1Dr.E Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Hei, Skal til København i noen dager, og hører at de tar gebyr for hver korttransaksjon der nede. Liker å forholde meg til Mastercardet på reiser, både for forsikringens del (fly/hotell) og for å få en enkel oversikt for min egen del over hva som er brukt). Jeg pleier i utgangspunktet å bruke Mastercardet til å ta ut noen hundrelapper i lokal valuta i en minibank, og bruker det samme kredittkortet når jeg spiser, handler, bruker taxi osv. Vil det heller lønne seg å ta ut kontanter for alt man skal bruke penger på? Hvor mye taper man på hver hundrelapp man sitter igjen med og evt. veksler tilbake til NOK? Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Hei. Uten tvil, ville jeg valgt kredittkort. Dette har alt med både dokumentasjon av reisen, handler og evt "frauds" lureri/scammers. Du er generelt tryggere ved kjøp med et kredittkort! Jeg ser poenget ditt med å ta ut penger for å spare noen slanter, men her tror jeg det for din del er snakk om kanskje maks enn 100lapp å spare visa versa. Men du må også ha i bakhodet, at hvis du tar ut penger, vil dette også være gebyrer. Fordelen med å betale med kredittkort fremfor debetkort, er at du kan klage til kredittyter dersom du ikke får gjennomslag hos selgeren eller brukerstedet du har inngått avtale med. - Vi er redd for at mange mister muligheten til å klage, fordi de har brukt et vanlig bankkort. Blir du lurt er det ofte vanskelig å få pengene tilbake, og da er det greit å kunne klage til en seriøs aktør som banken eller kredittyter, sier Wiik. Source: http://e24.no/privat/penger/seks-av-ti-vet-ikke-hvorfor-de-boer-bruke-kredittkort/23246789 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Gebyrene for hver korttransaksjon er på rundt 1% eller noe, mener jeg å huske. Gebyr for å ta ut kontanter er av typen 25kr + ~2% av uttaksbeløpet (sjekk med banken din). Det er langt billigere å bare trekke kortet. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 21. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2016 Så, i et tenkt tilfelle der jeg går fra pub til pub og kjøper en øl til en femtilapp hver sted, så vil den koste meg 50 øre i gebyr. 10 slike øl = 10 * 50,50 kr = 505 krMen om jeg tar ut en femhundrelapp til den samme pubrunden, så vil den koste meg 500 + 25 + (500*0.02) = 535 krHøres greit ut Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 21. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2016 Sjekket prislistene (til DNB) nå. Det koster 35,- + 1% å ta ut kontanter, mens de har et prispåslag på 1,75% ved bruk i utlandet. Gjør jeg 10 kjøp à 500kr vil det koste meg 87,50 i gebyrer, og 85,00 om jeg tar det ut kontant først. 10 kjøp à 50kr gir 8,75 mot 40 i kontantuttaktsgebyr. Tipper vi kommer til å havne et sted midt i mellom når det kommer til pris per transaksjon. Høres enklest og greiest ut å betale med kortet hele veien uansett, men vil nok ta ut noe kontanter til småkjøp der de ikke tar kort f.eks. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Som du sjølv har funnet ut så vil det med prisane i din bank være eit skille ved rundt 5000 kr (meir nøyaktig 4640 kr). Det er med andre ord billegare å betale med kort når beløpet er under 4640 kr. Ved store kjøp så lønner deg seg reint økonomisk å ta ut beløpet i kontantar fyrst. Men besparelsen er rellativt liten, ved 10 000 kr sparer du 40 kroner, ved 30 000 kr sparer du 190 kr, osv. Det blir sjølvsagt penger ut av dette også, men med mindre du har planar om å bruke mange titusenar så er forskjellen forholdsvis liten. I tillegg får du ved uttak av kontantar ein økt risiko for tjuveri, dårligare beskyttelse mot svindel, osv. Min anbefaling er derfor at du betalar med kort heile vegen, men at du tar ut nokre hundrelappar i småpenger som du kan ha tilgjengelig til småting som parkometer, kiosker, tips, osv. Men behovet for klingande mynt har blitt betydelig mindre no når du kan betale via kort eller app nesten overalt. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Min erfaring fra et par år tilbake er at mindre serveringssteder gjerne tar 3-4% i gebyr, mens større kjedebutikker (f.eks. Hennes & Mauritz) ikke tar noe gebyr i det hele tatt. Alle butikker/serveringssteder er visstnok pålagt å ha synlig info om gebyr på inngangsdøra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå