Gå til innhold

[Løst] Oppgradere datamaskin 6000-9000 Maks(CPU,GPU,Hovedkort)

Anbefalte innlegg

Jeg begynner og merke at datamaskinen min begynner og dra litt på årene, og vurdere og oppgradere, tenkte et sted mellom 6000-9000. hvor 9000 er absolutt maks grense, jeg er usikker på hva som må byttes ut for å skape en balansert datamaskin.

Dataen skal brukes til å games på(nye spill), samt se på serier, men trenger ikke og spece til det. Jeg pleide å bruke 3 skjermer når jeg spilte(Crossfire) men datamaskinen klarer ikke og kjøre 3 skjermer med nyere spill. behovet for 3 skjermer til vanlig bruk er et must med tanke på skjermkort, men ikke et must når det kommer til spille, men en fin bonus  :)

I dag er mitt setup dette:

- ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
- AMD Phenom II X6 1055T
- 2x MSI Radeon HD 6970 Lightning 2gb
- Corsair AX 1200
- Fractal Design Define XL Black Pearl 
- Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2
- WD Caviar® Black 2TB 3,5", SATA 6Gb/s
- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
- Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler

- Corsair 1200i gold 

- Intel 335 Series 2.5" 240GB SSD SATA/600 Mlc 20nm Reseller #

- Windows 10

Jeg tenker det som hovedsakelig må byttes ut er CPU, GPU og Hovedkort, usikker på om jeg må bytte ut minnet. 

Alle type mening og innputt er svært velkommen, min kunnskap om markede er ikke det det en gang var dessverre. 

og når jeg oppgradere hvor mye tror du GPUene er verdt i vidersalg?

Endret av Heroes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville i første omgang byttet skjermkort R9 390x eller GTX 980 TI.

Nå finnes det DDR3 hovedkort for lga 1151 f.eks Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR3

Det jeg vil si skal du gå over til intel er fordi du vil overklokke, og FX 8350 eller bedre blir for varmt.

Personlig ville jeg ha ventet med cpu på grunn av høy dollar kurs, kun i3 6300 og i5 6500 er fornuftig priset i dag.

Men det blir lite oppgradering i programmer som tar i bruk flere kjerner eneste man får stillere pc og god ytelse hvis mange kjerner ikke behøves.

Jeg ville hvis jeg var deg ventet på AMD Zen og håpet på intel kommer med cpuer bedre fornuftig priset.

Gjør selv det samme. Med mindre dette er høy prioritert for deg.

HD 6970 tviler jeg på du får over 700 kr stk da HD 7970 Ghz edition eller R9 280x koster litt over 1000 kr brukt.

Færreste vil vurdere crossfire her eneste er å spare penger for vil vurdere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville i første omgang byttet skjermkort R9 390x eller GTX 980 TI.

Nå finnes det DDR3 hovedkort for lga 1151 f.eks Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR3

Det jeg vil si skal du gå over til intel er fordi du vil overklokke, og FX 8350 eller bedre blir for varmt.

Personlig ville jeg ha ventet med cpu på grunn av høy dollar kurs, kun i3 6300 og i5 6500 er fornuftig priset i dag.

Men det blir lite oppgradering i programmer som tar i bruk flere kjerner eneste man får stillere pc og god ytelse hvis mange kjerner ikke behøves.

Jeg ville hvis jeg var deg ventet på AMD Zen og håpet på intel kommer med cpuer bedre fornuftig priset.

Gjør selv det samme. Med mindre dette er høy prioritert for deg.

HD 6970 tviler jeg på du får over 700 kr stk da HD 7970 Ghz edition eller R9 280x koster litt over 1000 kr brukt.

Færreste vil vurdere crossfire her eneste er å spare penger for vil vurdere det.

Jeg har ikke noe problem med å vente, jeg har klart meg med denne datamaksinen i 4-5 år nå, så et halvt år/1 år til er ikke et problem. Jeg har tidligere overklokket utstyre jeg har nå, har møtt med noen få problemer, en av de er at siden jeg kjører 2 skjermkort har den produsert endel varme, samt kabinettet har ikke vært helt ideelt når det kommer til 2 skjermkort så om sommeren så har jeg slitt med overoppheting av det ene skjermkortet. 

Hvis jeg først skal oppgradere er det kanskje smart og oppgradere til et hovedkort som kjører DDR4? Ram brikker er ikke så veldig dyrt, og det jeg har lest så virker det som det er verdt og oppgradere til DDR4?

Hvor mye større ytelse tror dere jeg vill få hvis jeg bytter ut skjermkortet bare? Vill ikke den bare bli bottlenecked av de andre svakere komponentene? 

Er det beste og gjøre da først og oppgradere skjermkort, til GTX980 TI( som jeg har lest bencher bedre enn R9 390x.) Deretter oppgradere hovedkort og RAM, til slutt oppgradere til AMD zen når den kommer ut? Eller vente med hovedkort og ram brikker til AMD Zen kommer ut? Tror dere at Zen vil kjøre samme socket som tidligere amd? 

