Are11 Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Hei, har for tiden vært bostedsløs i to mnd, har bodd på vandrehjem, men må nå flytte ut i telt da pengene går tom. Har vært i kontakt med Sosialtjenesten, men jeg er under gjeldsordning. Ifølge gjeldsordningen krever kreditorene depositumspengene fra forrige leieforhold hvis de ikke brukes på nytt før gjeldsordningen går ut, men sosialtjenesten krever av de skal brukes opp før jeg får noe hjelp av dem. Blir selvhjulpet med grei økonomi hvis jeg flytter i telt eller campignvogn, men å bo på vandrehjemmet fast er for mye.Jeg har forøvrig en postkasse liggende "i skapet", og fikk en ide om jeg bare kan sette den opp et sted og bytte adresse til det stedet for iallfall ha et sted der jeg kan hente post. Har bodd i oslo siste 10 år, så jeg tror ikke de krever leiekontrakt eller annen dokumentasjon når jeg endrer adresse på at jeg faktisk har flyttet der. Noen som vet noe om dette? Hvis noen har et tips om en veldig billig campignplass kom gjerne med det. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Kan du ikke skaffe postboks på et postkontor? Det koster jo selvfølgelig noen kroner, så det er kanskje ikke aktuelt? Lenke til kommentar
Are11 Skrevet 21. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2016 Tusen takk, fatter ikke at jeg ikke har tenkt på dette. Sjekket prisene, koster hvis 1500,- per år. På en annen side frister det veldig å sette opp den postkassa jeg har et sted gratis. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Så vidt meg bekjent er postboks gratis for folk uten fast bopel. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Finner ikke noe om 'gratis postboks' men jeg ser i grunn ikke noe fryktelig galt med å sette opp en postkasse og bytte adresse, jeg tror det kan fungere. Høres ut som en krevende situasjon å være i, håper du drar deg ut og opp igjen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Problemet med å berre henge opp ei postkasse er at du er heilt avhengig av å inngå ein avtale med huseigaren. Etter som eg veit så er det ikkje krav til at du må bu der du har postadresse (jamfør muligheita til å leige postboks hos posten), men du må ha ein avtale/aksept frå den som eig huset om at du får henge opp postkassa der. Ideelt sett så burde då sjå om du får deg ein avtale med ein gårdeigar der får henge opp postkassa, og får nøkkel til portrommet. Dette må du sikkert betale nokre kroner for, men det vil sjølvsagt være ein stor fordel i forhold til at posten din blir oppbevart forholdsvis trygt. Kanskje du til og med kjenner nokon som kan tilby noke slikt utan å ta betaling for det? Kan f.eks. godt tenke meg at enkelte veldedige organisasjonar som f.eks. frelsesarmeen kan tilby ei slik tjeneste der du får henge opp postkasse og melde adresseendring til den adressa. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Finner ikke noen definitiv kilde på det med gratis postboks, men det er nevnt på ymse båtfora av folk som bor i båt og dermed regnes som bostedsløse av det krøkkete systemet. Er i hvert fall verdt å sjekke ut, spør du meg. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Poste restante er vel gratis? (Men ikke alle vil vel godta en slik adresse, i og med det er uvisst om du henter posten?) Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Man kan ikke bo i en postboks, og for å få en adresse til postkassen som skal registreres i folkeregisteret (som er adressen det offentlig sender post til) må man kunne fremvise attest fra utleier (f eks husleiekontrakt). Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Man kan ikke bo i en postboks, og for å få en adresse til postkassen som skal registreres i folkeregisteret (som er adressen det offentlig sender post til) må man kunne fremvise attest fra utleier (f eks husleiekontrakt). Det fins og har alltid funnes folk uten fast bopel. Såpass vanlig at det fins en egen forkortelse for dem: u. f. b. Du skriver som om slike ikke kan eksistere? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 [... ]det fins en egen forkortelse for dem: u. f. b. Du skriver som om slike ikke kan eksistere? Selvsagt eksisterer de, men å kombinere en normal hverdag med UFB-status kan være litt utfordrende. Om du er rusmissbruker, løsarbeider, tigger og/eller kriminell er det ikke de store utfordringene. Problemene starter først når du fører ett liv som fordrer at du er en del av statens velregulerte flokk. Vil du ha lisenser og tillatelser (som f.eks. våpenkort) må du ha en fast fysisk adresse. Vil du ha post fra staten må du ha en postadresse. Etc. Spør ale som har bodd i båt, er ingen selvfølge att ting går glatt om du ikke kan vise til en fast adresse på fast grunn Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Man kan ikke bo i en postboks, og for å få en adresse til postkassen som skal registreres i folkeregisteret (som er adressen det offentlig sender post til) må man kunne fremvise attest fra utleier (f eks husleiekontrakt). Det fins og har alltid funnes folk uten fast bopel. Såpass vanlig at det fins en egen forkortelse for dem: u. f. b. Du skriver som om slike ikke kan eksistere? De kan godt eksistere, og det finnes flere. Forskriften angir hvordan man kan registreres som en slik. Vil man derimot sette opp en postkasse må man ha en adresse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Spør ale som har bodd i båt, er ingen selvfølge att ting går glatt om du ikke kan vise til en fast adresse på fast grunn Dette stemmer bra, for noen går det svært greit mens det for andre seriøst vanskelig. Selv fikk jeg aldri endret adresse til der jeg faktisk bodde, mens flere naboer fikk det til uten problemer. For min del hadde jeg bostedsadresse noen mil unna faktisk bosted, med følgen at jeg også måtte stemme i en annen kommune og fylke enn der jeg faktisk bodde. Det skal dog sies at det visstnok funker fint å få post fra det offentlige til postboks så lenge man er UFB, men jeg testet aldri ut dette. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Han "Snøhulemannen" går ned til postkontoret i blant og henter posten. Jeg vet ikke om han har postboks, eller bare oppbevaring. Oppbevaring koster etter hvert også penger... I mange år var det slik at et gårdsnavn eller stedsnavn kunne fungere som adresse. F.eks. Einar Øvstebø, Øvstebø, 3720 Stubbenes Hvis man sniker en ekstra postkasse på et postkassestativ, vil det nok bli lagt merke til av de andre som bruker det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Ta en prat med postkontoret, de ordner dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå