Gå til innhold

Ta ut dollar på Gardermoen, USA eller bruke Mastercard?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig gjør jeg følgende når jeg reiser:

1. Tar ut et mindre beløp med kontanter på Gardermoen (normalt en 50 - 100 Euro/dollar), bruker dette til småkjøp etc.

2. Bruker Mastercard/Visa til alt annet - som overnatting, leiebil, større kjøp osv.

Noe man alltid bør tenke på når man reiser er:

1. Telefonnummer til hvor man kan sperre kort om de blir stjålet.

2. Ha med deg et reservekort som du oppbevarer trygt (ikke har med deg til vanlig). Man kan alltid bli bestjålet. Selv om man neppe taper noen penger, er det kjedelig å være midt i ferien og stå uten penger/kort.

3. Ta med reiseforsikringsbevis - ikke bare på mobil, men også det fysiske kortet.

4. Legg en kopi av reiseforsikring hos noen du enkelt kan nå om krisen skulle være 100 %. Grunnen til at disse to punktene er viktige, er at i USA og en del andre land så vil du ikke få startet behandling før betaling er sikret.

5. Telefonnummer til nærmeste norske konsulat i USA (eller ambassaden).

Du får sikkert ikke bruk for noe av dette - men egen erfaring fra den perioden jeg var en god del rundt omkring sier at det er bedre å være sikker enn sorry. Jeg har hatt behov for 1, 2 og 5.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Kontantuttak medfører et tillegg (enten % eller fast beløp). Du kan sjekke prislisten hos den du har kort hos. På Gardermoen bruker du selvsagt ditt vanlige bankkort - det er det rimeligste. Selve kursen er nødvendigvis ikke så ulik, dog er "kontanter" normalt noe dyrere.

Grunnen til at jeg har med meg litt kontanter er for buss-/togbilletter - kjøp i kiosker osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

4. Legg en kopi av reiseforsikring hos noen du enkelt kan nå om krisen skulle være 100 %. Grunnen til at disse to punktene er viktige, er at i USA og en del andre land så vil du ikke få startet behandling før betaling er sikret.

Kommentar til dette: man er slettes ikke garantert at amerikanske behandlingsinstitusjoner godtar utenlandsk reiseforsikring i det hele tatt, så man kan risikere å måtte betale for seg der og da og så få utgifter refundert av reiseforsikringsselskapet i ettertid. Verdt å tenke på hvis man vet at man kan risikere å måtte trenge behandling - sørg for å ha nok penger til å kunne betale for den.

Behandling i det amerikanske helsevesen er grisedyrt. Kona fikk en kraftig influensa da vi var i NY, legesenteret godtok ikke utenlandsk reiseforsikring og vi endte opp med å måtte legge ut 3500,– for legebesøk og medisiner.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...