Lenke til kommentar

DU bør vel egentlig heller fokusere på å få alt til å passe med dagens CPU og hovedkort og heller bytte det andre.

Ellers kan du nesten like godt kjøpe ny PC.

Hovedsaklig er det jo skjermkort som er modent får å byttes ut.

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Radeo HD 6970 er langt nede på den listen. Du kan selv forestille deg hvor mye du kan endre ytelsen hvis du sjekker oppover listen.

Du kan også øke ytelsen på maskinen enormt om du legger til en SSD disk. Selv kan jeg anbefale Samsung 850 Evo. Da kan du installere OS på den gamle intel SSD'en og installere spill på f.eks en ny 1TB SSD. 1TB Samsung 850 Evo koster rundt 300 Euro.

Jeg kjenner ikke den socketen du bruker, men finnes det kanskje mulighet for å oppgradere den CPU uten å bytte hovedkort? I noen tilfeller er det mulig.

Du nevner kabinett, ja enig jeg liker ikke kabinettet mitt, så vurderer og bytte det ut, noen tips?

Hvis du overklokker, kan det vel være fornuftig å få fatt i et nytt kabinett med masse vifter og bra kjøling. Kabinettet du har nå virker jo greit, men det kan du jo oppgradere billig i forhold til andre komponenter.

Corsair har bra noen bra kabinetter. Jeg har selv ett med 2 vifter på topp, 2 foran og en gigantisk vifte på døren. Det er overkill for min del for min PC er ikke super og jeg overklokker ikke.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

DU bør vel egentlig heller fokusere på å få alt til å passe med dagens CPU og hovedkort og heller bytte det andre.

Radeo HD 6970 er langt nede på den listen. Du kan selv forestille deg hvor mye du kan endre ytelsen hvis du sjekker oppover listen.

Du kan også øke ytelsen på maskinen enormt om du legger til en SSD disk. Selv kan jeg anbefale Samsung 850 Evo. Da kan du installere OS på den gamle intel SSD'en og installere spill på f.eks en ny 1TB SSD. 1TB Samsung 850 Evo koster rundt 300 Euro.

Jeg kjenner ikke den socketen du bruker, men finnes det kanskje mulighet for å oppgradere den CPU uten å bytte hovedkort? I noen tilfeller er det mulig.

Du nevner kabinett, ja enig jeg liker ikke kabinettet mitt, så vurderer og bytte det ut, noen tips?

Hvis du overklokker, kan det vel være fornuftig å få fatt i et nytt kabinett med masse vifter og bra kjøling. Kabinettet du har nå virker jo greit, men det kan du jo oppgradere billig i forhold til andre komponenter.

Corsair har bra noen bra kabinetter. Jeg har selv ett med 2 vifter på topp, 2 foran og en gigantisk vifte på døren. Det er overkill for min del for min PC er ikke super og jeg overklokker ikke.

Ja man kan vel bare velge og vrake i luftige alternativer, ett godt eksemplar er NZXT H440, Corsair obsidian 200 - 500 D, BeQuiet har og mangen gode kabinett. Og jo LMH1. Am4+ vil kjøre på DDR4. Endret av WhaWuaWua
Lenke til kommentar

Med den konge powersupply du har skal det iallefall ikke være et problem med noen ekstra vifter på kabinettet.

Synes ikke de du viser til har så mange flere vifter enn det kabinettet du har allerede.

Uansett vil jeg personlig anbefale at du bytter skjermkort+kjøper SSD. Da er du nok oppe i den prisen du sikter til. Har du mer igjen, så kjøp et supert kabinett.

Lenke til kommentar

hvis jeg skal kjøpe et kabinett så blir det nok et big tower. 

jeg lurer på det med SSD-harddisk har det skjedd så mye på det området de siste 3-4 årene? i og med at flere av dere anbefaler oppgradere SSD min. vil det øke ytelsen på gaming også så mye? 

Ingen tvil om GPU min er dårlig :p

tenker og oppgradere ting gradvis, og innen kanskje et år ha en rimelig ny data.

Hvis du klarer å holde ut til sommeren, så kommer det nye skjermkort fra nVidia, og disse vil gi en del mer ytelse for pengene. Usikker på når AMD kommer med sine nye skjermkort.

Ja høres ut som en god ide, vurdere og vente. Vurderer og vente, sitter på gjerdet for og si det sånn :p

Med den konge powersupply du har skal det iallefall ikke være et problem med noen ekstra vifter på kabinettet.

Synes ikke de du viser til har så mange flere vifter enn det kabinettet du har allerede.

Uansett vil jeg personlig anbefale at du bytter skjermkort+kjøper SSD. Da er du nok oppe i den prisen du sikter til. Har du mer igjen, så kjøp et supert kabinett.

Ja, vist jeg skal oppgradere så vill jeg ha et big tower, med en bunch med vifter. jeg har installert 1 ekstra vifte i det kabinettet jeg har nå. kunne gjerne hatt flere, men er ikke plass. støy er ikke et så stort problem, kjører vifteregulerer. så vil heller ha 2-4 ekstra vifter for så og kjøre de på 40-60%.

Sånn jeg ser på det nå så er det å kjøpe en SSD og skjermkort og kabinett først, deretter psu og hovedkort samt minne når det Zen kommer ut.  trenger jo ikke å kjøpe alt på en gang. 

Lenke til kommentar

Fordelen er hvis du bruker den gamle Intel SSD'en til Windows, så vil Windows bli mye raskere. Så kan du kjøpe SSD på 1TB som du kan installere spill på.

Spillene vil loade mye raskere med SSD siden lesehastigheten på SSD er langt høyere enn på de beste HD'ene. Men jeg er ingen storspiller! Så sjekk med andre her hvor stor effekten av å installere spillene på SSD er i forhold til HD.

Jeg bruker SSD hovedsaklig til å installere OS (GNU/Linux) på og lagring en del filer. Det er en gigantisk forskjell fra HD. Oppstart av OS er mye raskere, og bruk av filer er mye raskere. F.eks åpne et dokument, eller spille av en musikkfil eller video. Og så er selvsagt kopiering/installering av ting og tang mye raskere enn med HD, noe som bør være en fordel for spill også. Skrivehastighetene er også mye høyere enn HD.

http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Alle på toppen av listen er SSD på PCI port, noe som er uaktuelt for de fleste. Selv vurderer jeg det til min stasjonære PC for installasjon av OS. Da vil den bli enda raskere.

Lenke til kommentar

Spillene vil loade mye raskere med SSD siden lesehastigheten på SSD er langt høyere enn på de beste HD'ene. Men jeg er ingen storspiller! Så sjekk med andre her hvor stor effekten av å installere spillene på SSD er i forhold til HD.

Tja det varierer litt har selv 500 GB SSD til orgin mye av spillene går raskere, men det ikke ikke så voldsomt selv på 550 MB\S er det ikke snakk om millisekunder før man er klart å spille. Men har vertfall ikke noe problemer med orgin i seg selv. Ingen frysninger henginger slik en harddisk vil gjøre under belasting.

Så klarer du deg med kan du vurdere: Samsung 850 EVO 1TB

Over det blir nok for dyrt for en gamer.

Lenke til kommentar

hvis jeg skal kjøpe et kabinett så blir det nok et big tower.

jeg lurer på det med SSD-harddisk har det skjedd så mye på det området de siste 3-4 årene? i og med at flere av dere anbefaler oppgradere SSD min. vil det øke ytelsen på gaming også så mye?

Ingen tvil om GPU min er dårlig :p

tenker og oppgradere ting gradvis, og innen kanskje et år ha en rimelig ny data.

Hvis du klarer å holde ut til sommeren, så kommer det nye skjermkort fra nVidia, og disse vil gi en del mer ytelse for pengene. Usikker på når AMD kommer med sine nye skjermkort.

Ja høres ut som en god ide, vurdere og vente. Vurderer og vente, sitter på gjerdet for og si det sånn :p

Ja, vist jeg skal oppgradere så vill jeg ha et big tower, med en bunch med vifter. jeg har installert 1 ekstra vifte i det kabinettet jeg har nå. kunne gjerne hatt flere, men er ikke plass. støy er ikke et så stort problem, kjører vifteregulerer. så vil heller ha 2-4 ekstra vifter for så og kjøre de på 40-60%.

Sånn jeg ser på det nå så er det å kjøpe en SSD og skjermkort og kabinett først, deretter psu og hovedkort samt minne når det Zen kommer ut. trenger jo ikke å kjøpe alt på en gang.

NZXT H440 er bedre, det flytter mer luft, har 3 x 120mm evnt en 360 rad i front, støtter også 280mm rad i topp og 140mm bak. Tar dette fra hukommelse nå, så med forbehold at målet i topp kan være annerledes.

Lenke til kommentar

Fordelen er hvis du bruker den gamle Intel SSD'en til Windows, så vil Windows bli mye raskere. Så kan du kjøpe SSD på 1TB som du kan installere spill på.

Jeg bruker SSD hovedsaklig til å installere OS (GNU/Linux) på og lagring en del filer. Det er en gigantisk forskjell fra HD. Oppstart av OS er mye raskere, og bruk av filer er mye raskere. F.eks åpne et dokument, eller spille av en musikkfil eller video. Og så er selvsagt kopiering/installering av ting og tang mye raskere enn med HD, noe som bør være en fordel for spill også. Skrivehastighetene er også mye høyere enn HD.

http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Alle på toppen av listen er SSD på PCI port, noe som er uaktuelt for de fleste. Selv vurderer jeg det til min stasjonære PC for installasjon av OS. Da vil den bli enda raskere.

kjører SSD på windows allerede, med en rimelig grei oppstartshastighet. kjører også spillene jeg spiller mye på SSD. Så da er jeg usikker på hvor mye større ytelse jeg får? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...