Gå til innhold

– Sony skal lansere en ny PlayStation 4 for 4K-spilling

Anbefalte innlegg

Jeg tipper at den ikke får kraftigere hardware, bare 4K støtte med HDMI2.0, slik at man kan streame 4K, ha 4K UI, og evt ha 4K i spill som ikke krever noe særlig.

Ganske enig her. Maskinvare til PC som effektivt kan kjøre spill i 4K koster 10 000 og oppover. En konsoll med slik maskinvare vil koste såpass mye at konsollen vil selge marginalt.

Hvis Sony, mot all formodning, skulle klare å presse ned prisen til et rimelig nivå på en "4K Playstation" (5000-7000 kr) vil de tape penger fordi Playstation 4-markedet ikke er ferdig melket /drenert for penger.

Det er derfor trolig at det dreier seg om en ny variant som har oppgradert maskinvare, men at denne kan spille 4K spill i 60 fps tviler jeg sterkt på. Det er nok heller snakk om en salgsgimmick for å ha et midlertidig overtak på konkurrentene og for å utnytte muligheten av et stigende 4K TV marked.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som allerede har kjøpt PS4 må da føle seg lurt. Hadde eg følt (er XONE eier). "skal by både på flere grafiske muskler" , rekner med at dette betyr at den kommer med kraftigere hardware i forhold til det PS4 har nå. Å oppgradere kraften på en eksisterende konsoll er en uting. Får bare håpe det ikke stemmer.

Mobiltelefonene oppdateres jo ofte. Så hvorfor ikke med konsoll???

Lenke til kommentar

De som allerede har kjøpt PS4 må da føle seg lurt. Hadde eg følt (er XONE eier). "skal by både på flere grafiske muskler" , rekner med at dette betyr at den kommer med kraftigere hardware i forhold til det PS4 har nå. Å oppgradere kraften på en eksisterende konsoll er en uting. Får bare håpe det ikke stemmer.

Held ikkje Microsoft på med akkurat det samme med XBox One no? Meiner at eg las det nyleg.

Kay

I følge noen heller vage rykter planlegger Microsoft å lansere en slags extern GPU som man kan koble til sin eksisterende XB1. Fra et salg/forbruker synspunkt synes jeg dette er en mye bedre løsning, da den eksisterende konsollen ikke øyeblikkelig er utdatert. Om det er teknisk mulig, aner jeg ikke (vet ikke om USB portene har nok båndbredde til slikt).

Lenke til kommentar

Håper for all del at det ikke vil si at vi må spille på 4k... Viss vi kan spille i 1080p men oppnå høyere FPS er det mye bedre spør du meg.

Det selger ikke med fps vettu.

vell, du får nøye deg med en hakkete spillopplevelse. Jeg er nok ikke den eneste som syntes at 30fps ikke er noe særlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper for all del at det ikke vil si at vi må spille på 4k... Viss vi kan spille i 1080p men oppnå høyere FPS er det mye bedre spør du meg.

vell, du får nøye deg med en hakkete spillopplevelse. Jeg er nok ikke den eneste som syntes at 30fps ikke er noe særlig.

hæ? Han påpeker jo at han heller vil ha høyere fps enn 4k.

Lenke til kommentar

60fps er viktigste med 4k så får du høyere pixeltetthet spesielt under solbriller. jeg har en pioner som er 24 hz 1080p og 60hz 720 60p. lysnivå er nokså intresant mellom ulike tver eller prosjektorer spesielt kontrast. på windows bruker jeg cpkeeper min playstation haddet fått meget mørk eller alfor lys. haddet tenkt å kjøpe Behringer U-CONTROL UCA222 USB-Audio Interface Adapter in Box GR for lyd gjennom pc til tv til forsterker og har sett prisantydnind den beste modell for hdmi men med forsinkelse på bilde med noen ms. og syns at sony burde sjekke ut farge profil for sine konsoler tver sliter så mye med det og er ubehagelig spille. når jeg bruker crt har jeg ikke det problemet men skjermen er for liten og uskarp. god lyd de kunne sikkert tat noe sikant bass eq fra en tv inn i konsolen meste nye systemer er plombert bass også videre

Lenke til kommentar

Held ikkje Microsoft på med akkurat det samme med XBox One no? Meiner at eg las det nyleg.

Kay

I følge noen heller vage rykter planlegger Microsoft å lansere en slags extern GPU som man kan koble til sin eksisterende XB1. Fra et salg/forbruker synspunkt synes jeg dette er en mye bedre løsning, da den eksisterende konsollen ikke øyeblikkelig er utdatert. Om det er teknisk mulig, aner jeg ikke (vet ikke om USB portene har nok båndbredde til slikt).

Eg forstår. Der har vore liknande ting til konsollar før, som t.d. Sega 32x og SX32-ekspansjonen til Amiga CD32. I prinsippet er eg einig i at det er meir kundevenleg å tilby ei oppgradering. Men vi får vente og sjå når vi har noko meir handfast.

Kay

Lenke til kommentar

hæ? Han påpeker jo at han heller vil ha høyere fps enn 4k.

hæ? ser ikke påpekelsen..

Lenke til kommentar

Jeg tipper at den ikke får kraftigere hardware, bare 4K støtte med HDMI2.0, slik at man kan streame 4K, ha 4K UI, og evt ha 4K i spill som ikke krever noe særlig.

Du må gjøre ganske store endringer på GPU-delen da. Hele display pipeline må byttes ut med en som er kompatibel med HDMI 2.0, hos AMD er det bare GCNv4 (Polaris) og nyere som støtter dette. I tillegg trenger du også å bytte ut DSP'er eller Unified Video Decoder (UVD) som AMD kaller de. Det er kun versjon 6 av denne (finnes i Fiji og Carizzo) som støtter HEVC (H.265).

For 4K spill trenger man en mye kraftigere GPU. Høyst sannsynlig for å være litt "future-proof" så trenger du også mer minne (frame buffer).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som en veldig veldig dårlig plan. Hva med å fikse god flyt i "vanlig" oppløsning før man i det hele tatt begynner å tenke på 4k??!

Så du tror ikke PS 4.5 takler vanlig oppløsning? DX12 og ny maskinvare er da et steg i riktig retning! Helt greit for min del at PS4.5 erstatter PS4... Et sted må man jo begynne^^

Lenke til kommentar

Virker som en veldig veldig dårlig plan. Hva med å fikse god flyt i "vanlig" oppløsning før man i det hele tatt begynner å tenke på 4k??!

Så du tror ikke PS 4.5 takler vanlig oppløsning? DX12 og ny maskinvare er da et steg i riktig retning! Helt greit for min del at PS4.5 erstatter PS4... Et sted må man jo begynne^^

Selvfølgelig vil PS4,5 takle "vanlig" oppløsning. Jeg snakket om god flyt. Om PS4,5 kan klare å drive spill over 60fps gir det faktisk mening. Men det gir ingen mening å spille 4k spill med helt råtten flyt.

Lenke til kommentar

Du tror virkelig ikke at Sony har planer om å implementere DX12 håper jeg...
Lenke til kommentar

Du tror virkelig ikke at Sony har planer om å implementere DX12 håper jeg...

Det er lov å håpe^^ Ikke at det bryr meg så veldig mye... Min sønn vil ha en Xbox, noe han vil få etter sommeren :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil PS4,5 takle "vanlig" oppløsning. Jeg snakket om god flyt. Om PS4,5 kan klare å drive spill over 60fps gir det faktisk mening. Men det gir ingen mening å spille 4k spill med helt råtten flyt.

Den tid den sorg^^ Er jo enig med deg :) Men vi må nesten få PS4.5 en sjanse før vi dømmer^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...