Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utendørs nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Jeg bor i hybel og har lagd et aldri så lite nettverk med naboen, ved å kjøpe en 25m lang nettverkskabel (ikke skjermet) som går langs utsiden av bygningen fra mitt rom til hans. Nettverket funker fint, men jeg lurer på om det er greit at en bit av ledningen ligger ute i vær og vind når kulda setter inn? (herk, der lagde jeg et førskolerim...)

Naboen har hatt noen problemer som jeg ikke har opplevd, men vi vet ikke om det er pga software-feil eller selve det fysiske nettverket..: et spill han lastet ned var det alltid noen filer det var feil på, han måtte laste ned hele spillet tre ganger før han kunne sette sammen et fungerende spill av fungerende filer fra de forskjellige tre nedlastningene. (Æh, ja.) Han opplevde også at det gikk litt saktere enn det går for meg, selv når jeg ikke bruker internett. Han får maks 80kb/s når jeg får ~100kb/s.

så har kabellengden og det at den ligger ute i vær og vind noe å si?

Endret av Melkeku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max kabellengde er veldig langt. Veldig langt. Så det trenger du ikke bry deg om. Kjøp en skjermet Cat5-kabel og det burde gå fint. Pass på at den ikke henger over en offentlig vei eller lignende tho. Er den uskjermet har du vel lite håp om å få et skikkelig nettverk opp :)

Lenke til kommentar

Så sant ledningen ikke ligger klin inntil andre kabler, eller den går forbi en trafo eller noe slikt trenger du ikke å bry deg om skjerm eller ikke. Grense for lengde på vanlig kat. 5 kabel er 100 meter, så 25 meter er ikke noe problem. Med hensyn til naboens nedlastinger, så er det andre ting som spiller inn. Ledningen du har utendørs vil fungere i flere år før du får problemer med den. Det er ingen grunn til å skifte den ut.

Lenke til kommentar
Så sant ledningen ikke ligger klin inntil andre kabler, eller den går forbi en trafo eller noe slikt trenger du ikke å bry deg om skjerm eller ikke. Grense for lengde på vanlig kat. 5 kabel er 100 meter, så 25 meter er ikke noe problem. Med hensyn til naboens nedlastinger, så er det andre ting som spiller inn. Ledningen du har utendørs vil fungere i flere år før du får problemer med den. Det er ingen grunn til å skifte den ut.

Ok, takk for svarene.. :D jeg kjøpte en uskjermet fordi den vil ikke være i nærheten av andre ledninger. Betryggende å høre at den kan holde i flere år :) Da sier vi at det var noe tull med softwaren som gjorde at spillet han lastet ned hver gang hadde et par dårlige filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...