Redaksjonen. Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Overspenning setter mange vogner ut av spill, men feilen er ikke lokalisert.Togmysterium: Ingen vet hvorfor de blir ødelagt i hopetall 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Overharmoniske strømmer fra likeretterstasjonen? Lenke til kommentar
Vichtor Fossen Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Likestrøm,spoler og spisspenning når kretser brytes et problem i bil Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Nå forventer jeg at en leser på tu.no skal løse saken basert på bildet i artikkelen! 3 Lenke til kommentar
P6UGUDHR Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Nå forventer jeg at en leser på tu.no skal løse saken basert på bildet i artikkelen! Lettere sagt enn gjort. Vi har erfaring med at thyristorstyring kan slå ut askronteknologi når begge tog er inne på samme seksjon. Kjenner ikke til skade , bare en restart. Likestrøms banemotorer er i prinsippet robuste mot spenningsvariasjoner , men viklingene er utsatt og et svakt punkt. Høy belastning ved lave turtall er dårlig kombinasjon , og da er banemotorene minst beskyttet mot bl.a. spenningsvariasjoner eller utladninger. I ettertid er det umulig å si hva som fikk en likestrøms banemotor til å havarere. Unormale slag , vibrasjoner bearbeider viklingene. (Har målt opp mot 50 G slag uten fjæringen). Max hastighet er angitt for hver type rullende materiell. Overstiges denne begynner sentrifugalkraften sitt ødeleggende arbeide på motorens viklinger. En del av motorens vekt er gjerne lagt direkte på drivakselen.(Såkalt sporvognsoppheng i forskjellige variasjoner). At sikringene går i vogner med induksjonsmotorer tyder på kraftige spenningsvarisjoner, temmelig kraftige for å få likestrømsmotorene ut i en epedemi av ødeleggelse. Har de sjekket strømforsyningen , så bør logikken bli å se på strmopptaket. Her "third rail". Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Det kan jo være sabotasje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå