Mats-4WFD8OQR Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Hei. Batteriet er kaputt og skulle bytte det idag. Er en grei jobb å gjøre selv. Har ikke bytta på så "nye" biler før og en kompis gjorde meg usikker. Er jo en del mer elektronikk i bilene nå og han kom med en kommentar om at hvis jeg ikke hadde strøm på batterikablene mens jeg byttet så kunne elktronikk (varsellamper osv) verste fall måtte nullstilles evt at startsperra kicka inn. Virka fjernt for meg. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Vet at noen Audier har noe elektronikk i/på/ved batteriet som gjør at du må ha et "kompatibelt" batteri. Om de har gjort det enda mer komplisert å bytte noe så banalt som et batteri skulle ikke forundre meg. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Jeg fikk nylig byttet batteri min BMW 5-serie, det tok kvelden fordi bilen står i ro nesten hele ukene da jeg stort sett tar toget til og fra jobb. Jeg bruker et verksted som jeg stoler 100 % på som er veldig dyktige, og de gjorde noe som de kalte å "kode batteriet til bilen". Vet ikke hva det innebærer, men tror ikke det fungerer å bare bytte rundt på nyere biler. Byttet til Gel batteri denne gangen, de holder litt lenger Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Sørg for å ha den sikkerhetskoden til radioen tilgjengelig. Hvis ikke kan det bli meget vanskelig å brukt den igjen. Riktignok har mange biler idag to batterier. Dersom din A3 bare har ett batteri (som jeg tror den har) så er det jo slik at i det sekundet du koblet av begge polene på batteriet har bilen null niks strøm lenger. Mye tull som kan skje ved batteribytte, hvertfall om man skal prøve seg frem. Kjenner en som nylig byttet begge batteriene på sin bil, og slet med jordingsfeil i etterkant. Alt av lys inni og utenpå bilen blinket i ulikt tempo helt av seg selv så fort man skrudde på tenningen. Bilen startet heller ikke forsåvidt. Måtte på møller for fikse feilen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) I følge denne tråden, så har ikke TS sin bil battery management controller/manager: http://forums.ross-tech.com/showthread.php?4165-Replace-battery-Audi-A3-(8P) Endret 21. mars 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Mats-4WFD8OQR Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Takk for svar. Snakket med møller samtidig som jeg hentet batteriet fra delelageret deres. Som nevnt over poengterte de kun sikkerhetskoden til radioen. Gikk greit å bytte batteri, men valgte å ha spenning på batterikablene mens jeg byttet og alt fungerte fint. Måtte dog stille klokken, programmere antall blink på blinklyset og om vinduene skulle gå ned automatisk eller stoppe når jeg slapp bryteren. Så kan vel tyde på at jeg mistet strømmen et lite øyeblikk. Ellers er alt fint nå. Kan forøvrig si at varsel om DPF og ESP varsel kom opp første gang med oppstart med nytt batteri, men forsvant etter 10 min kjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå