Gå til innhold

Fratatt førerkort pga. fart


ogl80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg så politimannen som målte meg viste nålen på mitt speedometer 100- 110km/t (politimannen stod alene).

 

Når såg du politimannen? Om dette var på det tidspunktet der du hadde høgast fart så virker det rart at ditt speedometer viser så mykje feil.

Men om du såg politimannen rett etter nedbremsninga når du var ferdig med forbikjøyringa så er det ikkje umogleg at du har vært opp i slike hastigheiter.

 

Det at du ikkje sjølv kan benekte at du hadde ei så høg fart fordi du ikkje såg på speedometeret gjer det vanskelig å kome nokon veg med å klage.

Den einaste feilen som kan være er dersom lasarmålaren er feilkalibrert, men når du sjølv ikkje er sikker på kor fort du kjøyrde så er det litt sjangsespel å ta saka vidare gjennom retten for å kanskje vinne fram med at det var feil på lasaren.

Hadde du vært overbevist om du aldri var over 110 km/t så hadde saka vært ei anna.

Det kan sjølvsagt også tenkast at lasaren stod låst på farta til den som blei tatt sist, men det er lite sannsynlig og vil nok fort vise seg ved ein kryssjekk på tidspunktet for målinga.

 

 

Og heilt til sist. Sjølv om du vinner fram med at fartsmålinga var feil, så er vell faren stor for at du i staden mottar ei anmeldelse for uaktsom kjøyring med hengar. No veit eg ikkje kva du har tilstått til på båndopptakaren, men om du har vedgått å foreta ei forbikjøyring med tilhengar i over 100-110 km/t, så vil det i tillegg til politiets vitneobservasjon være nok grunnlag for å dømme deg for brudd på §3 i vegtrafikklova.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har alltid muligheten til å angre på en 'tilståelse' og kreve behandling i domstolen!

Men du kommer ingen vei, det kan du være helt sikker på. MANGE har prøvd det før deg...

 

Når det er sagt så er det veldig fort gjort å komme opp i 135 et lite øyeblikk når man raser forbi en annen bil. Det går fort, og det skal gå fort for å gjøre det sikkert! Da skal man ikke drive å nistirre på speedometeret! Iallefall akkurat når det viser maks!

 

Du har nok garantert sett på speedometeret når du hadde lagt deg inn i din fil igjen (det er det som faller naturlig iallefall).

 

Take the pain. Jeg gjorde det i sin tid! (8 måneder svei godt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi selv om det er ting ved regelverket som tilsynelatende ikke henger på greip så må vi følge det som gjelder her vi bor til en hver tid eller ta konsekvensene av å ikke følge det.

Du tar jo fram det tyske regelverket for tilhenger her.

Når jeg ønsker å vise ulikheter i regelverk i ulike land pleier jeg å bruke ulikt regelverk til dette fremfor noe som er likt, det er penger mitt.

Du trekker frem det du mener er urimeligheter i forbindelse med førerkortet ditt i et felles regelverk..

Lenke til kommentar

Uansett om det er ulikheter i regelverket så er lovene og reglene i Norge at maks tillate fart med tilhenger er 80 km/t , at snylter har en svært god tilhenger betyr ikke at de andre i Norge har det og jeg tror nok jeg ikke er den eneste sjåføren som har sett hengere som kanskje ikke burde vært brukt pga tilstanden.

 

Kombinerer man dette med kvaliteten på veiene våre og vinterføre så er det noen ganger jeg mener at det er ren galskap å kjøre i nærheten av 80 km/t med henger. Faktisk har jeg kjørt bak en fulllastet henger som fikk sleng i en glatt sving og endte opp med å dra bilen av veien samt en sidekollisjon med annen bil.

 

Da tenker jeg på alt som kan oppstå når man utfører en "rask forbikjøring" og er kanskje ikke verdens mest erfarne sjåfør. Da blir det reinspikka galskap å komme og si at vi kan fint kjøre 100km/t på Norske veier med henger som er slik jeg tolker Snylter sine innlegg ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig.

Veldig ofte er høyeste tillatte hastighet for høy p.g.a. forholdene (is, snø, vann, trafikk, last, egen tilhenger osv.) Det er førers plikt å forstå/oppdage dette selv, og sette ned farten.

 

Sånn sett kan TS være glad for at politiet kun reagerte på farten hans, og ikke kjøring i 135 med tilhenger...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du viser bare en totalt likegyldighet til det som er gjeldende lovverk og kanskje burde levere inn seritifikatet... Er nok slike som deg som skaper farlige situasjoner med hengere som det allerede har vært flere tilfeller i år. Selv om man kan behøver det ikke at man burde. Vi har her i Norge ett lovverk som sier at maks hastighet for en henger med brems er 80km/t. Det er en god grunn til det da det er nok uvettig kjøring med det. Det er bra politiet tar folk med hengere som kjører for fort og de har også sagt at de skal bli mer aktive på det også.

Så nå er det likegyldighet til regelverket som er problemet, ikke at man både kjører forbi med tilhenger og kjører i hastigheter det er tillatt å kjøre i med den samme tilhengeren i andre europeiske land?

 

Det er morsomt å se på hvordan du famler for å finne nye argumenter for dine uttalelser om idioti.

 

Det er ikke idioti hverken å kjøre forbi med tilhenger eller å kjøre i hastigheter det anses som helt ok å holde i andre land vi sammenligner oss med (eksempelvis Tyskland)

 

Ikke det litt feil å sammanlikne det med Tyskland? Det er autobahn flere steder, der det går ann fint å kjøre 250km/t. Er det fritt frem å kjøre det i Noreg, siden du kan gjøre det i Tyskland?

 

I Nigeria seksuel lavalder er 11. Er det fritt frem å ha sex med 11 åring i Noreg og argumentere at "i Nigeria er det greit"?

 

 

Skjønner du virkelig ikke at du må forholdet deg til regelverket i landet du befinner deg i? I Noreg er maks fartsgrense for tilhenger med brems 80km/t - då er det 80. That´s it. End of discussion. 

Det er en grunn at den er satt til 80km/t her i landet. Trur det eller ei, men fartsgrensene blir ikke tilfeldig trukket ut av hatten. Det er eit utval av mennesker med relevant utdannelse og erfaring som bestemmer. Kas utdannelse har du? Skulle jeg tippe, du er bilmekanniker.  Du kan skru og fikse på bil. Men å fastslå fartsgrense - neppe. 

 

Men berre for å gi deg noe hint, når du samanlikner Tyskland med Noreg:

DE - kjører ofte i 200+km/t - ikke så vanskelig å kjøre 100km/t med henger.

NO - kjører så å si aldri over 80km/t. Skal en plutselig kjøre 100+km/t og det med henger...?

 

DE vs NO - Været. Både macro og micro klima er veldig annerledes. I NO er det mye mer vind og ising på veia, spesielt micro klima er viktig her. 

Lenke til kommentar

Helt enig.

Veldig ofte er høyeste tillatte hastighet for høy p.g.a. forholdene (is, snø, vann, trafikk, last, egen tilhenger osv.) Det er førers plikt å forstå/oppdage dette selv, og sette ned farten.

 

Sånn sett kan TS være glad for at politiet kun reagerte på farten hans, og ikke kjøring i 135 med tilhenger...

 

 

TS har vel ikke skrevet noe om nivået på straff, ikke utenkelig at det faktum at han kjørte med henger blir skjerpende I straffeutmålingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt eksempel på faremomentet ved å kjøre med henger på slep.  Får man først sleng så er det omtrent umulig å rette opp.

En forbikjøring med henger øker sjansen betydelig for å få sleng da man må foreta feltskifte.

 

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rCfFbQpmqWk

 

Det er ingen tvil om at det er risikomomenter ved å kjøre fort med tilhenger (og uten for den saks skyld).

Vi bør i Norge innføre det samme regelverket som i Tyskland med sertifisering av ekvipasjer slik at de kan kjøre raskere, dette vil totalt sett bedre sikkerheten på feltet.

Det kreves egen godkjenning av tilhengeren, og det stilles i tillegg konkrete krav til trekkvogna.

Tilhengeren må vises på et testsenter for å få den godkjent for denne hastigheten, og på enkelte typer tilhenger kreves det installasjoner for å forhindre sleng.

 

Uansett om det er ulikheter i regelverket så er lovene og reglene i Norge at maks tillate fart med tilhenger er 80 km/t , at snylter har en svært god tilhenger betyr ikke at de andre i Norge har det og jeg tror nok jeg ikke er den eneste sjåføren som har sett hengere som kanskje ikke burde vært brukt pga tilstanden.

