Gå til innhold

Bygge hus for å selge, avslutte BSU?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Er på tanken om å kjøpe en tomt for å  bygge to hus på den og så selge enten det ene eller begge to etterpå. Men i den forbindelse er jeg usikker på hvordan jeg skal dekke inn egenkapitalen, jeg har tre valg: 

 

-Selge nåværende leilighet og bruke de pengene til EK

-Avslutte BUS og ta pengen ut til EK

-Bruke av buffer/sparepenger til EK

 

All logikk tilsier jo at en bør gå for alternativ 3 om en skal se på det økonomiske, men da sitter jeg igjen uten noen form for buffer i ett par måneder til den er "oppe og går igjen" og dette har jeg virkelig angst for, jeg føler meg ikke bra når jeg lever fra "måned til måned". Å splitte opp BSU er jo dumt med tanke på fremtidige skattefordeler og renter, men til gjengjeld kommer pengene fra dette prosjektet til å overgå dette lett. Alternativ 3 er forsåvidt ikke ett alternativ da det er mye styr, koster en del å selge og en må leie i mens, evt kjøpe ny leilighet som byr på problemer. 

 

Så, hva i alle dager bør jeg gjøre? Bør jeg gå for alternativ 2 og tape noen kroner men sove godt om natten eller 3 og tjene mest mulig men sove godt? 

 

Er så utrolig usikker. 

 

Til info har jeg tja en 6-7 år igjen av BSU fordelene før jeg er gammel og grå :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet en liten stund tid "noen måneder" til du har større buffer. Så slipper du å stresse deg over det, når du først tar ut en del penger. Og samtidig kan du følge med på prisene, og kanskje se om boligprisene endrer retning? 

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet en liten stund tid "noen måneder" til du har større buffer. Så slipper du å stresse deg over det, når du først tar ut en del penger. Og samtidig kan du følge med på prisene, og kanskje se om boligprisene endrer retning? 

 

Da vi har sett oss ut en tomt så blir det litt vanskelig, ganske sjelden tomt som ligger veldig bra til.

Lenke til kommentar

Som Herr Brun skriver så kan du belåne leiligheten også. Kanskje lurere enn å selge den, du må ha et bosted i mellomtiden. Event. at du bruker opp bufferen din. BSU er nok det aller siste jeg ville slått hull på. Får aldri den fordelen igjen.

Lenke til kommentar

Som KVTL sier, du må jo bo et eller annet sted. Mest sannsynlig er refinansiering gunstigere enn alternativene. På den måten får du beholde bufferen din, mens du betaler ned det ekstra lånet så fort som du ellers ville måttet bygge opp bufferen igjen.

 

Ja dette høres egentlig ut som en god ide! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...