Gå til innhold

Togmysterium: Ingen vet hvorfor de blir ødelagt i hopetall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå forventer jeg at en leser på tu.no skal løse saken basert på bildet i artikkelen!

 

Lettere sagt enn gjort.

Vi har erfaring med at thyristorstyring kan slå ut askronteknologi når begge tog er inne på samme seksjon. Kjenner ikke til skade , bare en restart.

Likestrøms banemotorer er i prinsippet robuste mot spenningsvariasjoner , men viklingene er utsatt og et svakt punkt. Høy belastning ved lave turtall er dårlig kombinasjon , og da er banemotorene minst beskyttet mot bl.a. spenningsvariasjoner eller utladninger.

I ettertid er det umulig å si hva som fikk en likestrøms banemotor til å havarere. Unormale slag , vibrasjoner bearbeider viklingene. (Har målt opp mot 50 G slag uten fjæringen).

 

Max hastighet er angitt for hver type rullende materiell. Overstiges denne begynner sentrifugalkraften sitt ødeleggende arbeide på motorens viklinger. En del av motorens vekt er gjerne lagt direkte på drivakselen.(Såkalt sporvognsoppheng i forskjellige variasjoner).

 

At sikringene går i vogner med induksjonsmotorer tyder på kraftige spenningsvarisjoner, temmelig kraftige for å få likestrømsmotorene ut i en epedemi av ødeleggelse.

Har de sjekket strømforsyningen , så bør logikken bli å se på strmopptaket. Her "third rail".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...