WubWub Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Hver gang temaet kommer på banen så blir det tegnet et bilde at kvinner alltid er de forsvarsløse ofrene mens mannfolka er de slemme overgriperne. Men det stemmer ikke med realitene! Kvinner er i stor grad de som er mest voldelige i forhold! Mellom 10-20% av kvinner har utøvd vold mot sin kjæreste. For ifølge haugevis av studier så er kvinner mer voldelige enn menn i forhold. 1 av 10 kvinner har slått sin kjæreste. Så nå er jeg her for å nyansere de kalde brutale faktaene : MENN ER I SNITT DE SOM I STOR GRAD ER OFRE FOR PARTNER VOLD OG KVINNER HAR STØRRE TILBØYELIGHETER FOR Å UTØVE VOLD MOT SIN PARTNER ENN MENN. Den ledende tankegangen i forhold til kjønnsroller er at en mann må tåle det, fordi han er mann. Men beklager da må jeg briste boblen, til tross for at slaget ikke gjør forferdelig fysisk vondt så kan de skape store psykologiske traumer og ens egen integritet og selvfølse kan bli fullstendig knust. Menn som blir slått av dama si holder det stort sett for seg selv i frykt for å bli latterliggjort og ledd av med kommentarer som "haha blir du banka av ei jente? du er pingle ass!". Derfor lider mannen i stillhet mens han gradvis får mer og mer automatiske negative tanker om seg selv og sin rolle som mann. Han vil føle seg som en pingle og i mange tilfeller få permante skader på psyken ettersom han ikke tør ta igjen for å slå kvinner det er noe av det verste man kan gjøre (men å slå en mann det er ikke så farlig tenker mange). Vi menn blir oppdratt slik at det er dypt integrert i vår mentalitet at det verste man kan gjøre er å slå ei kvinne, derfor tar ikke menn igjen fysisk når han blir angrepet av sin kjæreste i frykt for å få et ugunstig stempel på seg. Det er slik at vold utført av en mann rettet mot en kvinne blir sett på som grotesk tragedie, mens kvinners vold mot menn blir sett på som humor. http://www.dagbladet.no/2013/02/24/tema/klikk/samliv/helse/25920511/ BAGATELLISERES: Når det gjelder partnervold mot menn er det mest psykisk vold det er snakk om, eller at menn selv bagatelliserer den fysiske volden de blir utsatt for fordi de ikke anser den som farlig. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock Derfor bagatelliseres vold mot menn Kvinner som slår, har nesten alltid drevet psykisk vold først. http://www.sinnetshelse.no/artikler/kvinner_mish.htm Kvinner som mishandler menn Sosionom Per Kristian Dotterud intervjuet av Gudrun Vinsrygg Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro. Kvinner er mest voldelige - Hvem er det som mishandler hvem? - De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater. En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår. http://www.kk.no/livsstil/kvinner-som-sl%C3%A5r-menn-28411 Kvinner som slår menn Nesten 20 prosent av alle norske menn har opplevd vold eller seksuelle overgrep fra kjæresten. Over 20 prosent av alle norske kvinner har blitt voldtatt eller utsatt for vold av en kjæreste eller eks. Tvunget til sex, banket opp, truet med våpen, sparket eller angrepet. Men, det finnes også kvinner som fysisk, psykisk og seksuelt misbruker mennene de deler livet med. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/18/1-av-10-kvinner-slar-kjaeresten - Kvinners voldsutøvelse er undervurdert, sier forsker Hilde Pape. Hun står bak en sjelden undersøkelse av kvinners voldsbruk mot partner. Illustrasjonsfoto: Colourbox 1 av 10 kvinner slår kjæresten Blant unge kvinner i parforhold hadde 11 prosent angrepet partneren siste halvår, viser ny norsk studie. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle.Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Sånn går det når man velger å ha en slik dame, og lar sånt skje. Han kan i grunn takke seg selv. Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Sånn går det når man velger å ha en slik dame, og lar sånt skje. Han kan i grunn takke seg selv. Med andre ord, om ei dame blir banket opp av mannen sin så kan hun bare takke seg selv. Om vi skal bruke din manglende logikk. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Selv om det er riktig det du sier, er det mulig å få noe annet enn et ekkokammer ut av det på dette forumet? Har vi noen som er villig til å diskutere mot det du sier? Kanskje en diskusjon man heller burde ta på KG eller lignende sider hvor du kanskje møter litt motstand? Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Selv om det er riktig det du sier, er det mulig å få noe annet enn et ekkokammer ut av det på dette forumet? Har vi noen som er villig til å diskutere mot det du sier? Kanskje en diskusjon man heller burde ta på KG eller lignende sider hvor du kanskje møter litt motstand? Been there, done that. Fikk ingen motstand for jeg har rett - som alltid. http://forum.kvinneguiden.no/topic/901170-kvinner-er-mer-voldelige-enn-menn-i-forhold/ Endret 20. mars 2016 av WubWub Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Sånn går det når man velger å ha en slik dame, og lar sånt skje. Han kan i grunn takke seg selv. Med andre ord, om ei dame blir banket opp av mannen sin så kan hun bare takke seg selv. Om vi skal bruke din manglende logikk. Tror ikke du er den rette personen til å snakke om logikk når du blander appelsiner med epler. I videoen du postet blir ikke mannen banket opp. Som mann er man fysisk overlegen, og han kan enkelt konfrontere henne. Uansett blir det for dumt å dra beslutninger fra en enkelthendelse som er lastet opp på youtube. Siden videoen faller under kategorien pranks og er lastet opp på youtube så ville det vært mer naturlig å anta at hun ikke gjør det her til vanlig eller at motivet er å banke opp samboeren sin. Endret 20. mars 2016 av Heradon Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Sånn går det når man velger å ha en slik dame, og lar sånt skje. Han kan i grunn takke seg selv. Med andre ord, om ei dame blir banket opp av mannen sin så kan hun bare takke seg selv. Om vi skal bruke din manglende logikk. Tror ikke du er den rette personen å snakke om logikk når du blander appelsiner med epler. I videoen du postet blir ikke mannen banket opp. Som mann er man fysisk overlegen, og han kan enkelt konfrontere henne. Uansett blir det for dumt å dra beslutninger fra en enkelthendelse som er lastet opp på youtube. Siden videoen faller under kategorien pranks og er lastet opp på youtube så kan vi vel fort anta at hun ikke gjør det her til vanlig eller at motivet er å banke opp samboeren sin. Nei du er kanskje ikke den rette å prate med om logikk når du mener at mannen har seg selv å takke når han blir utsatt for blind vold. Og ja, det er en prank som jeg sier. Og pranks utført av kvinner som jeg også sier baserer seg på vold mot menn. Det er humor og det er hele poenget. Tror du folk hadde ledd om jeg lage en video hvor jeg tar løpefart å sparker ei kvinne alt jeg makter i kjønnsorganet å slenger det ut på youtube? Eller tror du jeg hadde blitt anmeldt? Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Sånn går det når man velger å ha en slik dame, og lar sånt skje. Han kan i grunn takke seg selv. Med andre ord, om ei dame blir banket opp av mannen sin så kan hun bare takke seg selv. Om vi skal bruke din manglende logikk. Tror ikke du er den rette personen å snakke om logikk når du blander appelsiner med epler. I videoen du postet blir ikke mannen banket opp. Som mann er man fysisk overlegen, og han kan enkelt konfrontere henne. Uansett blir det for dumt å dra beslutninger fra en enkelthendelse som er lastet opp på youtube. Siden videoen faller under kategorien pranks og er lastet opp på youtube så kan vi vel fort anta at hun ikke gjør det her til vanlig eller at motivet er å banke opp samboeren sin. Nei du er kanskje ikke den rette å prate med om logikk når du mener at mannen har seg selv å takke når han blir utsatt for blind vold. Og ja, det er en prank som jeg sier. Og pranks utført av kvinner som jeg også sier baserer seg på vold mot menn. Det er humor og det er hele poenget. Tror du folk hadde ledd om jeg lage en video hvor jeg tar løpefart å sparker ei kvinne alt jeg makter i kjønnsorganet å slenger det ut på youtube? Eller tror du jeg hadde blitt anmeldt? Ja, jeg mener at man kan velge partner. Kanskje ikke noe god ide å være sammen med en SM-jente med mindre man ønsker seg selv vondt eller kan håndtere det. Går sikkert greit det, regner med at du sparker som ei jente. Haha, tror neppe dama di hadde anmeldt deg for det. Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Det er vel tradisjonelt betinget, den dag i dag er det endel som har som prinsipp at "man ikke skal slå kvinner"; implisitt at det motsatte er mindre ille. Jeg vet ikke om jeg skal legge ord i munnen på andre, men om du blir utsatt for vold av partneren er det nok verre at du ble utsatt for vold i seg selv enn om volden medfører et blåmerke fra en knyttneve kontra "ingen merker" fra et slag med flat hånd og i så måte burde dette tas mer seriøst enn det som er tilfelle. Det er ting som tyder på at vi faktisk trenger en "mannedag", også Helt enig her. Det er ikke alltid den fysiske smerten som er verst, men det psykologiske aspektet. Og hvorfor er det slik at vold mot kvinner er tragedie mens vold mot menn utført av kvinner er humor? En fin artikkelen om fenomenet : http://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie Vi har alle sett de tusentalls videoene på youtube hvor damer skal dra noen "pranks" med skjult kamera og denne typen humor går alltid ut på å enten slå eller sparke en mann i ballene med stor kraft til alles latter : https://www.youtube.com/watch?v=wxolxuC7q3w Hvorfor ser vi aldri det motsatte? At menn slår og sparker kvinner med stor kraft å poster det på youtube som humor? Fordi det er ikke humor. Men vold mot menn er... Uten at jeg helt forstår hvorfor Sånn går det når man velger å ha en slik dame, og lar sånt skje. Han kan i grunn takke seg selv. Med andre ord, om ei dame blir banket opp av mannen sin så kan hun bare takke seg selv. Om vi skal bruke din manglende logikk. Tror ikke du er den rette personen å snakke om logikk når du blander appelsiner med epler. I videoen du postet blir ikke mannen banket opp. Som mann er man fysisk overlegen, og han kan enkelt konfrontere henne. Uansett blir det for dumt å dra beslutninger fra en enkelthendelse som er lastet opp på youtube. Siden videoen faller under kategorien pranks og er lastet opp på youtube så kan vi vel fort anta at hun ikke gjør det her til vanlig eller at motivet er å banke opp samboeren sin. Nei du er kanskje ikke den rette å prate med om logikk når du mener at mannen har seg selv å takke når han blir utsatt for blind vold. Og ja, det er en prank som jeg sier. Og pranks utført av kvinner som jeg også sier baserer seg på vold mot menn. Det er humor og det er hele poenget. Tror du folk hadde ledd om jeg lage en video hvor jeg tar løpefart å sparker ei kvinne alt jeg makter i kjønnsorganet å slenger det ut på youtube? Eller tror du jeg hadde blitt anmeldt? Ja, jeg mener at man kan velge partner. Kanskje ikke noe god ide å være sammen med en SM-jente med mindre man ønsker seg selv vondt eller kan håndtere det. Går sikkert greit det, regner med at du sparker som ei jente. Haha, tror neppe dama di hadde anmeldt deg for det. Skjønner du er ung, ikke bare fordi du forstår lite av det psykologiske perspektivet og de ulogiske konklusjonene om at voldsofre bare har seg selv å takke, men også fordi du ikke evner argumentere for deg uten å benytte deg av infantile personangrep og hersketeknikker. De fleste som er i voldelige forhold forblir gjerne i de pga frykt og utpressing. Verden er ikke alltid så ukomplisert at alle voldsofre har seg selv å takke for de kan jo "bare forlate relasjonen". Hadde det vært så enkelt hadde ikke partnervold vært et tema. Din tankegang om at voldsofre kan takke seg selv viser til en stor umodenhet og manglende evne til å reflektere over ting fra flere vinkler. Du er under 16, har jeg rett? Det var et retorisk spørsmål som du ikke trenger svare på. Jeg hadde dog blitt svært bekymret om det skulle vise seg at du er over 16. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) ^ Haha DU sier at jeg bruker hersketeknikk. Leser du selv hva du skriver? Du det står at jeg har vært registrert siden 2006. Hvem var det som nevnte manglende logikk først. Og så? Kanskje du registrerte deg når du var 10 år. Om du er voksen bør du kanskje ta en revurdering av holdningene dine om at voldsofre har seg selv å takke. I tillegg burde du lese deg opp om partnervold og hvilke krefter som er i spill. Om du ikke er voksen så er dette ting du ikke trenger forholde deg til enda, men da foreslår jeg at du ikke deltar i diskusjoner om voksne ting. Da ville jeg fortsatt ikke vært 16 år gammel, men 20. Jeg har lest meg opp det for lenge siden. Det er gjort flere sosiale-eksperimenter på det, og du finner videoer om temaet på youtube, hvor akkurat det du sier blir tatt opp. Dessuten var det innlegget med videoen jeg kommenterte, og jeg synes det var et svakt argument. Voldelig pranks finnes det et hav av, kvinner som utsetter menn for vold og motsatt. Personlig ser jeg ikke humoren i slike pranks hvor vold utøves. Derfor ville jeg ha valgt en video som omhandler temaet og ikke en random prankvideo ellers synes jeg første innlegget var ganske greit, bra med henvisninger til kilder. Savnet bare en pekepinn på hvor du ville hen. Endret 2. april 2016 av Heradon Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Nå er man vel ikke akkurat et voldsoffer, fordi man er blitt slått av dama én gang. At dette automatisk fører til traumer, er bare tull. Det kan selvsagt skje i noen tilfeller, men det er nok heller unntaket enn regelen. Det kan virke som trådstarter mener at det å bli slått en gang av dama si for en mann, er like ille som å bli voldtatt for en kvinne, eller å bli skikkelig banket opp. Stemmer det? Om trådstarter personlig har problemer med dette, så er han neppe den rette til å sette fingeren på hvor stort samfunnsproblem det egentlig er. Det er selvsagt et problem, det kan ingen benekte. Kanskje er det til og med et underrapportert problem, som det er verdt å få fram i lyset. Det som skurrer kraftig for min del, er når plutselig kvinners vold mot menn påstås å være et større problem enn menns vold mot kvinner. Endret 20. mars 2016 av Aiven 1 Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Nå er man vel ikke akkurat et voldsoffer, fordi man er blitt slått av dama én gang. At dette automatisk fører til traumer, er bare tull. Det kan selvsagt skje i noen tilfeller, men det er nok heller unntaket enn regelen. Det kan virke som trådstarter mener at det å bli slått en gang av dama si for en mann, er like ille som å bli voldtatt for en kvinne, eller å bli skikkelig banket opp. Stemmer det? Om trådstarter personlig har problemer med dette, så er han neppe den rette til å sette fingeren på hvor stort samfunnsproblem det egentlig er. Det er selvsagt et problem, det kan ingen benekte. Kanskje er det til og med et underrapportert problem, som det er verdt å få fram i lyset. Det som skurrer kraftig for min del, er når plutselig kvinners vold mot menn påstås å være et større problem enn menns vold mot kvinner. Et slag er et slag for mye uansett om slaget kommer fra mann eller dame. Et slag blir ofte til fler når man trår over grenser, men vis meg gjerne hvor jeg likestiller et slag med en voldtekt. Blir spennende å høre litt mer om hvordan du kom til den rare teorien for jeg har aldri hevdet eller sagt noe i den gaten. Personlig problem? På sett og vis syntes jeg at partnervold er et problem som folk bør ta på alvor men jeg har aldri opplevd å bli slått selv. Så jeg er på ingen måte personlig engasjert i denne problemstillingen. Jeg syntes dog at det er verdt å sette vold mot menn på dagsorden for slik det er lagt opp per dags dato : Damer har enerett på offerrolle og i debatter om partnervold er det alltid kvinner som blir tegnet som ofre og menn som overgripere. Det stemmer ikke med det helhetlige bildet. Studier viser at damer utøver vold oftere enn menn i forhold. Det er verdt å presisere at det GROVE volden er det nesten uten unntak menn som står for og det er logisk tatt i betraktning at vi har potensiale for å bli en god del hakk sterkere enn damer genetisk sett. Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Hver gang temaet kommer på banen så blir det tegnet et bilde at kvinner alltid er de forsvarsløse ofrene mens mannfolka er de slemme overgriperne. Men det stemmer ikke med realitene! Kvinner er i stor grad de som er mest voldelige i forhold! Mellom 10-20% av kvinner har utøvd vold mot sin kjæreste. For ifølge haugevis av studier så er kvinner mer voldelige enn menn i forhold. 1 av 10 kvinner har slått sin kjæreste. Så nå er jeg her for å nyansere de kalde brutale faktaene : MENN ER I SNITT DE SOM I STOR GRAD ER OFRE FOR PARTNER VOLD OG KVINNER HAR STØRRE TILBØYELIGHETER FOR Å UTØVE VOLD MOT SIN PARTNER ENN MENN. Den ledende tankegangen i forhold til kjønnsroller er at en mann må tåle det, fordi han er mann. Men beklager da må jeg briste boblen, til tross for at slaget ikke gjør forferdelig fysisk vondt så kan de skape store psykologiske traumer og ens egen integritet og selvfølse kan bli fullstendig knust. Menn som blir slått av dama si holder det stort sett for seg selv i frykt for å bli latterliggjort og ledd av med kommentarer som "haha blir du banka av ei jente? du er pingle ass!". Derfor lider mannen i stillhet mens han gradvis får mer og mer automatiske negative tanker om seg selv og sin rolle som mann. Han vil føle seg som en pingle og i mange tilfeller få permante skader på psyken ettersom han ikke tør ta igjen for å slå kvinner det er noe av det verste man kan gjøre (men å slå en mann det er ikke så farlig tenker mange). Vi menn blir oppdratt slik at det er dypt integrert i vår mentalitet at det verste man kan gjøre er å slå ei kvinne, derfor tar ikke menn igjen fysisk når han blir angrepet av sin kjæreste i frykt for å få et ugunstig stempel på seg. Det er slik at vold utført av en mann rettet mot en kvinne blir sett på som grotesk tragedie, mens kvinners vold mot menn blir sett på som humor. http://www.dagbladet.no/2013/02/24/tema/klikk/samliv/helse/25920511/ BAGATELLISERES: Når det gjelder partnervold mot menn er det mest psykisk vold det er snakk om, eller at menn selv bagatelliserer den fysiske volden de blir utsatt for fordi de ikke anser den som farlig. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock Derfor bagatelliseres vold mot menn Kvinner som slår, har nesten alltid drevet psykisk vold først. http://www.sinnetshelse.no/artikler/kvinner_mish.htm Kvinner som mishandler menn Sosionom Per Kristian Dotterud intervjuet av Gudrun Vinsrygg Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro. Kvinner er mest voldelige - Hvem er det som mishandler hvem? - De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater. En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår. http://www.kk.no/livsstil/kvinner-som-sl%C3%A5r-menn-28411 Kvinner som slår menn Nesten 20 prosent av alle norske menn har opplevd vold eller seksuelle overgrep fra kjæresten. Over 20 prosent av alle norske kvinner har blitt voldtatt eller utsatt for vold av en kjæreste eller eks. Tvunget til sex, banket opp, truet med våpen, sparket eller angrepet. Men, det finnes også kvinner som fysisk, psykisk og seksuelt misbruker mennene de deler livet med. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/18/1-av-10-kvinner-slar-kjaeresten - Kvinners voldsutøvelse er undervurdert, sier forsker Hilde Pape. Hun står bak en sjelden undersøkelse av kvinners voldsbruk mot partner. Illustrasjonsfoto: Colourbox 1 av 10 kvinner slår kjæresten Blant unge kvinner i parforhold hadde 11 prosent angrepet partneren siste halvår, viser ny norsk studie. Slutt å beskyld oss kvinner for alt sammen Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Slutt å beskyld oss kvinner for alt sammen Hvor har jeg beskyldt kvinner for alt sammen? Kom med sitat Endret 23. mars 2016 av Malvado Alt for lang Quote. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Jeg har inntrykk at dette, sammen med voldtekt, er temaer det går så mye politikk i at fakta og nyanseringer ikke får plass. Det er grupper/organisasjoner som lever av å snakke om bla. vold mot kvinner og å formidle et bilde som rettferdiggjør deres eksistens. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Jeg har inntrykk at dette, sammen med voldtekt, er temaer det går så mye politikk i at fakta og nyanseringer ikke får plass. Det er grupper/organisasjoner som lever av å snakke om bla. vold mot kvinner og å formidle et bilde som rettferdiggjør deres eksistens. Kan vel sies det samme om andre ting også : *Alkohol. *Røyking. *Noen rusmidler. *Nazister. *Rasister. *Pels hatere. Jeg tror faktisk at selv om menn er trolig noe underrapportert så er det ikke tvil om at det er mange mørketall både blant menn og kvinner , nå kommer jeg ikke helt på i farta , men mener at det er snakk om at kun 2 / 10 saker rapporteres og at mange kvinner ( og menn) dermed lever i svært mange år med en partner som kan være voldelig på flere måter. Men utifra hva jeg har lest hittil er nok kvinnene de som er mest utsatt for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå