Gå til innhold

Putin strammer grepet om menns rettigheter

Misforstår Skatteflyktning lov § 135?  

8 stemmer

1. 1. Misforstår Skatteflyktning lov § 135?

• Ja, loven sier noe annet enn slik Skatteflyktning tolker den (man kan ikke fengsles for å si at religiøs tro er idiotisk i Norge)
      7
    • Nei, loven er slik Skatteflyktning tolker den (man kan fengsles for å si at religiøs tro er idiotisk i Norge)
      1

Anbefalte innlegg

Jeg har vel ikke fremmet noen slik påstand? Jeg påpekte vel bare at om man i Norge, i likhet med i Russland, fremmer påstander om religion som staten misliker, så kan man bli fengslet.

Og den påstanden du påpeker er feil. I Norge, i forskjell fra Russland, fremmer påstander om religion som staten misliker, så kan man ikke bli fengslet.

Det har jo gått sport i dette, nordmenn har prøvd febrilsk i årtier å komme med en så anti-religiøs ytring at det blir reaksjoner, men det nytter ikke.

Jeg kan sitere loven hvis du er i tvil, selv om jeg vet fra før at du ikke ønsker og/eller er istand til å forstå den:

§ 135 a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn,

c) homofile legning, leveform eller orientering, eller

d) nedsatte funksjonsevne.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du feiltolker uttrykket "idiot" som for de fleste betyr er ett mindreverdig menneske.

Det skal vel dog sies at Abigor påpeker ett bekymringsfullt aspekt i utviklingen i Russland der de nå kan fenglses i opptil ett år for si noe galt om religion (selv om man kan fengsles i opptil 3 år i Norge for det samme så medfører ikke det at utviklingen i Russland mot "norske tilstander" kan beskrives som noe annet enn negativt).

Så kanskje på tide å vurdere om denne utviklingen i Russland kanskje ikke er så bra, som Abigor da påpeker i sin post.

Haha faen for en kynisk jævel du er, kan vri ett hvert tema over til å tekkes din egen agenda. Monodiskutant?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er ikke mindreverdig fordi man er mindre begavet. Selv den tolkningen av begrepet "idiot" er drøy, i de fleste tilfeller refereres det implisitt til en mindre gjennomtenkt handling, og ikke personen som sådan, engang.

Utover det mener jeg at en lovtekst bør kunne tolkes bokstavelig. At det ikke er vanlig praksis er en annen sak, men hvordan skal man som legmann forholde seg til en lovtekst som inneholder skjult informasjon?

For å sitere deler av lovteksten:

"Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile legning, leveform eller orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne."

Hvis man da f.eks. "forhåner" noen så vil det per definisjon falle innunder paragrafen, og være en sak for rettssystemet. Man kan ikke bare "tolke bort" dette i milde tilfeller slik teksten står. Hvis det ikke er meningen at man skal straffes for mindre forseelser av denne typen burde lovteksten hatt en annen formulering. Slik den står sier den klart og tydelig at ALT som går innunder disse punktene skal straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.

For all del, jeg bestrider ikke praksisen og den reelle konsekvensen denne har, men skal man virkelig måtte være nødt til å a) ringe advokat, eller b) gjøre research på bruk av paragrafen i rettsvesenet  for å se hva paragrafen EGENTLIG sier her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
@zeebra: Straffelovens § 185 innhold er faktisk det du sier - "Det inkluderer selvsagt ikke retten til å trakassere/forfølge andre mennesker, som i seg selv er ulovlig." Det er faktisk en lov mot å trakassere/forfølge andre mennesker basert på etnisitet, religion, livssyn etc.

Da snakker vi ikke om det samme her. Jeg snakker om at det er en lov i de fleste land som tilsier at forfølgelse og trakassering av andre personer er ulovlig. Og den har ingenting med Staffelovens § 185 å gjøre.

Jeg kan jo f.eks ikke forfølge og trakassere min nabo, selv om han ikke er omfattet av loven du snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...