LMH1 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Jeg bruker SSD hovedsaklig til å installere OS (GNU/Linux) på og lagring en del filer. Det er en gigantisk forskjell fra HD. Oppstart av OS er mye raskere, og bruk av filer er mye raskere. F.eks åpne et dokument, eller spille av en musikkfil eller video. Og så er selvsagt kopiering/installering av ting og tang mye raskere enn med HD, noe som bør være en fordel for spill også. Skrivehastighetene er også mye høyere enn HD. http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html Alle på toppen av listen er SSD på PCI port, noe som er uaktuelt for de fleste. Selv vurderer jeg det til min stasjonære PC for installasjon av OS. Da vil den bli enda raskere. Praksis skriveytelse trenger ikke å si en del, prøv Vmware med slike SSD du får ikke nærheten av PCI-E ytelse. Har selv testet dette i vmware player både på sokkel 2011 og 1366. Da er det snakk om m.2 Samsung SM951 512 GB. Så beste å styre unna vmware i så fall men får litt bedre ytelse en samsung 850 evo. under 1 gigabyte\s på crystaldisk mark. Så du bør nok ha lga 1151 eller 2011-3 for å støtte PCI-E express boot. Endret 22. mars 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Ja, ok... Jeg liker egentlig å ha alt på SSD. Sjekker du linken er ytelsen til Samsung 850 Evo serien en del bedre enn Intel 335, uten at det vil ha veldig stor innvirkning. Den største virkningen er jo at du får mer SSD plass og kan separere OS og spill, noe som i seg selv kan være en fordel. Men jeg er jo da SSD fanatiker, så du skal kanskje ikke høre for mye på meg. Endret 22. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Bra poeng LMH1. Jeg er dessverre stuck med lga1366 for tiden. Men bruker ikke vmware. Noe videre info om boot problematikk på PCIe? Jeg har tidligere lest noe om det, men er det knyttet til hovedkortet funksjoner? Jeg trodde det var knyttet til OS, uavhengig av hovedkort. Uansett har DET, og det faktum at jeg sitter med gammel maskinvare holdt meg litt tilbake. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Om det kan lønne seg å vente på Zen eller ei vil tiden vise, ryktene er dog ganske heftige : http://wccftech.com/amd-zen/ Lenke til kommentar
Heroes Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Ja, ok... Jeg liker egentlig å ha alt på SSD. Sjekker du linken er ytelsen til Samsung 850 Evo serien en del bedre enn Intel 335, uten at det vil ha veldig stor innvirkning. Den største virkningen er jo at du får mer SSD plass og kan separere OS og spill, noe som i seg selv kan være en fordel. Men jeg er jo da SSD fanatiker, så du skal kanskje ikke høre for mye på meg. veldig fan av ssd, men forhold til penger og hva jeg får tilbake når det kommer til ytelse i forhold til det jeg har nå så. si ifra hvis jeg har feil, men sitter med innrykket og antagelsen at jeg vill få mye mer igjen i forhold til ytelsen hvis jeg oppgradere min GPU, og CPU(dog venter til zen for den virker og være verdt og vendte på) og som da fører til at jeg må oppgradere Hovedkort og godt mulig RAM brikker også. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Heroes. GPU virker å være den soleklart viktigste oppgraderingen du kan gjøre i ditt tilfelle. Skal du ha ny CPU må du også ha nytt hovedkort. Da kan du vel nesten heller begynne å tenke på å bygge nytt. Ellers synes jeg de andre komponentene dine fint passer inn i en ny PC. Jeg kan ikke se at noe der ikke passer sammen med nytt hovedkort/CPU eller vil dra ned potensiell ytelse. Men skal du ha ny superPC, bør du jo egentlig også ha ny super SSD. Lenke til kommentar
Heroes Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Heroes. GPU virker å være den soleklart viktigste oppgraderingen du kan gjøre i ditt tilfelle. Skal du ha ny CPU må du også ha nytt hovedkort. Da kan du vel nesten heller begynne å tenke på å bygge nytt. Ellers synes jeg de andre komponentene dine fint passer inn i en ny PC. Jeg kan ikke se at noe der ikke passer sammen med nytt hovedkort/CPU eller vil dra ned potensiell ytelse. Men skal du ha ny superPC, bør du jo egentlig også ha ny super SSD. Ja er litt sånn jeg ser det også. I øyeblikket er planen min og gjøre ting gradvis, en ny komponent her og der. hvor GPU kommer først, kan være jeg ender opp med en helt ny data når jeg er ferdig. for kabinett er også en ting jeg vurdere. i øyeblikket ser jeg på slik. og CPU på grunn av at jeg venter på Zen, hadde vært tidligere hvis ikke. -Gpu--->SSD--->Hovedkort,CPU,RAM---->Kabinet vill da ende opp med en ny data maskin med komponentene blir da nok GTX970, Samsung evo 850 SSD, Hovedkort er jeg usikker mye pågrunn av jeg må vente på Zen og ting kan komme ut med den. RAM er jeg blank på og tar det litt som jeg kommer men DDR4 blir det jeg går for. Kabinett er jeg veldig usikker på, og tar det ihverfall ikke med en gang. Noen innvendinger? Noen som mener at det er noen bedre komponenter i den samme prisklassen Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) 16GB DDR3 1600mhz er det ikke noe galt med. Ps. Selv foretrekker jeg Intel fremfor AMD. http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Endret 22. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Heroes Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 16GB DDR3 1600mhz er det ikke noe galt med. Ps. Selv foretrekker jeg Intel fremfor AMD. http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Hvis ikke zen holder det den skal levere så blir det helt klart intel, men har alltid hatt en liten forkjærlighet for amd rammen jeg har holder bra mål,men hvis jeg først skal oppgradere hovedkort så er logisk og oppgradere til ddr4, og de fordelen det gir. spesielt hvis jeg skal bygge en data jeg kan oppgradere i fremtiden, hvis jeg skal oppgradere ram en gang så vil jeg tippe at ddr4 har tatt over markede rimelig kraftig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Hvis ikke zen holder det den skal levere så blir det helt klart intel, men har alltid hatt en liten forkjærlighet for amd rammen jeg har holder bra mål,men hvis jeg først skal oppgradere hovedkort så er logisk og oppgradere til ddr4, og de fordelen det gir. spesielt hvis jeg skal bygge en data jeg kan oppgradere i fremtiden, hvis jeg skal oppgradere ram en gang så vil jeg tippe at ddr4 har tatt over markede rimelig kraftig. http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Mye som tyder på at Zen kan bli bra , selv om IPC per kjerne kanskje ikke greier å toppe Intel er jo ryktene om opp til 16 kjerner meget spennende og noe i det minste forbrukermarkedet kan ha godt av om programvareutviklerne blir flinkere til å utnytte dette. Lenke til kommentar
Heroes Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 Jeg har sett litt på ting og funnet ut at jeg skal gradvis oppgradere systemet, jeg begynner med kabinett, GPU og SSD. https://prisguiden.no/liste/160051 Jeg er blitt enda mer usikker på CPU kjøp, med intel som kommer snart med sin nye CPUer dog i begrenset antall ryktes det i juni og full produksjon i November, Zen som skal komme ut i November, men er usikker på om AMD holder denne datoen, når de ikke akkurat er kjente for og holde utgivelse datoerAv de første elementene er det noen som dere mener jeg burde bytte ut? budsjettet mitt er egentlig det som er innen for rimelighetens grenser. til sammen håper jeg og holde meg under 15.000 med kjøp av GPU, CPU, RAM, Hovedkort, SSD, Kabinett. Så tenker at CPU og hovedkort samt ram vill komme på rundt 6.000-7.000 tusen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå