Nyåret Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Hallo. Forskning viser at man kan få hjerneskade fra å være oppe i mer enn 24 timer.Men er det noen reserach som antyder at man kan pådra seg langsiktig hjerneskade fra å være oppe i for eksempel 22 timer eller mindre?Takk for svar . Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Da er vel alle mennesker på jorden hjerneskadd? Nope! Tror ikke på det! Endret 20. mars 2016 av ozone Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Nei, grenseverdien er på akkurat 24 timar. Så det går fint å være våken i 22 timar, men ved 24 timar så inntrer umiddelbar og permanent hjerneskade. /ironi 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Forskning viser at man kan få hjerneskade Hvilken forskning? 1 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Hahah, etter den logikken vil jo alle som har vært igjennom helvetesuka i forsvaret være permanent hjerneskadde Edit: kanskje det ligger noe i det.. Endret 20. mars 2016 av Primer4 5 Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) www.forbes.com/.../lack-of-sleep-kills-brain-cells-n Lack Of Sleep Kills Brain Cells, New Study Shows - http://gothamist.com/2014/03/20/science_says_were_probably_getting.php Endret 20. mars 2016 av Nyåret Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Nei, grenseverdien er på akkurat 24 timar. Så det går fint å være våken i 22 timar, men ved 24 timar så inntrer umiddelbar og permanent hjerneskade. /ironi tja du er inne på noe med grenseverdien og det er akkurat det som jeg lurer på. Hva er sånn ca er grenseverdien? Åpenbart vil for eksempel 16 timer være uskadelig og forskning bekrefter (som vist i linken ovenfor) at 24 timer er for skadelig. Endret 20. mars 2016 av Nyåret Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 I så fall er jeg mentalt tilbakestående. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Noen som har tenkt på dette? *Røyking dreper hjerneceller. *Drikking dreper hjerneceller. *Skuddskader dreper hjerneceller ( og av og til deg ). *Hjernerystelse dreper hjerneceller. *Slagskader *Hoderisting / banking *Whiplash *Kraftig dehydrering *Narcolepsi *Søvn Apnea *Slag Altså det er mange mange årsaker til at man mister hjerneceller ( se denne lista som jeg tok en del fra ) , det positive er at om man passer på så vil hjernen reparere seg selv : Sørg for å sove nok , spise riktig , unngå kjemiske substanser som er skadelig , sunt kosthold og pass på at du ikke holder på med heavy metal konserter alt for ofte (som innebærer kraftig head banging osv). Trådstarter : Du vil kun få langsiktig skade på hjernen om du ikke lar den reparere seg selv , altså du må dermed fortsette med et søvnmønster der du ikke sover så mye over lengre tid. Hvor fort det går før man slukner vet jeg ikke da det er individuelt , men forskning antyder en plass mellom 9,10,11 dager opp mot 32 dager... Endret 22. mars 2016 av Malvado 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 www.forbes.com/.../lack-of-sleep-kills-brain-cells-n Lack Of Sleep Kills Brain Cells, New Study Shows - http://gothamist.com/2014/03/20/science_says_were_probably_getting.php Gjør deg selv en tjeneste å unngå forbes.com 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Nei, man får ikke hjerneskade etter å ha vært oppe i 22 timer. Over lang tid, kan dette ha en negativ effekt på hjernen, MEN det er maaaaaange andre faktorer som også spiller inn. Kosthold, søvn, sykdommer, trivsel, jobb, hverdag generelt, stress, trening, medisiner, ja, jeg kan nevne mye mer. Kroppen som sådan er ekstremt kompleks, og skal man utvikle skader, sykdommer, så er det ofte flere faktorer som spiller inn, og ikke bare én faktor. For eksempel diabetes - kan være et resultat av langvaring stress, veldig dårlig kosthold, overvekt, mangel på trening, og eventuelt genetiske faktorer; det er ikke bare sukkeret som mange tror. Søvn er en del av døgnrytmen vår. Vi blir stort sett trøtte etter å ha vært oppe f.eks. 2/3 av dagen, eller hvis kroppen er utmattet og trenger hvile. Dette er en helt ren autonom fysiologisk prosess. Når vi jobber mot våre egne normale prosesser, samme hva de er, så kan det ha negativ effekt i lengden. Vi skal ikke pushe noe som går mot normalen, men et avvik her og der spiller ingen rolle. 1 Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Noen som har tenkt på dette? *Røyking dreper hjerneceller. *Drikking dreper hjerneceller. *Skuddskader dreper hjerneceller ( og av og til deg ). *Hjernerystelse dreper hjerneceller. *Slagskader *Hoderisting / banking *Whiplash *Kraftig dehydrering *Narcolepsi *Søvn Apnea *Slag Altså det er mange mange årsaker til at man mister hjerneceller ( se denne lista som jeg tok en del fra ) , det positive er at om man passer på så vil hjernen reparere seg selv : Sørg for å sove nok , spise riktig , unngå kjemiske substanser som er skadelig , sunt kosthold og pass på at du ikke holder på med heavy metal konserter alt for ofte (som innebærer kraftig head banging osv). Trådstarter : Du vil kun få langsiktig skade på hjernen om du ikke lar den reparere seg selv , altså du må dermed fortsette med et søvnmønster der du ikke sover så mye over lengre tid. Hvor fort det går før man slukner vet jeg ikke da det er individuelt , men forskning antyder en plass mellom 9,10,11 dager opp mot 32 dager... Takk for et veldig god innlegg og takk til dere andre som svarer på denne tråden også Men greia er at forskningen viser at man kan få langsiktig jerneskade som er irreversibel, etter å ha vært oppe i 24 timer, det har jeg lest på en forskningsside. Finner ikke igjen linken som beviser dette, men deet var iallefall en seriøs side som nevnte dette. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Noen som har tenkt på dette? *Røyking dreper hjerneceller. *Drikking dreper hjerneceller. *Skuddskader dreper hjerneceller ( og av og til deg ). *Hjernerystelse dreper hjerneceller. *Slagskader *Hoderisting / banking *Whiplash *Kraftig dehydrering *Narcolepsi *Søvn Apnea *Slag Altså det er mange mange årsaker til at man mister hjerneceller ( se denne lista som jeg tok en del fra ) , det positive er at om man passer på så vil hjernen reparere seg selv : Sørg for å sove nok , spise riktig , unngå kjemiske substanser som er skadelig , sunt kosthold og pass på at du ikke holder på med heavy metal konserter alt for ofte (som innebærer kraftig head banging osv). Trådstarter : Du vil kun få langsiktig skade på hjernen om du ikke lar den reparere seg selv , altså du må dermed fortsette med et søvnmønster der du ikke sover så mye over lengre tid. Hvor fort det går før man slukner vet jeg ikke da det er individuelt , men forskning antyder en plass mellom 9,10,11 dager opp mot 32 dager... Takk for et veldig god innlegg og takk til dere andre som svarer på denne tråden også Men greia er at forskningen viser at man kan få langsiktig jerneskade som er irreversibel, etter å ha vært oppe i 24 timer, det har jeg lest på en forskningsside. Finner ikke igjen linken som beviser dette, men deet var iallefall en seriøs side som nevnte dette. Altså du sier at de cellene som blir skadet / ødelagt ikke vil bli erstattet med nye Celler? I såfall går det mot forskningen som jeg kjenner til : http://www.livescience.com/505-adult-brain-cells-growing.html 1 Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Noen som har tenkt på dette? *Røyking dreper hjerneceller. *Drikking dreper hjerneceller. *Skuddskader dreper hjerneceller ( og av og til deg ). *Hjernerystelse dreper hjerneceller. *Slagskader *Hoderisting / banking *Whiplash *Kraftig dehydrering *Narcolepsi *Søvn Apnea *Slag Altså det er mange mange årsaker til at man mister hjerneceller ( se denne lista som jeg tok en del fra ) , det positive er at om man passer på så vil hjernen reparere seg selv : Sørg for å sove nok , spise riktig , unngå kjemiske substanser som er skadelig , sunt kosthold og pass på at du ikke holder på med heavy metal konserter alt for ofte (som innebærer kraftig head banging osv). Trådstarter : Du vil kun få langsiktig skade på hjernen om du ikke lar den reparere seg selv , altså du må dermed fortsette med et søvnmønster der du ikke sover så mye over lengre tid. Hvor fort det går før man slukner vet jeg ikke da det er individuelt , men forskning antyder en plass mellom 9,10,11 dager opp mot 32 dager... Takk for et veldig god innlegg og takk til dere andre som svarer på denne tråden også Men greia er at forskningen viser at man kan få langsiktig jerneskade som er irreversibel, etter å ha vært oppe i 24 timer, det har jeg lest på en forskningsside. Finner ikke igjen linken som beviser dette, men deet var iallefall en seriøs side som nevnte dette. Altså du sier at de cellene som blir skadet / ødelagt ikke vil bli erstattet med nye Celler? I såfall går det mot forskningen som jeg kjenner til : http://www.livescience.com/505-adult-brain-cells-growing.html Ja, men altså forskningen som jeg så på kan være feil, jeg sier bare at det var resultatet deres. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Å gjøre noe èn gang og gjøre noe regelmessig er to veldig forskjellige ting. Å døgne innimellom, si en gang i halvåret, er like skadelig som å ta seg en røyk en gang i halvåret. Altså ikke spesiellt skadelig. Tror du man får alle effektene av stort alkoholmisbruk over lang tid ved å ta seg èn fyllekule en fredagskveld? Du skal ikke tro alt du leser og aviser presenterer bare fakta som gir en "wow effekt" så de holder på leserne sine. Ja, jeg har dobbeltsjekket slike ting ved fler anledninger og artikkler er i 90% av tilfellene ikke representative for forskningsresultatene og faktorene de tar med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå