Gå til innhold

gammel bærbar PC og gaming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å bruk: http://www.fraps.com/

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/run-directx-diagnostic-tool

Så finner du litt mere informasjon om maskinen.

Er maskinen gammel over 3-5 år tviler jeg på en reinstallasjon hjelper noe særlig.

Særlig hvis den bruker IDE harddisk. Eller kun har Pentium 4 eller Core2  duo prosessor under 2 GB ram og eldre nvidia geforce GT 330M

eller eldre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prøv å bruk: http://www.fraps.com/

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/run-directx-diagnostic-tool

Så finner du litt mere informasjon om maskinen.

Er maskinen gammel over 3-5 år tviler jeg på en reinstallasjon hjelper noe særlig.

Særlig hvis den bruker IDE harddisk. Eller kun har Pentium 4 eller Core2  duo prosessor under 2 GB ram og eldre nvidia geforce GT 330M

eller eldre.

jeg har ikke forstått helt det som står der men uansett finnes det en måte for å forbedre maskinen angående gamingen?  og jeg maskinen er 3-5 år gammel

Lenke til kommentar

Neppe. Men du oppgir ikke akkurat mye informasjon. Hva slags specs har denne PCen? Hva prøver du å spille? Hvilken FPS får du i spill du klarer å spille? 

spill:archer 3

men de 2 andre spørsmålene forsto jeg ikke helt

Kan du forklare litt mer?

Specs, altså spesifikasjonene i din PC. Viktigste for spillytelse er skjermkort, prosessor og minne. Er sjeldent det er noe å få gjort med spillytelsen på gamle bærbare PCer. 

Se linken til LMH1.

FPS: Frames per second, eller på godt norsk: bilder i sekundet. Dette er altså hvor god bildeflyt du har i spill. Her er det delvis subjektivt hva som er et minstekrav.

Om du f.eks spiller via Steam, så har Steam et integrert verktøy for å lese av FPS i realtid, i alle Steam-spill. 

Som nevnt så trur jeg det er lite du kan få gjort. En formatering/fresh installasjon av Windows kan muligens hjelpe litt med opplevd ytelse. Du kan også passe på at du har de nyeste driverne installert. 

Men det som pleier å være det største problemet med gamle, bærbare PCer er varmeutvikling grunnet mye støv, som igjen gjør at komponenter som skjermkort og prosessor(som trenger god kjøling) klokkes til lav ytelse for å ikke produsere mye varme. Du kan prøve å skru opp PCen og fjerne så mye støv du kan. Spesielt fra kjøleribbene. 

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Neppe. Men du oppgir ikke akkurat mye informasjon. Hva slags specs har denne PCen? Hva prøver du å spille? Hvilken FPS får du i spill du klarer å spille? 

Specs, altså spesifikasjonene i din PC. Viktigste for spillytelse er skjermkort, prosessor og minne. Er sjeldent det er noe å få gjort med spillytelsen på gamle bærbare PCer. 

Se linken til LMH1.

FPS: Frames per second, eller på godt norsk: bilder i sekundet. Dette er altså hvor god bildeflyt du har i spill. Her er det delvis subjektivt hva som er et minstekrav.

Om du f.eks spiller via Steam, så har Steam et integrert verktøy for å lese av FPS i realtid, i alle Steam-spill. 

Som nevnt så trur jeg det er lite du kan få gjort. En formatering/fresh installasjon av Windows kan muligens hjelpe litt med opplevd ytelse. Du kan også passe på at du har de nyeste driverne installert. 

Men det som pleier å være det største problemet med gamle, bærbare PCer er varmeutvikling grunnet mye støv, som igjen gjør at komponenter som skjermkort og prosessor(som trenger god kjøling) klokkes til lav ytelse for å ikke produsere mye varme. Du kan prøve å skru opp PCen og fjerne så mye støv du kan. Spesielt fra kjøleribbene. 

mener du at jeg åpner Pc-en og fjerne støv. Det er jeg ikke sikker at jeg kan klare det- har ikke noe erfaring PC-er så er ganske sikker at noe kommer til å gå galt men er du sikker på at dette  kommer til å forbedre spillytelsen? hvis ja da kan be noen bekjente gjøre det

Lenke til kommentar

Se linken til LMH1.

mener du at jeg åpner Pc-en og fjerne støv. Det er jeg ikke sikker at jeg kan klare det- har ikke noe erfaring PC-er så er ganske sikker at noe kommer til å gå galt men er du sikker på at dette  kommer til å forbedre spillytelsen? hvis ja da kan be noen bekjente gjøre det

Jepp, jeg mener å fysisk skru opp PCen fra undersiden, skru av diverse vifter og fjerne så mye støv du kan. Om PCen er 3-5 år gammel og den aldri har blitt åpnet, så vil jeg tippe det ligger en saftig remse støv som blokkerer så godt som alt av kjøling ved kjøleribbene. Så sant du er forsiktig, husker hvilken skrue du skrudde ut fra hvor, ikke mister noen skruer ned i PCen eller river og røsker på kabler og komponenter så er det ikke mye som kan gå galt. Men jeg er fortsatt veldig interessert i hva slags spesifikasjoner denne PCer har. Har du mulighet til å finne ut av det?

http://www.techspot.com/community/topics/how-can-i-find-my-computer-specs.70655/

Lenke til kommentar

*snip*

Første tingene først. Jeg forstår at du ikke er noen ekspert, men det er ikke mye informasjon som trengs for å kunne gi et greit svar.

Hvilket merke er PC'en og hvilken modell er det. Det skal stå på en klistrelapp under maskinen hvilken modell det er. Hvis du ikke skjønner hva som er modellnummeret/ modellen (tror ikke du er dum, prøver ikke å fornærme deg) så bare skriv opp alt som står på klistrelappen under.

Da finner man ut hva spesifikasjonene er, altså hva som sitter inni maskinen, og kan gi deg et svar på hva du kan forvente og eventuellt tips til hvordan du kan få bedre ytelse. Stort sett så lønner det seg å sette grafikken ned til minimum for å få bedre ytelse.

Det er ofte lite å hente på bare å blåse vekk støv, problemet er ofte at kjølepastaen har blitt leire. Det betyr at "kremen" som kobler sammen viftene og det som lager varme ikke funker, da vil ikke viftene ta opp varmen og blåse den ut. Det fører til at maskinen gjør seg selv treigere for å ikke bli for varm. Å sette på ny kjølepasta er ganske enkelt for en som kan skru litt og har fiklet med PC'er litt. Problemet er at du må skru fra hverandre PC'en.

For å blåse vekk støv så kjøper du en boks med trykkluft og blåser inn fra der viftene tar inn luft så støvet flyr ut der den varme luften kommer ut. Det er ikke akkurat det beste det heller da støv kan sette seg fast, hvertfall hvis det er en del som har samlet seg opp og det er store dotter.

Lenke til kommentar

Start opp pcen. Trykk 'Start' høyreklikk 'Min datamaskin' Velg 'Egenskaper'

Da vil det under System på den sida som kommer opp vise hvilken prosessor og minne  du har.

Velg så Enhetsbehandling på venstre side, finn skjermkort på den listen som kommer opp så vil du finne hvilket skjermkort som er installert.

Lenke til kommentar

Det du postet var din aktiveringskode/lisensnøkkel for Windows. 

Vennligst gå til: Kontrollpanel>alle kontrollpanelelementer>system og ta et skjermbilde av all infoen som står under "System"

Gå også til: Kontrollpanel>alle kontrollpanelelementer>enhetsbehandlig og oppgi det som står under "Prosessor" og "Skjermadaptere".

Lenke til kommentar

Start opp pcen. Trykk 'Start' høyreklikk 'Min datamaskin' Velg 'Egenskaper'

Da vil det under System på den sida som kommer opp vise hvilken prosessor og minne  du har.

Velg så Enhetsbehandling på venstre side, finn skjermkort på den listen som kommer opp så vil du finne hvilket skjermkort som er installert.

angående skjermkort så finner jeg ikke det men jeg finner skjerm og skjermadaptere? - er det an av dem kanskje?

post-270153-0-80322300-1458770784_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det du postet var din aktiveringskode/lisensnøkkel for Windows. 

Vennligst gå til: Kontrollpanel>alle kontrollpanelelementer>system og ta et skjermbilde av all infoen som står under "System"

Gå også til: Kontrollpanel>alle kontrollpanelelementer>enhetsbehandlig og oppgi det som står under "Prosessor" og "Skjermadaptere".unde

under "Prosessor" står det:

Intel® Core i5-2450M CPU @ 2,50 GHz

UNDER Skjermadaptere står det:

Intel® HD Graphics Family

Radeon HD 7450 M

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

*snip*

*snip*

hei har gjort det så hva sier du jeg gjør nå?

AMD 7450M var et lav-middelsmådig kort. For 3-4 år siden. Det vil si at det er ubrukelig for omtrent det meste av spill, spesielt idag, så det er neppe mye håp.

Men om du nylig har merket en nedgang i ytelse så er det et par ting du kan prøve.

1) Clean install, formater og installer Windows på nytt.

2) Sørg for at du har den nyeste driveren installert. Det kan du finne her:

http://support.amd.com/en-us/download ( Radeon™ R5 235X, R5 230, R5 220, HD 8470, HD 8350, HD 8000 (D/G variants), HD 7000 – HD 7600, HD 6000, and HD 5000 Series)

3) Fjern støv.

1 og 2 i den rekkefølgen kan hjelpe en del i seg selv, men jeg anbefaler sterkt nummer 3 også. 

Evt. vurdere å gå til innkjøp av en ny PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...