Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batterilampe Passat

Anbefalte innlegg

Idag begynte det og lyse varsellampen batteri og det står Genarator Werkstatt!.

Bilen er en 2002 passat Tdi 135hk.

Har lest på en del eldre forumer at det kan være dynamo(stort sett) også om Børster i dynamon ?'

Jeg har veldig lite greie på bil til å vite hvordan jeg burde undersøke. Vet bare at drar jeg til Møller blir det veldig dyrt bare for å sjekke.

Er det noen som har erfaringer med lignende modeller og hva burde jeg sjekke og hva kan jeg evt gjøre selv med hjelp selvfølgelig? :)

På forhånd takk!

Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at spenningen med motoren i gang med fordel kan gjøres ved forhøyet tomgang (rundt vanlig cruising-turtall på 1500-2000rpm) og med normalt strømforbruk på (lys, stereo, varmeseter mm)

Dersom det er børster er det trolig en ganske kurant sak, er vel enten Valeo eller Bosch-dynamo i bilen mener jeg, begge typene er det vel ganske enkelt å bytte børster på.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Husk at spenningen med motoren i gang med fordel kan gjøres ved forhøyet tomgang (rundt vanlig cruising-turtall på 1500-2000rpm) og med normalt strømforbruk på (lys, stereo, varmeseter mm)

Dersom det er børster er det trolig en ganske kurant sak, er vel enten Valeo eller Bosch-dynamo i bilen mener jeg, begge typene er det vel ganske enkelt å bytte børster på.

hvordan vet man om det er børster?

Lenke til kommentar

Takker for svarene kommer tilbake med oppdateringer. Har en bekjent som skal ta en titt på bilen til uka. Han har skrudd endel på bil og er ganske handy og skal ha det meste av utstyr til måling osv.

kommer tilbake med oppdatering!

Endret av professor232
Lenke til kommentar

Husk på at hvis det er dårlig eller i verste fall ingen lading fra dynamo vil batteriet tappes for strøm. Du kan risikere at du ikke får startet bilen eller at den stopper når du er ute og kjører. Hvis du har mulighet til det bør du koble til en batterilader og lade batteriet. Helst bør du vel la bilen stå, inntil du/dere finner ut av- og får fikset problemet. Surt å måtte betale for veihjelp...

Lenke til kommentar

Husk på at hvis det er dårlig eller i verste fall ingen lading fra dynamo vil batteriet tappes for strøm. Du kan risikere at du ikke får startet bilen eller at den stopper når du er ute og kjører. Hvis du har mulighet til det bør du koble til en batterilader og lade batteriet. Helst bør du vel la bilen stå, inntil du/dere finner ut av- og får fikset problemet. Surt å måtte betale for veihjelp...

takk for tipse! Får sjekka litt nærmere på torsdag da kommer det en og skal ta en nærmere titt. Han har med seg litt utstyrfor måling osv. Lar bilen stå frem til vi har funnet feilen ja..

Lenke til kommentar

Siden du får sjekket først på torsdag ville jeg like gjerne kjøpt en regulator til dynamoen din på forhånd..

Sjekk om det er Bosch eller Valeo som sitter i (står på dynamoen, ta gjerne bilde av den og se etter delenummer)

Så kan dere bytte regulator hvis det er den det er feil på (ganske så sannsynlig), en regulator koster bare noen få hundrelapper uansett.. Men du får trolig ikke returnert den om det ikke er der feilen ligger.

Lenke til kommentar

liten oppdatering her..

Vi fikk sjekka det idag med multimeter. Kom frem til at det måler ca 11.7v når tenning av og 11.6v når tenning på.

Så det utelukket vel regulator osv. Og det var nok det jeg frykta nemlig dynamoen.:(:(

Så her jeg står nå håper jeg på finne en overhalt 120a dynamo til min Passat 1.9 Tdi 2002..

En sånn kan vell lige på en rundt 1500,- mens en helt ny på skruvat ligger på 3200,-

Han tilbydde bytte dynamoen for under 1000 lappen. Så hvis jeg hadde funnet en overhaldt dynamo til grei pris så blir det ikke den skrekksummen jeg frykta.

Da dama jeg snart blir far og har så jævla mye barne/baby saker som skal kjøpes inn var det dårlig timing. 

Men Nå blir det først og finne en grei batterilader som jeg bruke fram til dynamo er på plass..

Nå er vell det meste stengt grunnet påske men hører rundt på en del Høggerier hvis ikke blir det ny fra skruvat! 

Bare å skrive om noen har noen tips ellerså..takker!

Dan

Lenke til kommentar

Nei, det bekrefter vel faktisk langt på vei at det er regulator/børster som er ferdige, og at du kan bytte enheten til noen få hundrelapper for å være i gang igjen.

Skrudde dere ut børstene for å se tilstanden på de?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

liten oppdatering her..

Vi fikk sjekka det idag med multimeter. Kom frem til at det måler ca 11.7v når tenning av og 11.6v når tenning på.

Så det utelukket vel regulator osv. Og det var nok det jeg frykta nemlig dynamoen. :(:(

Det utelukker ingenting. Men det viser at batteriet ditt er flatt og kommer til å bli ødelagt hvis det ikke blir lada snarest.

Kan være lurt å måle feltspenninga til dynamoen. (Med motoren i gang selvfølgelig). Batterispenninga må også måles med motoren i gang for å sjekke dynamo (inkl. regulator og børster).

Lenke til kommentar

nei han sa at han ikkehadde erfaring med åpne dynamo og skifte børster. Han hadde skiftet dynamo på lik bil tidligere. Han sa han var usikker på hvordan man gjør det osv.. så jeg vet ikke hvis det er noen er noen her som er ute etter et lite påskeoppdrag og rask cash så er det bare si fra..:) 

Lenke til kommentar

Disse bilene er vel levert med både Valeo og Bosch, begge disse pleier å være enkle å bytte børster på.

Det er rett og slett et par skruer man skrur ut, og så et par skruer som skal skrus inn igjen..

Slik gjøres det på en Valeo-dynamo:

Lenke til kommentar

ser ut til at jeg skal bytte ladergulator med børster..hvet noen hvor jeg får kjøpt dette? fant det på mekonomen men det var jo i dyreste lage på nesteen 1000kr.. har sjekket litt rundt fant 2 på skruvat ganske billig men det må jo bestilles og tar vell litt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...