Så at det finnes tilhengere som nærmest er rullene vrak er et godt grunnlag for å si at svært gode tilhengere i svært god stand ikke bør brukes i mer enn 80km/t? Ser du urimeligheten her selv?

 

Kombinerer man dette med kvaliteten på veiene våre og vinterføre så er det noen ganger jeg mener at det er ren galskap å kjøre i nærheten av 80 km/t med henger. Faktisk har jeg kjørt bak en fulllastet henger som fikk sleng i en glatt sving og endte opp med å dra bilen av veien samt en sidekollisjon med annen bil.

Så begynner du å dra frem dårlige kjøreforhold, forhold der det like gjerne kan være uforsvarlig å kjøre opp mot maksimal tillatt hastighet uten tilhenger..

Ser du urimeligheten her selv?

 

Da tenker jeg på alt som kan oppstå når man utfører en "rask forbikjøring" og er kanskje ikke verdens mest erfarne sjåfør. Da blir det reinspikka galskap å komme og si at vi kan fint kjøre 100km/t på Norske veier med henger som er slik jeg tolker Snylter sine innlegg ovenfor.

 

Uansett hvilken hastighet man prater om må det stå i forhold til vær-, føre- og veiforhold og man må således tilpasse hastigheten etter dette uavhengig av om man kjører med eller uten tilhenger.

Ser du urimeligheten i hva du skriver når du nærmest hevder at det er kun med tilhenger man må ta hensyn til de rådende forhold?

 

 

Helt enig.

Veldig ofte er høyeste tillatte hastighet for høy p.g.a. forholdene (is, snø, vann, trafikk, last, egen tilhenger osv.) Det er førers plikt å forstå/oppdage dette selv, og sette ned farten.

 

Sånn sett kan TS være glad for at politiet kun reagerte på farten hans, og ikke kjøring i 135 med tilhenger...

 

Nå vet du ingenting som kan tyde på at forholdene var noe annet enn gode ut fra hva du har lest i denne tråden, og jeg antar derfor at forholdene var gode til optimale.

 

Det er konkrete grenser for hvor fort man kan kjøre med tilhenger, og fartsgrensen vil da alltid være maksimalt 80 km/t.

Politiet HAR reagert på at han holdt xxx km/t med tilhenger bak.

 

 

 

Så nå er det likegyldighet til regelverket som er problemet, ikke at man både kjører forbi med tilhenger og kjører i hastigheter det er tillatt å kjøre i med den samme tilhengeren i andre europeiske land?

 

Det er morsomt å se på hvordan du famler for å finne nye argumenter for dine uttalelser om idioti.

 

Det er ikke idioti hverken å kjøre forbi med tilhenger eller å kjøre i hastigheter det anses som helt ok å holde i andre land vi sammenligner oss med (eksempelvis Tyskland)

Ikke det litt feil å sammanlikne det med Tyskland? Det er autobahn flere steder, der det går ann fint å kjøre 250km/t. Er det fritt frem å kjøre det i Noreg, siden du kan gjøre det i Tyskland?

 

I Nigeria seksuel lavalder er 11. Er det fritt frem å ha sex med 11 åring i Noreg og argumentere at "i Nigeria er det greit"?

 

Det er kulturelt betinget hva som er ok som seksuell lavalder, i norsk kultur er dette langt unna ok og seksuell omgang med en 11-åring i Norge er således ikke greit.

 

Å sammenligne fartsgrenser for kjøring med tilhenger mot seksuell lavalder faller på sin egen urimelighet mye på grunn av kulturelt betinget adferd.

 

Vi har da motorvei opptil flere steder i Norge også, med fartsgrenser på så mye som 110km/t. At fartsgrensene er maksimalt 110km/t er som kjent politisk betinget, og er således ikke relevant i denne saken.

Maksimal tillatt hastighet for kjøring med tilhenger er begrunnet i risiko ut fra et risikobilde som ikke lenger er aktuelt med gode tilhengere og biler.

Nettopp på grunn av at dette i mange tilfeller ikke lenger er relevant er det i Tyskland blitt tillatt å kjøre i opptil 100km/t med en tilhenger vist og godtkjent for dette formåle.

 

Dette regelverket bør vi også innføre i Norge.

 

Skjønner du virkelig ikke at du må forholdet deg til regelverket i landet du befinner deg i? I Noreg er maks fartsgrense for tilhenger med brems 80km/t - då er det 80. That´s it. End of discussion.

Joda, jeg forstår det men tillater meg allikevel å kjøre med de fastsatte marginer jeg kan betale for å forholde meg til.

 

Det er en grunn at den er satt til 80km/t her i landet. Trur det eller ei, men fartsgrensene blir ikke tilfeldig trukket ut av hatten. Det er eit utval av mennesker med relevant utdannelse og erfaring som bestemmer. Kas utdannelse har du? Skulle jeg tippe, du er bilmekanniker.  Du kan skru og fikse på bil. Men å fastslå fartsgrense - neppe.

Klart det er en grunn til at grensen er satt til 80 her, den generelle fartsgrensen for kjøring med tilhenger er 80km/t i Tyskland også. Forskjellen på Norge og Tyskland her er at i Norge har man ikke tatt til seg den teknologiske utviklingen slik at man har innarbeidet nye regler for redskap der dette er forsvarlig.

 

Hva gjelder fartsgrenser er faktisk disse et resultat av politikk.

 

Min utdannelse er ikke relevant, men jeg er ikke bilmekaniker selv om jeg kan skru og fikse på bil.

Det var forresten et ganske vittig forsøk på hersketeknikk.

 

Det er grunn til å tro at TÜV har bedre kompetanse til å fastslå forsvarlig hastighet for en ekvipasje enn norske politikere og statens vegvesen har.

 

 

Men berre for å gi deg noe hint, når du samanlikner Tyskland med Noreg:

DE - kjører ofte i 200+km/t - ikke så vanskelig å kjøre 100km/t med henger.

NO - kjører så å si aldri over 80km/t. Skal en plutselig kjøre 100+km/t og det med henger...?

Kjører vi så å si aldri i mer enn 80km/t i Norge? Jeg lurer på om vi har ulik definisjon av Norge.

Det er faktisk ikke så ofte man kjører i 200+ i Tyskland heller, normalen er ofte å cruise i 130-150 for de aller fleste mens noen få presser på i 200++.

I Norge har vi ut fra hva jeg finner i farta ca 218km 110-sone, hvor mange kilometer 100-sone vi har vet jeg ikke men dette er også noen mil.

I tillegg har vi en del 90-soner.

 

Det er altså ganske mange strekninger der høyeste tillatte hastighet er høyere enn 80 km/t, å kunne kjøre raskere enn 80 med tilhenger godkjent for det vil ha en positiv effekt for trafikkflyten.

Nedover i Tyskland kan man gjerne observere at Tempo 100-ekvipasjene holder seg til å ligge i ca samme hastighet som vogntogene (altså ca 85-87km/t), dette reduserer omfanget av forbikjøringer snarere enn å øke det.

Dette ville vært positivt også i Norge.

 

 

DE vs NO - Været. Både macro og micro klima er veldig annerledes. I NO er det mye mer vind og ising på veia, spesielt micro klima er viktig her.

Man må uansett hvilket land man er i kjøre etter forholdene.

Har du kjørt mye i Tyskland? Mange steder er det relativt mye tåke som reduserer sikten til et minimum, oppegående sjåfører kjører ikke i 200+ da selv om det ikke er noen fastsatt fartsgrense på strekningen.

Lenke til kommentar

 

Jeg ble avhørt på stedet. Dette avhøret ble tatt opp på megafon.

 

Jeg ler enda :D

 

 

Det har nok ein klar forebyggande effekt (og eit vist primitivt tilsnitt) at fartssyndere må proklamere sine synder i all offentlegheit ved hjelp av megafon  :)

Gode gamle gapestokken i ny vri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Uansett om det er ulikheter i regelverket så er lovene og reglene i Norge at maks tillate fart med tilhenger er 80 km/t , at snylter har en svært god tilhenger betyr ikke at de andre i Norge har det og jeg tror nok jeg ikke er den eneste sjåføren som har sett hengere som kanskje ikke burde vært brukt pga tilstanden.

1 Så at det finnes tilhengere som nærmest er rullene vrak er et godt grunnlag for å si at svært gode tilhengere i svært god stand ikke bør brukes i mer enn 80km/t? Ser du urimeligheten her selv?

 

Kombinerer man dette med kvaliteten på veiene våre og vinterføre så er det noen ganger jeg mener at det er ren galskap å kjøre i nærheten av 80 km/t med henger. Faktisk har jeg kjørt bak en fulllastet henger som fikk sleng i en glatt sving og endte opp med å dra bilen av veien samt en sidekollisjon med annen bil.

2 Så begynner du å dra frem dårlige kjøreforhold, forhold der det like gjerne kan være uforsvarlig å kjøre opp mot maksimal tillatt hastighet uten tilhenger..

Ser du urimeligheten her selv?

 

Da tenker jeg på alt som kan oppstå når man utfører en "rask forbikjøring" og er kanskje ikke verdens mest erfarne sjåfør. Da blir det reinspikka galskap å komme og si at vi kan fint kjøre 100km/t på Norske veier med henger som er slik jeg tolker Snylter sine innlegg ovenfor.

 

3 Uansett hvilken hastighet man prater om må det stå i forhold til vær-, føre- og veiforhold og man må således tilpasse hastigheten etter dette uavhengig av om man kjører med eller uten tilhenger.

Ser du urimeligheten i hva du skriver når du nærmest hevder at det er kun med tilhenger man må ta hensyn til de rådende forhold?

 

 

 

1 Jeg har ikke problemer med at en tilhenger er kvalifisert til å bli brukt med en bil i hastigheter over 80km/t , men med det regelverket som er i dag så er jo spørsmålet hvordan man kan skille mellom de som har tilhengere som er kvalifisert og de som ikke har det. EU kontroll på tilhenger? Ekstra kostander til sjåførene?

 

Og du som er såpass god og erfaren sjåfør kan jo vel ikke nekte på at det ikke er så lurt å kjøre med en tilhenger i en fart på 110 - 130 km/t som trådstarter?

 

2 Jo, Norske veistandard og ikke minst våre værforhold er svært viktige i forhold til hva som er EU standard , vi har en del fjellstrekninger og vanskelige kjøreforhold der man til og med stenger veien pga fremkommelighet på vinterstid , at man derfor har funnet fornuftig å sette en øvre fartstgrense på 80km/t med tilhenger er nok nettopp pga våre forhold.

 

3 Nei, det er faktisk din tolkning av hva jeg skriver og urimeligheten kommer fra din side. Man skal alltid tilpasse kjøringen etter forholdene , med og uten henger. Den eneste store forskjellen er at mens man kanskje nedjusterer farten sin fra 100km/t til 90km/t ( 100 km/t strekning ) så må man kanskje justere ned fra 80km/t til 70km/t på samme plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ble avhørt på stedet. Dette avhøret ble tatt opp på megafon.

 

Jeg ler enda :D

 

 

Det har nok ein klar forebyggande effekt (og eit vist primitivt tilsnitt) at fartssyndere må proklamere sine synder i all offentlegheit ved hjelp av megafon  :)

Gode gamle gapestokken i ny vri.

 

 

Råkjøring på landevei vil nok bli  en økende trend, mens bykjøring vil nyte effekten av denne nye avhørsmetoden ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 Jeg har ikke problemer med at en tilhenger er kvalifisert til å bli brukt med en bil i hastigheter over 80km/t , men med det regelverket som er i dag så er jo spørsmålet hvordan man kan skille mellom de som har tilhengere som er kvalifisert og de som ikke har det. EU kontroll på tilhenger? Ekstra kostander til sjåførene?

Dette har allerede tyskerne utviklet et opplegg for, tilhengeren må vises og godkjennes etter Tempo 100-regelverket.

Det koster noen euro å vise den, TÜV skriver ut godkjenningen.

Godkjenningen koster ca 500,- i Danmark og rundt 15 euro i Tyskland.

Tilhenger godkjent for 100km/t merkes med et klistremerke på baksiden, dette forteller at man har godkjenningen i orden.

I tillegg må man ha med seg vognkort og godkjenningsbevis under kjøring.

Det er enkelt og genialt.

 

Og du som er såpass god og erfaren sjåfør kan jo vel ikke nekte på at det ikke er så lurt å kjøre med en tilhenger i en fart på 110 - 130 km/t som trådstarter?

Jeg kjenner ikke til trådstarterens tilhenger konkret, men 110 ser jeg med mange tilhengere ikke noe problem med, 130 er i overkant med de aller fleste.

Det er mange forhold man må ta med i betraktningen for å si om det var uforsvarlig kjøring eller ei, det kan ikke jeg gjøre ut fra de opplysningene jeg har fått presentert.

 

 

2 Jo, Norske veistandard og ikke minst våre værforhold er svært viktige i forhold til hva som er EU standard , vi har en del fjellstrekninger og vanskelige kjøreforhold der man til og med stenger veien pga fremkommelighet på vinterstid , at man derfor har funnet fornuftig å sette en øvre fartstgrense på 80km/t med tilhenger er nok nettopp pga våre forhold.

Hvor mange av disse fjellovergangene har fartsgrense på mer enn 80km/t ? Og hvorfor skal man begrense hastigheten under gode forhold av den enkle grunn at det kan inntreffe dårlige forhold?

Førerens ansvar for å tilpasse hastigheten etter forholdene gjelder uansett, og bør heller tillegges større vekt enn mindre vekt.

I dag driver man en fordumming ved å hele tiden justere ned fartsgrensene en del steder slik at folk oppfatter de som urimelige, praksis blir da fort at man ikke respekterer fartsgrensene noe sted i det hele tatt.

 

3 Nei, det er faktisk din tolkning av hva jeg skriver og urimeligheten kommer fra din side. Man skal alltid tilpasse kjøringen etter forholdene , med og uten henger. Den eneste store forskjellen er at mens man kanskje nedjusterer farten sin fra 100km/t til 90km/t ( 100 km/t strekning ) så må man kanskje justere ned fra 80km/t til 70km/t på samme plass.

Det er førerens ansvar å tilpasse hastigheten til forholdene, dette er altså fullstendig uavhengig av om man har tilhenger bak eller ei.

 

Du vet hva slags veier som har 100-grense i Norge?

Jeg argumenterer ikke for at man skal ha 100-grense for biler med tilhenger der fartsgrensen er lavere, en tilpasning til Tempo 100-regelverket vil kun ha praktisk betydning på veier med fartsgrense over 80km/t.

Lenke til kommentar

 

1 Dette har allerede tyskerne utviklet et opplegg for, tilhengeren må vises og godkjennes etter Tempo 100-regelverket.

Det koster noen euro å vise den, TÜV skriver ut godkjenningen.

Godkjenningen koster ca 500,- i Danmark og rundt 15 euro i Tyskland.

Tilhenger godkjent for 100km/t merkes med et klistremerke på baksiden, dette forteller at man har godkjenningen i orden.

I tillegg må man ha med seg vognkort og godkjenningsbevis under kjøring.

Det er enkelt og genialt.

 

Og du som er såpass god og erfaren sjåfør kan jo vel ikke nekte på at det ikke er så lurt å kjøre med en tilhenger i en fart på 110 - 130 km/t som trådstarter?

2 Jeg kjenner ikke til trådstarterens tilhenger konkret, men 110 ser jeg med mange tilhengere ikke noe problem med, 130 er i overkant med de aller fleste.

Det er mange forhold man må ta med i betraktningen for å si om det var uforsvarlig kjøring eller ei, det kan ikke jeg gjøre ut fra de opplysningene jeg har fått presentert.

 

 

2 Jo, Norske veistandard og ikke minst våre værforhold er svært viktige i forhold til hva som er EU standard , vi har en del fjellstrekninger og vanskelige kjøreforhold der man til og med stenger veien pga fremkommelighet på vinterstid , at man derfor har funnet fornuftig å sette en øvre fartstgrense på 80km/t med tilhenger er nok nettopp pga våre forhold.

3 Hvor mange av disse fjellovergangene har fartsgrense på mer enn 80km/t ? Og hvorfor skal man begrense hastigheten under gode forhold av den enkle grunn at det kan inntreffe dårlige forhold?

Førerens ansvar for å tilpasse hastigheten etter forholdene gjelder uansett, og bør heller tillegges større vekt enn mindre vekt.

I dag driver man en fordumming ved å hele tiden justere ned fartsgrensene en del steder slik at folk oppfatter de som urimelige, praksis blir da fort at man ikke respekterer fartsgrensene noe sted i det hele tatt.

 

3 Nei, det er faktisk din tolkning av hva jeg skriver og urimeligheten kommer fra din side. Man skal alltid tilpasse kjøringen etter forholdene , med og uten henger. Den eneste store forskjellen er at mens man kanskje nedjusterer farten sin fra 100km/t til 90km/t ( 100 km/t strekning ) så må man kanskje justere ned fra 80km/t til 70km/t på samme plass.

4 Det er førerens ansvar å tilpasse hastigheten til forholdene, dette er altså fullstendig uavhengig av om man har tilhenger bak eller ei.

 

Du vet hva slags veier som har 100-grense i Norge?

Jeg argumenterer ikke for at man skal ha 100-grense for biler med tilhenger der fartsgrensen er lavere, en tilpasning til Tempo 100-regelverket vil kun ha praktisk betydning på veier med fartsgrense over 80km/t.

 

 

1 : Høres ut som en fin løsning , om dette kunne være noe vi i Norge også har kunnet gjennomført hadde det vært bra , dog jeg hadde helst sett at tilhengerne var låst til bilens reg nr.

 

2 : Fartsgrensen der trådstarter kjørte var tydeligvis 80 km/t  , se førstepost , , siden han kjørte i 132km/t , i en vanlig 80 sone mister man førerkortet om man er over 116km/t , om målingen til politiet var riktig kjørte han som sagt i 132km/t med tilhenger og en sjåfør uten tilhenger hadde som sagt ovenfor mistet lappen når han gikk over 116...

 

Selv om vedkommende hadde kjørt på motorvei med 100 eller 110 hadde fartsgrensen for ham fortsatt vært 80 km/t , jeg tror faktisk at dette kan medføre fengselstraff for vedkommende, men er litt usikker , han har i alle fall blitt anmeldt og vil garantert miste førerkortet i minst 6 måneder , trolig 1 år.

 

3 : Vet ikke om du feiltolker meg eller bare er vrang , poenget er at det er en grunn til at hastigheten med tilhenger er 80 km/t og da har man jo det å forholde seg til. I tillegg har vi jo mer krevende forhold enn de fleste andre land på vinterstid så da tror jeg faktisk at våre regler ikke er så dumme allikevel. 

 

At folk velger å kjører fortere enn det som er skiltet er jo et problem og jeg forstår også at noen strekninger trolig kunnet hatt en høyere hastighet , spørsmålet er om dette har villet ført til mindre dødsulykker eller flere? Slik jeg forstår det mister vi omtrent 100 til 150 mennesker i året i bilulykker (fjoråret var faktisk et rekordlavt år på 120 ) så det må jo gå an å se hva fartsgrensene på visse strekninger fører til.

 

4 : Jo, enig i at føreren er den som skal tilpasse farten i forhold til forholdene og fartsgrensen. Man har lov til å kjøre saktere enn fartsgrensen om forholdene eller bilen tilsier at man må det , så lenge man ikke er til hinder for andre trafikanter ( 40km/t i 100 sonen feks ). 

 

Uansett er jeg ikke uenig i alt du sier, men i akkurat i dette tilfellet er jeg ganske så klar , vedkommende som kjørte for fort bør miste førerkortet og får rett og slett befinne seg med det.

Lenke til kommentar

1 : Høres ut som en fin løsning , om dette kunne være noe vi i Norge også har kunnet gjennomført hadde det vært bra , dog jeg hadde helst sett at tilhengerne var låst til bilens reg nr.

Det er gjennomførbart men krever politisk vilje.

Det er konkrete krav til bilen som skal trekke tilhenger i opptil 100km/t også.

Bilen må ha ABS-bremser, og den må ha en tjenestevekt høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt.

For min bil betyr det at ca 2 tonn tilhenger er innafor.

 

 

2 : Fartsgrensen der trådstarter kjørte var tydeligvis 80 km/t  , se førstepost , , siden han kjørte i 132km/t , i en vanlig 80 sone mister man førerkortet om man er over 116km/t , om målingen til politiet var riktig kjørte han som sagt i 132km/t med tilhenger og en sjåfør uten tilhenger hadde som sagt ovenfor mistet lappen når han gikk over 116...

Det er bare trist som faen at man mister lappen for slike bagatellmessige overtredelser under en forbikjøring.

Her bør selvsagt trådstarter påberope seg at det var en aktsom forbikjøring av et saktekjørende kjøretøy og at dette bør betraktes som formildende omstendigheter som angitt i forskrift. http://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§2-2

 

 

Selv om vedkommende hadde kjørt på motorvei med 100 eller 110 hadde fartsgrensen for ham fortsatt vært 80 km/t , jeg tror faktisk at dette kan medføre fengselstraff for vedkommende, men er litt usikker , han har i alle fall blitt anmeldt og vil garantert miste førerkortet i minst 6 måneder , trolig 1 år.

Det er fullstendig galskap at en slik bagatellmessig overtredelse skal medføre fengselsstraff, særlig dersom det hadde skjedd på motorvei.

 

 

3 : Vet ikke om du feiltolker meg eller bare er vrang , poenget er at det er en grunn til at hastigheten med tilhenger er 80 km/t og da har man jo det å forholde seg til. I tillegg har vi jo mer krevende forhold enn de fleste andre land på vinterstid så da tror jeg faktisk at våre regler ikke er så dumme allikevel.

Feiltolker?

Jeg svarer rett og slett på det du skriver, uten noen særlig tolkning slik jeg ser det.

Du bruker fjellovergangene som argumentasjon for å ha lav tillatt hastighet med gode tilhengere, det henger ikke på greip.

 

 

At folk velger å kjører fortere enn det som er skiltet er jo et problem og jeg forstår også at noen strekninger trolig kunnet hatt en høyere hastighet , spørsmålet er om dette har villet ført til mindre dødsulykker eller flere? Slik jeg forstår det mister vi omtrent 100 til 150 mennesker i året i bilulykker (fjoråret var faktisk et rekordlavt år på 120 ) så det må jo gå an å se hva fartsgrensene på visse strekninger fører til.

At en del kjører raskere enn maksimal tillatt hastighet er noen steder et problem, men ufattelig mange steder er det fullstendig greit å kjøre litt raskere enn tillatt.

Hvis man skal redusere antall dødsfall på veiene må man først og fremst gjøre veiene tryggere, dette gjør man ikke gjennom å redusere fartsgrensen men gjennom å bygge gode flerfeltsveier med solid midtdeler.

 

4 : Jo, enig i at føreren er den som skal tilpasse farten i forhold til forholdene og fartsgrensen. Man har lov til å kjøre saktere enn fartsgrensen om forholdene eller bilen tilsier at man må det , så lenge man ikke er til hinder for andre trafikanter ( 40km/t i 100 sonen feks ).

40 i 100-sona er da i mange tilfeller helt lovlig (konstruktiv hastighet på minst 40 km/t er kravet for å kjøre på motorvei i Norge med mindre det er skiltet om annet)

Jeg har opplevd forhold på E6 og Rv. 159 som var såpass ille at 40km/t ville vært alt for fort å kjøre, jeg opplevde da at andre suste forbi i rundt regnet skiltet fartsgrense. At folk kjørte som vanlig mener jeg er konsekvensen av at man stadig fordummer trafikantene gjennom for strenge reguleringer.

 

 

Uansett er jeg ikke uenig i alt du sier, men i akkurat i dette tilfellet er jeg ganske så klar , vedkommende som kjørte for fort bør miste førerkortet og får rett og slett befinne seg med det.

Hvorfor bør han miste førerkortet?

Fordi han kjørte forbi en annen bil?

Fordi han ikke utgjorde noen åpenbar fare for andre?

Fordi han var på feil sted til feil tid?

Lenke til kommentar

Nei Snylter , jeg er absolutt ikke enig med deg.

Å kjøre forbi i 132km/t i 80km/t er langt over det som er nødvendig. 

Man har heller ikke lov til å overstride fartsgrensen når man kjører forbi en annen bil.

 

Videre diskusjon med deg er ikke nødvendig , jeg tror du aldri kommer til å forstå dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor bør han miste førerkortet?

Fordi han kjørte forbi en annen bil?

Fordi han ikke utgjorde noen åpenbar fare for andre?

Fordi han var på feil sted til feil tid?

 

Om en sjåfør mener han ikke er en åpenbar fare for andre bør han få kjøre i 130?  

 

lol...   

 

Du trenger å endre litt perspektiv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...