Gå til innhold

Pc til videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny pc. Den skal kun brukes til videoredigering. Har drevet en del med dette på hobbybasis, men har aldri satt sammen en pc selv. Det har andre tatt seg av...

Kan bruke opp til 30.000,-, men jeg mangler alt, inkl skjerm, tastatur, mus, høyttalere... Har kun programvaren.

Dette må jeg ha: :yes:

* Min 250 GB (fordeler med to harddisker, eller skal jeg heller kjøpe en ekstern senere??)

* 19' LCD skjerm

* høyttalere med SUB

* kabinettet må/bør helst ha firewire og USB-utgang foran

* DVD brenner

* skjermkort og alt det andre..... det vet vel sikkert noen her bedre enn meg.... :-) Kun det beste er godt nok...

liker forresten shuttle-pc'en, men egner de seg til videoredigering, eller trenger jeg et større kabinett?

Er absolutt ingen data-nerd, og må nok få pc'en ferdig montert hjem. Men det er jo greit å ha et ord med i laget allikvel.... :p:

Forslag til nettbutikk? Er Komplett bra?

Mye spørsmål dette....håper noen gidder å engasjere seg....

På forhånd takk! :grine:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være for spesifikk vil jeg tro at du bør satse på ett system basert på

en Pentium 4, 2,8 eller høyere, helst med hyperThreading. Til videoredigering trenger du mye ram, så minst 1GB. 2 harddisker i raid 0 gir høy diskytelse, og et Radeon All in Wonder av ett eller annet slag burde holde.

En mac kunne vel også funke veldig bra, men du spør jo etter pc så..

Lenke til kommentar
JA, jeg vet mac er bra.... men jeg har nå alltid brukt pc... kanskje jeg bør gå over til mac.... får undersøke litt begge deler.

Får undersøke litt på egenhånd et par dager....

Har tenkt på Pentium 4 3,2Gz. 1024mb ram og Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB...

Men jeg får se.... Har tid til å undersøke litt...

Men hva er bakdelen (hvis det er noen) med en shuttle-pc (barebone) i forhold til en tower pc?
Lenke til kommentar

Men hva er bakdelen (hvis det er noen) med en shuttle-pc (barebone) i forhold til en tower pc?

En Shuttle PC har liten plass generelt. Harddisker og drev er det vanligvis ikke plass til mer enn en av hver. Noen tror jeg har plass til to. Det er begrenset med valg av hovedkort siden det kommer med kabinettet.

Tror det ville vært bedre med miditower eller større for det du skal bruke PCen til.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe Mac for å drive med videoredigering. En Pc vil være bedre egnet til dette bruket.

Sjekk bruktmarkedet til www.foto.no Se under "Digitalt mørkerom"

De viktigste punktene i en videoredigeringsmaskin er som nevnt tidligere minne, skjermkort og at du har en grei bandbredde å jobbe med og da vil jeg anbefal deg at du går for en maskin med doble minnekanaler, eller at den bruker RDRAM.

Bakdelen med en barebone pc er at strømforsyningen nesten aldri er større enn 200W og det blir allt for lite.

Endret av kgeel
Lenke til kommentar

Bare vet at jeg blir råpopulær nå:

Jeg ville sjekket ut Mac hvis jeg var deg. Har fått noen tips fra både mac-kjennere og erfaringer fra flere som nylig har konvertert fra PC. De sier det samme:

Til akkurat grafiske oppgaver er og blir de overlegne: operativsystemene er skrevet for grafisk behandling fra bunnen av, og bruker ressursene i maskinen en god del bedre til akkurat det enn en PC gjør. Det du vil merke mest forskjell på er stabilitet. Noen av dem har brukt Mac'en i størrelsesorden år, og ALDRI opplevd heng. Kan hende det finnes PC'er som kan gjøre det etter, men jeg har ikke hørt om det.

Høres kanskje litt "har sett lyset" ut nå. Men selv kommer jeg nok ikke til å ta spranget: jobber med musikk, og liker PC-plattformen godt til det. Det skal sies at jeg etterhvert har fått en arbeidsmåte som tar høyde for sporadiske kræsj/heng: temmelig jevn mellomlagring og sikkerhetskopier av dokumentene.

Dessuten er jeg for lusefattig til å kjøpe selv de billigste makkene. Men du som skal bruke 30000...

Nølende trykker jeg på [svar]. Flamers, do yer stuff.

Lenke til kommentar

Jeg går tredje året på linja Medier og Kommunikasjon på Ringve vgs i Trondheim. Her har vi drevet veldig mye med film. Og jeg har sittet utallige timer å redigert filmer. Min erfaring er at Mac er nokså mye bedre enn PC på dette punktet, de er jo så og si laget for grafiske og videoredigerings oppgaver. På skolen er jeg vant med å bruke en powermac G4, men nå er det vel powermac G5 som er aktuelt. I tillegg så kan du jo også få redigerings programmet Final Cut Pro til Mac, og det er jo også ganske greit.

Men hvis du er vant med å bruke PC, og andre redigeringsprogram så kan d vel være likeså greit med PC. Men Mac tar faktisk ikke så lang tid å venne seg til som man tror ;)

Lenke til kommentar
Jeg går tredje året på linja Medier og Kommunikasjon på Ringve vgs i Trondheim. Her har vi drevet veldig mye med film. Og jeg har sittet utallige timer å redigert filmer. Min erfaring er at Mac er nokså mye bedre enn PC på dette punktet, de er jo så og si laget for grafiske og videoredigerings oppgaver. På skolen er jeg vant med å bruke en powermac G4, men nå er det vel powermac G5 som er aktuelt. I tillegg så kan du jo også få redigerings programmet Final Cut Pro til Mac, og det er jo også ganske greit.

Men hvis du er vant med å bruke PC, og andre redigeringsprogram så kan d vel være likeså greit med PC. Men Mac tar faktisk ikke så lang tid å venne seg til som man tror ;)

Startet mitt hellige PC-liv først med en Mac..... :lol:

Lenke til kommentar
Har kun programvaren.

Kan du spesifisere programvaren? Før alle epleentusiaster tar helt av er det interessant å vite om programvaren din er kompatibel med mac eller ikke, samt om det er et must for deg å bruke den.

Ellers er det for den observante leser av HW.no et lite avsnitt merket med ANBEFALING hvor videoredigeringsPC er et tema...

Med den som utgangspunkt (og 30k i lommeboka) ville jeg skiftet ut i alle fall DVD brenneren med nyeste Plextor og to brukbare 19" LCD skjermer i toskjermsløsning (f.eks. . denne). Frister selvfølgelig med et lite kabinett, men jeg ville heller prioritert et stille kabinett som f.eks. denne eller noe tilsvarende, samt et godt lydkort(system) hvor en kan redigere inn egne kommentarer mm. (Her kommer undertegnede til kort...)

I tillegg ville jeg nok vurdert en ekstern HD til backupformål, men erfaring sier at Maxtor ikke rett produkt. Eneste produsent hvor jeg seriøst har hatt problemer over flere serier...

Selv sitter jeg med en P4 løsning hvor det er plenty av 'raskt' minne (1024 RDRAM), 3 HD'er på tilsammen 200Gb (var MYE for to år siden), ATI kort med toskjermsstøtte (Raedon 9700) og to 19" CRT skjermer. Har i tillegg det meste av perifert gadgets som det er plass til på pulten og pulten er stor...

Men over til noe annet: Hvilke andre formål skal PC'en ha ? Spill ? Office ? HTPC ? Det er også viktig i den store sammenhengen...

Lenke til kommentar

En "vanlig" pc har helt klart mere utvidelses muligheter en det en Shuttle boks har, men hvis du har veldig lyst på liten boks.. så har jeg et lite forslag;

Shuttle SB75G2

Intel P4 2.8GHz

Geil 1GB PC3500

WD 250GB 7200rpm (2 av disse)

Plextor DVD brenner

Sapphire Radeon 9800PRO AIW

Samsung SuncMaster 193T

Du får plass til 2 disker i Shuttle boksen, hvis du velger å ikke ha en diskett stasjon. Finnes mange greie eskterne USB baserte diskett stasjoner / media lesere.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Adobe Premiere, og den finnes vel både for mac og pc. Versjonen jeg har er imidlertid kun for pc. Det er vel ikke et must å forsette med Premiere, men er Final Cut Pro likestilt?

Har ikke tenkt å bruke pc/mac til stort annet enn videoredigering. Har pc på jobben m/bredbånd, så jeg ordner det meste der. Men med tiden kan det jo hende jeg må skaffe meg bredbånd hjemme også(bor ikke i byen,så dette er ingen selvfølge...) og da vil jeg nok bruke den mer. Men det blir nok kun til internett-bruk og musikk. Er ingen spill-entuiast, så det blir nok lite aktuelt...

Forresten - takk for mange nyttige svar. Får vel finne ut litt mer om Mac tenker jeg...

Lenke til kommentar

har drevet litt med videoredigering på PC og MAC og inntrykket hittil er at PC'n duger best (faktisk). Skal du ha pc (ville ikke satset på shuttle), bør du også ha et renderings-kort (skal se om jeg finner eksempler på disse, men vet at pinnacle har noen gode). Skal du absolut gå for mac, bør det vil bli en G5 i dag, men vil på det varmeste anbefale PC. Har inntrykk av de som har "sittet hele sin kariere" på mac, er total hjernevasket og har ikke rørt ved en pc siden Windows 3.10/3.11. (Har faktisk snakket med mennesker som jobber med mac og videoredigering som ikke har fått med seg at pc'en har mulighet for skikkelig multitasking i Windows enda)

:D

Et p4 system med HT høres ut som en god plan. 1gb ram er vel også nesten minimum. (Redigerer med 768mb selv, og det går greit, men kunne tenkt meg mer).

Nå er jeg litt usikker på hvilket skjermkort du burde gå for, men skal sjekke opp dette også. Hva med Serial ata disker? og en Raptor til OS'et? Evt. kanskje SCSI disker? (kanskje i dyreste laget??)

Lenke til kommentar

Har innhentet tilbud fra Komplett.

Komplett Pentium 4 DDR 400

- Bygges av Komplett, 3 års på stedet-garanti og telefonsupport

- Totalt: 30 042,44

119109 Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

119311 Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800

117322 Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

116120 Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

118875 Western Digital Caviar 250GB S-ATA 7200

120066 Sapphire Radeon 9800PRO AIW 128MB DDR

120002 Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Sort

114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort (er vel unødvendig...?)

109928 Microsoft Win XP Home Nor Ink. CD-Plate

112842 Logitech Cordless Desktop Comfort

120801 Samsung 19" LCD Syncmaster 193T TCO99

104945 Western Digital Caviar 20GB IDE 7200RPM (kun til programmene)

114820 Creative Megaworks 250THX, 2.1

Trenger jeg lydkort i tillegg eller er det intregert?

Vil jeg få fullt utnytte av disse delene eller vil billigere deler gjøre sammen nytten?

Skal jeg satse på ekstra skjerm, eller er det greit å bruke en gammel TV-skjerm ved siden av...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...