Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

nytt anlegg i bilen


Anbefalte innlegg

Hei. Har vurdert en stund nå å bruke litt penger på anlegget i en gammel BMW E39 jeg nettopp har kjøpt. Radioen må byttes ut, samt høyttalerne i veggen og har tenkt til å sette noe litt gromt i bagasjerommet. Er ikke ute etter noe dyrt, fint og profesjonelt, vil bare ha noe som kan levere bedre enn det jeg har nå. Ettersom jeg kan relativt lite om lyd, ledninger osv søker jeg hjelp her. :p

 

Her har jeg ett kommet med et billig oppsett:

 

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/bilstereo/hoyttaler/sony-xs-fb1730/217084.11375/

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/bilstereo/subwoofer/andersson-crs2.1/167007.11372/

 

 

Er ikke helt sikker på hvilken størrelse original høyttalerne i bilen min har, vil helst ikke begynne å skjære vekk, vet bare at det er de Sony høyttalerne jeg helst vil gå for. Er det forresten slik at jeg MÅ ha en forsterker til sub'en ettersom radio'en bare støtter lyd dingser opp til 55watt? Må jeg kjøpe kabler separat som skal kobles til batteriet til sub'en osv?

 

Takk for alle svar!

Endret av Odin11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 55 watta på radioen er skrytewatt (4x55WATT MOSFET POWER). Vanlige spillere klarer stort sett ikke mer enn rundt 4x10 til 4x15 watt. Du bør ha forsterker både på sub og de vanlige høyttalerne. Hvis du kun vil ha forsterker på sub må du finne noen høyttalere med veldig høy følsomhet.

 

Linken din er forresten ubrukelig. :p

 

Og om jeg ikke tar feil er bagasjerommet i disse veldig godt isolert med mindre du har stasjonsvogn. Da må du ha skikkelig kraftige saker for å få noe trøkk. Har BMW sedan selv. Har gitt opp sub i bagasjerommet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det er en mulighet. Ikke optimalt, men burde være mulig. Vet ikke om du må til med vinkelsliper eller lignende dog. Vet ikke om denne har stål i seteryggen bak. Min E90 har ikke, men er alikevel ganske godt isolert. En jeg kjenner hadde en eldre BMW hvor han skar ut to hull i stålet i ryggen for å få lyd igjennom. Det ble temmelig bra.

Lenke til kommentar

Beklager for den linken, har ordnet det nå. Begynner nesten å se litt mørkt på dette hvis jeg må ha hundrevis av forsterkere rundt om i bilen. Forsterker til sub'en går vel greit men må jeg ha forsterker til høyttalerne og? Finnes det ingen hovedenheter eller hva det kalles som har en god innebygd forsterker?

 

Er usikker på om seteryggen er av stål, men om det blir noe stort problem åpner jeg bare midtsete. 

 

Er forresten en sedan 97. 

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Du BØR ha forsterker på alle høyttalere. En nødløsning for å gi litt bedre lyd er å kjøre høyttalere på spiller med HP-filter - slik at spilleren ikke trenger å drive nevneverdig med bass. Da blir det litt mer krutt til mellomtone og diskan, mens at en sub tar seg av dypbassen. Dog vil jeg som de aller fleste andre anbefale forsterker på høyttalere også. Både for å ha mer effekt og kontroll, men også for å kunne justere litt på delefilter for å avstemme lyden i forhold til hva elementene gjengir og tåler.

Lenke til kommentar

E39 er vanskelig å få god lyd i. Høyttalerne i dørene er bygget inn i plastbokser med glava i. De er tunet til orginal høyttalerne. Setter du andre elementer i plastboksene lyder det stort sett ræva dårlig. De finnes noen få kit med høyttalere laget spesielt for disse bilene. Tror Gladen har slike sett enda. Bass kan du bare glemme hvis ikke bilen din har sub under baksetet orginalt. Disse bilene har så mye skumgummi og dempematter at det nesten ikke finnes lyd på 70hz. Dermed blir bassen vanskelig å få til riktig.

Lenke til kommentar

Ble litt mye på en gang her. 

 

Om forsterker til høyttalere ikke koster skjorta kan det jo hende at jeg endrer mening. :p 

 

 

E39 er vanskelig å få god lyd i. Høyttalerne i dørene er bygget inn i plastbokser med glava i. De er tunet til orginal høyttalerne. Setter du andre elementer i plastboksene lyder det stort sett ræva dårlig. De finnes noen få kit med høyttalere laget spesielt for disse bilene. Tror Gladen har slike sett enda. Bass kan du bare glemme hvis ikke bilen din har sub under baksetet orginalt. Disse bilene har så mye skumgummi og dempematter at det nesten ikke finnes lyd på 70hz. Dermed blir bassen vanskelig å få til riktig.

 

Du sier altså at det ikke er vits i å investere i noe slags form for lyd på denne bilen? Begynner å miste troen her, kjøpte bilen som ett halveis repo objekt og for å ha noe å kjøre i, om jeg ikke engang kan få litt fin lyd i bilen hva er liksom vitsen da? Er det slik at det KUN er stasjonsvognene av disse bilene som man kan oppnå god lyd i?  

Lenke til kommentar

Når det kommer til spiller blir jeg å kjøpe ny. Original spilleren er lite fin, ingen støtte for aux og tar mye plass.

 

Som dere ser på bilde er jo den større enn vanlige 1-din spillere, så blir å kjøpe noen deksler for å tette igjen tomrommet som den nye spilleren blir å etterlate seg.

 

Er forresten ikke min bil på bilde, men er av samme modell.

post-316560-667217_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den har alt du trenger ja, bortsett fra kabler. Kanskje med alt av kabler. :p

Mener det sto at alt av kabler fulgte med. Blir forresten å droppe byttingen av høyttalere i dørene, ikke noe vits har jeg hørt fra e39 entusiaster. Er bare å finne en ny og rimelig spiller..

Lenke til kommentar

Det blir et lite misforhold med over 300 watt på subben og bare 10-15 watt pér høyttaler fra spilleren. Men det blir fort mer jobb og mer penger med ekstra forsterker.

Tenker muligens i fremtiden da jeg har mer gryn at jeg skal spandere et profesjonelt høyttaler bytte på bilen av noen som kan det, akkurat nå prioriterer jeg motor og kjølesystemet. Tenkte bare at jeg måtte ha noe gromt i baken. :)

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...