Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Alternativer til spiker?

Anbefalte innlegg

Hei.

En venn av meg ønsker å feste et tepp, men han vil ikke bruke spiker.

Fordi dette vil lage for store merker i veggen.

Og tegnestifter vil ikke være sterke nok.

Har søkt litt om det på nettet og kom frem til følgende side: http://www.sheknows.com/home-and-gardening/articles/840251/how-to-hang-a-picture-without-hammer-and-nails

Men er det noe som man kan få kjøpt i Norge som erstatter spiker?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jernia har også flere typer opphengsmateriale som ikke krever spiker, f.eks 3M Monteringstape, 3M Command bildeoppheng, Scotch krok, Command metalkroker osv. Finnes som opphengsmateriale som tåler fra 3 - 4 kg og nedover.

Trolig kan man også finne tilsvarende produkter hos Maxbo, Byggmaker, Monter, Coop Bygg etc.

Lenke til kommentar

Jernia har også flere typer opphengsmateriale som ikke krever spiker, f.eks 3M Monteringstape, 3M Command bildeoppheng, Scotch krok, Command metalkroker osv. Finnes som opphengsmateriale som tåler fra 3 - 4 kg og nedover.

Trolig kan man også finne tilsvarende produkter hos Maxbo, Byggmaker, Monter, Coop Bygg etc.

vil disse produktene gi varige merker i leiligheten?

Lenke til kommentar

Nei, det skal de ikke. Alle er limbaserte - som produktet du linker til i første post (som er 3M Command - dvs samme produktet som jeg anbefaler). Problemet kan være der det er brukt enkelte typer av tapet, hvor limbaserte produkter kan sette merker eller være vanskelig å fjerne uten skader. Men det skal ikke være et utbredt problem, og 3M Command produktene skal være laget for å unngå dette.

Man bør derfor spørre om råd eller lese grundig pakningsbeskrivelse.

Du finner en oversikt over alle 3M sine Commandprodukter her, http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/EUCommand/Command/Produkter/Produkt-katalog/~/Command-Produkter?N=5924736+5924736+3294529174&rt=r3

Jeg har ellers brukt 3M Monteringstape (Scotch) til å montere LED lyslister, og det var helt OK å fjerne.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal henges opp et teppe på veggen? Hvor stort og tungt?

Da jeg hengte opp et veggteppe i en utleieleilighet, stiftet jeg først fast teppet til ei et stykke tre overkant av teppet. Ei smal list er bra,men jeg tror faktisk trestykket var et brukket kosteskaft jeg hadde liggende, som jeg kappet i passe lengde. Mulig jeg brukte nål og tråd og sydde fast skaftet i teppet. Så skrudde jeg inn en øyeskrue i treet, midt på så nær balansepunktet som mulig, og slo inn en X-krok i veggen, og hengte det hele opp. Teppet veide noen kilo, men neppe over fem.

X-krok lager huller som er litt større enn tegnestifter, men langt mindre enn skruer. Da stiften vinkles nedover holder de en del uten å dras ut av veggen. http://www.clasohlson.com/no/X-krok-med-n%C3%A5l/Pr212650000

Om man ikke finner balansepunktet på det man skal henge opp, teppe eller bilde, er det lurt  ha to festepunkter på list eller ramme og spenne en tråd mellom dem. Da har man justeringsmuligheter ved å skyve det hele sidelengs på opphengskroken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...