Dragen Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Har ei venninne som innfører lovlig kosttilskudd gjennom netthandel til privat bruk. Alle pakkene hun mottar blir åpnet og gjennomsøkt av tollvesenet, inkludert pakker som ikke inneholder kosttilskudd (klær osv). Denne uken foretok Norges Offentlige Vektertjeneste (aka "Politiet") razzia med ransakelsesordre i hennes bolig, mens hun var på jobb. De fikk utlevert nøkler av utleier. Hun har samboer, som heller ikke var hjemme. Det var ingen vitner til ransakingen. Det ble tatt beslag i PCer og sparepenger på konto. Det var også en hund alene i boligen på det tidspunktet, og det er vel bare flaks at de ikke tømte en MP5 i den [1]. Jeg mener at de har brutt Straffeprosessloven §199 og §200. Er det noe annet de kan brutt? Da spesielt med tanke på hunden? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Har hunden lidd noen nød under ransakelsen, hvis ikke, ikke gå den ruten. Det som er spørsmålet er jo hva som er grunnlaget for ransakelsen, og eventuelt hvilken avdeling som har gjort det. At tollvesenet åpner pakker når de ser at innholdet er piller noe man bare må belage seg på, og det kan også være at adressen utløser noen varsler, men det med adresser er bare synsing fra min side. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Ingen av bestemmelsene du nevner er absolutte. Straffeprosessloven § 199 er en "så vidt mulig"-bestemmelse, og § 200 kvalifiserer plikten til" når det kan skje uten opphold". 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Når det finnes noe som kan tolkes i retning av skjellig grunn, kan norsk politi gjøre bortimot hva enn de ønsker å gjøre, med lov (jurist) i hånd. I slike tilfeller som dette er du langt på vei skyldig til bevist uskyldig. Og når du er bevist uskyldig er det såvidt meg bekjent ingen konsekvens for overtramp. krikkert kan nok utdype dette langt mer eksakt enn jeg kan, men jeg tviler på at han vil proklamere at jeg tar direkte feil her. Problemet er slik jeg ser det at det ikke finnes reell konsekvens for slike aksjoner det refereres til her, ved feilaktig og/eller manglende grunnlag. Så lenge konsekvens uteblir, uteblir reell rettssikkerhet.Jeg kjenner til et konkret tilfelle der en politimann overhørte to datainteresserte som diskuterte hardware på en kafé. Når de snakket om megabyte RAM trodde politimannen de snakket om x antal GRAM - hvilket igjen utløste fullstendig ransakelse med hund og demontering av hus og hjem. Absolutt A L T ble plukket i atomer og det var hundehår absolutt over alt. Med advokat og legeerklæring for dokumentasjon av allergi fikk paret som eide bopelen som fikk betydelige skader under aksjonen dekt rens. That's it.... 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) Siden politiet har fått låse seg inn, vil jeg anta at de har hatt ransakelsesordre for boligen. Da vil jeg med all sikkerhet, begrunnet med min magefølelse, si at saken nok er opplagt tapt. Det som hadde vært interessant å vite er type, volum eller omsetning hun har hatt på salget av dette. Er det kosttilskudd som er i "grå-sonen", eller er kjøpt av forhandler i utlandet som også selger ulovlige legemidler e.l.? Er det kosttilskudd som nesten utelukkende brukes i forbindelse med ulovlige preparater? Er selve produktet eller deklarasjonen av tvilsom karakter, slik at myndighetene har grunn til å undersøke hva som virkelig blir tatt inn? Endret 29. mars 2016 av skripis Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 Det er helt vanlig kosttilskudd, samme som man får kjøpt på Sunkost. Størrelsen på produktet er også det samme som man får kjøpt i butikk her i landet. Bare til halve prisen, inkl. porto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå