Hmm.. Men studiet jeg linket til er jo da i Japan og eventuelt Korea, da gjelder vel ikke Erasmus? Vel, ja.. Du får jo vanlig studielån til å dekke dette da. Japan og Korea er ikke med i Erasmus, nei. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 24. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2016 Du må da dekke mat, husleie og alt annet når du studerer i Norge også, hvorfor skal UiO dekke det for deg i utlandet? 2 ting, en er at jeg har en god avtale når det gjelder husleie. Andre studenter bor vel også hjemme der de får dekket det meste, mens andre ikke. Det andre er at det er vel lettere å sikre seg jobb i Norge/Oslo tenker jeg, jeg har i det minste en jobb her. Det faller bort hvis jeg reiser til utlandet. Lenke til kommentar
Niao Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Du må da dekke mat, husleie og alt annet når du studerer i Norge også, hvorfor skal UiO dekke det for deg i utlandet? 2 ting, en er at jeg har en god avtale når det gjelder husleie. Andre studenter bor vel også hjemme der de får dekket det meste, mens andre ikke. Det andre er at det er vel lettere å sikre seg jobb i Norge/Oslo tenker jeg, jeg har i det minste en jobb her. Det faller bort hvis jeg reiser til utlandet. Det svarer strengt tatt ikke på spørsmålet. Du er heldig som har en god avtale, men langt i fra alle har dette. De fleste som studerer i Norge får studielån som skal dekke husleie og mat, og slik er det når du drar på utveksling også. Det eneste du får ekstra er et reiselån/stipend som nevnt ovenfor, som skal dekke hele eller deler av kostnaden ved å reise til/fra studiested. Ang. utvekslingen i Japan så er det mange av universitetene som tilbyr en vertsfamilieordning, men dette koster også penger. Fordelen med denne ordningen er at du får bo hos en japansk familie, og bli et familiemedlem den tiden du er der. Mye læring i dette og kan absolutt anbefales. Før du begynner på et språkstudium vil jeg dog anbefale deg å tenke nøye gjennom hva du skal bruke dette til i fremtiden. Selv om du går en annen linje er det mulig å reise på utveksling til Japan om du vil det. Det er vanskelig å få relevant/god jobb med en grad i språk, i alle fall om du ikke har noen annen kompetanse eller ferdighet å vise til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå