Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub vs. Switch

Anbefalte innlegg

hey folkens!

Vi har endelig få bytta til bluecom adsl. Modemet vi fikk tar bare inn en pc på ei gang. Dette er jo noe dritt. Jeg vil ha 2 pc'er på internett samtidig, så hva bør jeg bruke da? Hub eller switch? Kan noen fortelle forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hey folkens!

Vi har endelig få bytta til bluecom adsl. Modemet vi fikk tar bare inn en pc på ei gang. Dette er jo noe dritt. Jeg vil ha 2 pc'er på internett samtidig, så hva bør jeg bruke da? Hub eller switch? Kan noen fortelle forskjellen?

Spiller ingen rolle, men huber er jo avlegs i dag.

Lenke til kommentar

Sitat:

"En HUB og en Switch gjør i prinsippet den samme jobben, nemlig å kople sammen nettverksenheter i et logisk nettverk. Disse finnes typisk i 4 - 8 - 16 - 24 - 32 porters versjoner. Forskjellen blir at switchen er raskere da den gir hver nettverksenhet en dedikert båndbredde mens HUB'en deler båndbredden med alle nettverksenheter den har tilkoplet."

Lenke til kommentar

Hei,

en switch dedikerer ikke noe båndbredde til noen ting ... en switch router bare trafikken der den skal i steden for å sende all datatrafikk i alle retninger samtidig.

En switch er så pass "intelligent" at han kan lese fra datapakkens "header" til hvilken node pakken skal. Switchen "husker" også hvilken node er tilkoblet på hvilken port ... dermed kan den overta denne fordelingen.

Men hvis du bare får en pc på internett om gangen ligger det kanskje i at du bare får en IP-adresse tildelt via bluecom modemet. Det må du høre med bluecom om. Hvis de deler ut flere ip'er til deg kan du godt bruke hub eller switch, ellers må du ha en bredbåndsrouter som kan ta seg av ip-adresse utdelingen.

Når det gjelder hub / switch i et nettverk med 2 pc'er ... er det nok likegyldig, du vil nok aldri klare (foreløpig) å få for mye trafikk på en hub ... og siden du bare har 2 pc'er skal den nok klare all trafikk fra / til internet også ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...