Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] downlights på kjøkkenet, tar lang tid før de lyser

Anbefalte innlegg

Har downlights på kjøkkenet med en dimmer. Hver gang jeg slår på de tar det utrolig lang tid før de kommer på. Noen ganger tar det 2 min andre ganger kan det gå flere timer. 

Hva kan problemet her være? Har skiftet ut pærene, så det kan jo ikke være der problemet er.
??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det LED eller halogen? Er det 230V eller 12V pærer? Er dimmer og ev. trafo tilpasset pære- eller trafotype? Har dette vært slik hele tiden?

Lenke til kommentar

Er det LED eller halogen? Er det 230V eller 12V pærer? Er dimmer og ev. trafo tilpasset pære- eller trafotype? Har dette vært slik hele tiden?

Det er led..tror jeg. 12v pærer. Det siste vet jeg ikke, men det har vært sånn siden jeg overtok leiligheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Prøv å bytt til halogenpærer, og se om det funker bedre da. Bør holde å bytte en eller to for å se om det gjør forskjell.

Tar det like lang tid når du slår på uansett om dimmeren er satt høyt eller lavt?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Prøv å bytt til halogenpærer, og se om det funker bedre da. Bør holde å bytte en eller to for å se om det gjør forskjell.

Tar det like lang tid når du slår på uansett om dimmeren er satt høyt eller lavt?

Hm da skal jeg prøve med halogen pærer for å se om det er noe forskjell. Ja, det er det samme om den er satt høy eller lav

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at dimmer/trafo er kompitable med led pærene som andre har nevnt her. Foreldrene mine kjøpte masse ledpærer av billigste sort og dette i kombinasjon med x-comfor ble det disko lys i noen rom, samt noen lamper lyste som de selv ville.

Lenke til kommentar

Har fått bilder i fra Hasbro, og han har mest sannsynlig for lite last for dimmeren. Han har 2 stk 12W halogenpærer, og dimmeren må minimum ha minst 40W last. Han kan dessverre heller ikke gå opp til 20w pr pære, da lampene hans maks skal ha 10W.

Så min anbefaling er å bytte til ren bryter, som mest sannsynlig vil fikse dette.

Lenke til kommentar

Man kan si det, men vet jo ikke hvordan og hvem som har satt opp. Kan jo hende de som monterte det i sin tid byttet ut noe annet som var der (byttet kjøkkenet), og dermed monterte inn nytt lys som ikke funket.

Men man kan dessverre ikke alltid se på den nedre belastningen på dimmeren mer heller. Bruker man SG sine Gyro spotter så må man på dimmeren Hasbro har minimum ha 2 stk. De er 7 watt + 2W i driveren, så det er da 18W den skal tåle med den belastningen i følge Dimmertabellen.no.

Det var mye enklere før...

Hadde Hasbro hatt 2 lamper som taklet 20W, så kunne han enkelt ha byttet, men de fleste i dag ville da vært smarte å gått for 14W halogen pærene som gir like mye lys som 20W, men da også kunne fått samme problem.

Lenke til kommentar

AndersT2 har vært til utrolig god hjelp med masse gode tips og løsninger. Løsningen her blir som han nevner at jeg bytter til en ren bryter. Takk til deg! :)

Til det El-Ateisten nevner, Det er mest sannsynlig at tidligere eiere har gjort noe rart her. Det var litt gjennomgående i hele leiligheten at de har brukt "billige" og enkle løsninger som over tid ikke har gitt god nok kvalitet. 

Lenke til kommentar

Bytt til LED-dimmer

Hjelper ikke når han ikke har LED pærer.

AndersT2 har vært til utrolig god hjelp med masse gode tips og løsninger. Løsningen her blir som han nevner at jeg bytter til en ren bryter. Takk til deg! :)

Til det El-Ateisten nevner, Det er mest sannsynlig at tidligere eiere har gjort noe rart her. Det var litt gjennomgående i hele leiligheten at de har brukt "billige" og enkle løsninger som over tid ikke har gitt god nok kvalitet. 

Bare hyggelig, håper det løser seg.

Lenke til kommentar

Dimmeren som er brukt bruker ikke 230v, den ligger kun via den ene fasen, og da kreves det nok så og så mye belastning for at den skal få strøm nok til få fungere. Har ikke detaljkunnskaper om hvordan den fysisk funker.

Men disse dimmerne er laget for å enkelt kunne erstatte standard brytere, og da slipper man i de fleste eldre boliger å trekke kabler på nytt, da det kun var 1 fase til boksen hvor bryteren sitter. Dette er noe vi ofte må gjøre i dag, da folk ønsker LED lys, og skikkelige dimmere for disse krever driftspenning.

Før så var det normalt at koblingspunktet var i boksen over lampen. Dette har nå blitt forbudt på grunn av varmeutvikling fra lampen om gjør kablene sprø, og gir brannfare. Nå skal alt til boksen bak bryteren, eller bak stikk. Alltid litt utfordrene å bytte til dimmer, når installatøren fra før har brukt bryterboksen som koblingsboks, og samtidig brukt boks som ikke er altfor dyp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...