Gå til innhold

Fratatt førerkort pga. fart


ogl80

Anbefalte innlegg

Ble denne uken stoppet i fartskontroll.

Var ute og kjørte med tom tilhenger (med bremser), og var alene i bilen.

Ble liggende bak en bil som kjørte i +/- 70km/t der det var fartsgrense 80km/t.

Valgte å kjøre forbi.

På denne sletten hadde politiet laserkontroll :-(.

 

Visste at jeg hadde kjørt for fort, og var derfor ikke forbauset da de vinket meg inn.
Mens jeg ventet var jeg i grunnen mest spent på hvor mange prikker og hvor mange kroner.

Overraskelsen var stor da jeg fikk beskjed om at de måtte frata meg førerkortet.

Jeg var målt i 132km/t. Etter at de hadde trukket av 4km/t i (sikkerhetsmargin) ble hastigheten 128km/t.

 

Jeg ble avhørt på stedet. Dette avhøret ble tatt opp på megafon.

I tillegg ble det skrevet ned et skriftlig avhør.

I avhøret som blir spilt inn er jeg tydelig på at jeg synes det høres ubegripelig ut, men at det sannsynligvis var nyttesløst å nekte.

Da jeg så politimannen som målte meg viste nålen på mitt speedometer 100- 110km/t (politimannen stod alene).

 

Ble stående å vente til politimannen som hadde målt meg kom bort, slik at jeg skulle få se målingen.

Da trodde jeg at det var en film av meg/ bilen min jeg skulle få se der også hastigheten viste (slik har jeg alltid trodd at det er).

Det eneste han hadde var imidlertid noen tall på en skjerm der dato, klokkeslett, lengde på målingen og farten viste. Ikke verken film, bilde eller registreringsnummer på bilen...

 

Mens jeg stod der med 3 politifolk og uten veldig lang betenkningstid, tenkte jeg at det var umulig å komme noen vei med å nekte. Jeg valgte derfor å "tilstå", men å ikke samtykke i førerkortbeslaget.

 

Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker er jeg på at målingen MÅ være feil.

Jeg husker at jeg så 100- 110km/t på speedometeret mitt.

Når de sier at jeg er målt i 132km/t måtte speedometeret i bilen min ha vist minst 135km/t.

Det er helt feil. Ville vært ren galskap å kjøre så fort med tilhengeren på slep, og jeg tror ikke at jeg en gang hadde turt det.

 

Nå vurderer jeg å kontakte politiet og trekke tilståelsen min.

Målingen er feil, og det er jeg helt sikker på.

Men - hvordan bevise det!??!??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet jo at maks tillat hastighet med tilhenger er 80km/t , da er det en ganske så stor risiko å kjøre forbi en bil i alt for stor fart og jeg kan ikke helt forstå at du måtte øke til 100-110 km/t for å kjøre forbi en som kjørte i 70km/t.

 

Om du var like bak den andre bilen så hadde en fartsøkning på 10 km/t gitt deg en økning i antall Meter per sekund med 2.7  , hadde du i utgangspunktet riktig avstand til bilen foran i 70km/t ( 60-70m ) burde det tatt deg ca 30 sekunder å komme deg forbi og ytterligere 15 sekunder til for å få god margin mellom dere.

 

Fartsvalget ditt gjorde derimot at du endte opp med å miste førerkortet ditt da den ekstra hastigheten på minst 20km/t ga deg en forbikjøringshastighet på 100km/t eller minst 8.1 M/s , en betraktelig større sleng på tilhengeren din og ikke minst ville det ta deg 10 sekunder til 20 sekunder å kjøre forbi vedkommende men ikke akkurat på en forsvarlig måte om hengeren hadde falt av.

 

Stemmer målingene til politiet var det derimot ren galskap det du holdte på med og et under at hengeren ikke drepte noen.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører forbi noen, og noen sekunder etter jeg har fått lagt meg inn i feltet, ser jeg aldri på speedometeret, da går blikket på veien konstant. Farten er høy, og man gjør i utgangspunktet en risikabel manøver. Så du på speedometert og kunne konstatere farten din da du tok forbikjøringen, eller antar du at du kjørte i 100-110? Er du også sikker på at speedometeret er riktig? F.eks, feil dekkdimensjon kan gi feil verdier på speedometeret.

 

Hvis det er tatt opp på bånd at du har tilstått, så vet jeg ikke hvor mye medhold du får i en rettsak om du trekker den igjen (hvis det i det hele tatt går, det vet jeg ikke). Tilståelsen kom på et helt ferskt tidspunkt og er mest troverdig.

 

Det at du ikke fikk mye betenktningstid har jo noe med at poltiiet tydelighis var effektive her. Man kan ikke gå rundt å gruble på om man skal vedta eller ikke, det er et raskt "ja-nei" spørsmål. Politimannen som målte har nok for det første målt en rekke biler før deg (som da ikke har blitt vinket inn fordi de har kjørt innenfor fartsgrensen), og garantert en rekke antall andre ganger. Hvis det var få bilister, eller bare du som ble tatt i så høy hastighet, tror jeg ikke feilen ligger i målingen til poltiiet.

 

Jeg ville tenkt litt konsekvenser før du eventuelt går til politiet. Politiet har ganske gode beviser i saken, med lydopptak, fartsmåling, tid, sted, reg.nr bil, navn på sjåfør. Det skal i utgangspunktet være nok bevis i retten. 

Lenke til kommentar

Lasermåling er regnet som bankers så lenge det er gjort etter instruks. Med mindre du klarer å påvise at politiet enten har brukt apparatet i strid med instruks eller ikke kontrollert det i h.h.t. instruks, vil du nok ikke vinne frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og med henger er det uansett komplett IDIOTI å bedrive forbikjøringer. Så vel fortjent mener nå jeg alt for mange kjører for fort med henger.

Tullprat.

Å kjøre forbi med tilhenger kan være helt greit det.

Jeg har selv tilhengere jeg greit cruiser i rundt 100km/t med.

Jeg har også en tilhenger jeg holder meg til 80 med siden den ikke er like stabil som de andre.

Lenke til kommentar

Og du viser at du kanskje ikke burde ha lappen... Du kan si hengeren er stabil så mye du orker, men det forrandrer ikke det faktum at du ikke burde kjøre fortere enn 80km/t med den. Har selv en stabil henger her, men kjører uansett ikke over 80 med den og ved mye last har jeg kjørt enda roligere. Får håpe onkel blå ser deg når du grisekjører med henger rett og slett.

Hvorfor bør man ikke kjøre raskere enn 80km/t med den?

Det tar meg 5 minutter og koster noe sånt som 13 euro å få godkjenning til å kjøre i 100km/t med den samme tilhengeren i eksempelvis Tyskland..

 

Hvis den er god nok til å kjøre i 100km/t med i Tyskland, hvorfor skal det da være så idiotisk å kjøre i mer enn 80 med den her i Norge?

 

To av tilhengerne jeg har cruiser jeg gjerne i rundt 95 med, det er en fin hastighet med disse.

Campingvogna cruiser jeg gjerne i rundt 90 med, den oppfører seg svært bra i den hastigheten.

Den siste tilhengeren er det greit å holde seg til rundt regnet 80 med, siden den begynner å oppføre seg ufint om man nærmer seg 90 og ikke har vært ekstremt nøyaktig med lastingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og du viser at du kanskje ikke burde ha lappen... Du kan si hengeren er stabil så mye du orker, men det forrandrer ikke det faktum at du ikke burde kjøre fortere enn 80km/t med den. Har selv en stabil henger her, men kjører uansett ikke over 80 med den og ved mye last har jeg kjørt enda roligere. Får håpe onkel blå ser deg når du grisekjører med henger rett og slett.

Hvorfor bør man ikke kjøre raskere enn 80km/t med den?

Det tar meg 5 minutter og koster noe sånt som 13 euro å få godkjenning til å kjøre i 100km/t med den samme tilhengeren i eksempelvis Tyskland..

 

Hvis den er god nok til å kjøre i 100km/t med i Tyskland, hvorfor skal det da være så idiotisk å kjøre i mer enn 80 med den her i Norge?

 

To av tilhengerne jeg har cruiser jeg gjerne i rundt 95 med, det er en fin hastighet med disse.

Campingvogna cruiser jeg gjerne i rundt 90 med, den oppfører seg svært bra i den hastigheten.

Den siste tilhengeren er det greit å holde seg til rundt regnet 80 med, siden den begynner å oppføre seg ufint om man nærmer seg 90 og ikke har vært ekstremt nøyaktig med lastingen.

 

 

Du er ikke alene på veien mister. Det er fort gjort å være egoistisk for at man skal komme fort frem, men man har et ansvar, og skal ta en del hensyn i trafikken. Grunnen til at vi har regler, er for å unngå nettop at alle skal bestemme sin egen fart, som de selv mener er passende. "Jeg har full kontroll" utover fartsgrensen er det nok mange som har tenkt, og mange som innsett de ikke hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du viser bare en totalt likegyldighet til det som er gjeldende lovverk og kanskje burde levere inn seritifikatet... Er nok slike som deg som skaper farlige situasjoner med hengere som det allerede har vært flere tilfeller i år. Selv om man kan behøver det ikke at man burde. Vi har her i Norge ett lovverk som sier at maks hastighet for en henger med brems er 80km/t. Det er en god grunn til det da det er nok uvettig kjøring med det. Det er bra politiet tar folk med hengere som kjører for fort og de har også sagt at de skal bli mer aktive på det også.

Så nå er det likegyldighet til regelverket som er problemet, ikke at man både kjører forbi med tilhenger og kjører i hastigheter det er tillatt å kjøre i med den samme tilhengeren i andre europeiske land?

 

Det er morsomt å se på hvordan du famler for å finne nye argumenter for dine uttalelser om idioti.

 

Det er ikke idioti hverken å kjøre forbi med tilhenger eller å kjøre i hastigheter det anses som helt ok å holde i andre land vi sammenligner oss med (eksempelvis Tyskland)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du viser bare en totalt likegyldighet til det som er gjeldende lovverk og kanskje burde levere inn seritifikatet... Er nok slike som deg som skaper farlige situasjoner med hengere som det allerede har vært flere tilfeller i år. Selv om man kan behøver det ikke at man burde. Vi har her i Norge ett lovverk som sier at maks hastighet for en henger med brems er 80km/t. Det er en god grunn til det da det er nok uvettig kjøring med det. Det er bra politiet tar folk med hengere som kjører for fort og de har også sagt at de skal bli mer aktive på det også.

Så nå er det likegyldighet til regelverket som er problemet, ikke at man både kjører forbi med tilhenger og kjører i hastigheter det er tillatt å kjøre i med den samme tilhengeren i andre europeiske land?

 

Det er morsomt å se på hvordan du famler for å finne nye argumenter for dine uttalelser om idioti.

 

Det er ikke idioti hverken å kjøre forbi med tilhenger eller å kjøre i hastigheter det anses som helt ok å holde i andre land vi sammenligner oss med (eksempelvis Tyskland)

 

 

Jeg famler ikke og du prøver desperat  å finne argumentasjon for hvorfor du og andre skal kunne kjøre som idioter med henger påkoblet kjøretøyet. Bare her i distriktet har det allerede vært minst 4 ulykker allerede dette året i forbindelse med bruk av hengere som enten kan kobles direkte til fart eller last. Det viser bare at det er grunn nok til gjeldende lovverk og at man med henger har ett særskilt ansvar for å kjøre forsiktig da skadeomfanget fort blir større og andre kan også fort bli dratt med. At du ikke ser risikoen med å kjøre fort med en henger viser bare at du ikke burde inneha førerkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sammenligne lovverk med andre land er helt bak mål. Tyskland som du viser til har veier med fri fartsgrense, så da kan du kjøre så fort du vil? Hva med seksuelle lavalder i andre land som er under 16? Det må vel være greit?

Lenke til kommentar

 

Så nå er det likegyldighet til regelverket som er problemet, ikke at man både kjører forbi med tilhenger og kjører i hastigheter det er tillatt å kjøre i med den samme tilhengeren i andre europeiske land?

 

Det er morsomt å se på hvordan du famler for å finne nye argumenter for dine uttalelser om idioti.

 

Det er ikke idioti hverken å kjøre forbi med tilhenger eller å kjøre i hastigheter det anses som helt ok å holde i andre land vi sammenligner oss med (eksempelvis Tyskland)

 

Jeg famler ikke og du prøver desperat  å finne argumentasjon for hvorfor du og andre skal kunne kjøre som idioter med henger påkoblet kjøretøyet. Bare her i distriktet har det allerede vært minst 4 ulykker allerede dette året i forbindelse med bruk av hengere som enten kan kobles direkte til fart eller last. Det viser bare at det er grunn nok til gjeldende lovverk og at man med henger har ett særskilt ansvar for å kjøre forsiktig da skadeomfanget fort blir større og andre kan også fort bli dratt med. At du ikke ser risikoen med å kjøre fort med en henger viser bare at du ikke burde inneha førerkort.

 

 

Klart du famler, problemet er bare at du famler i blinde og ikke selv forstår hva du driver med.

 

Jeg snakker ikke om å kjøre som en idiot med tilhenger, jeg har tvert i mot et svært bevisst forhold til trafikksikkerhet, lastsikring, kulevekt og vekt.

 

Jeg har kjørt svært mange mil med tilhenger, en stor del av det med en biltransporthenger og bil på denne.

Øvrig kjøring med tilhenger har vært med diverse varehengere, båthenger og campingvogn (sistnevnte stort sett kun på vinterføre)

 

Å sammenligne lovverk med andre land er helt bak mål. Tyskland som du viser til har veier med fri fartsgrense, så da kan du kjøre så fort du vil? Hva med seksuelle lavalder i andre land som er under 16? Det må vel være greit?

Å sammenligne direkte sammenlignbare enheter er ikke helt bak mål.

 

Seksuell lavalder er ikke relevant å trekke inn da denne er et resultat av mer enn alder i seg selv, dette er et regelverk som er basert på blant annet kulturelle betingelser på en helt annen måte enn fartsgrenser er.

 

Hva gjelder fartsgrensene for kjøring med tilhenger er disse i utgangspunktet de samme i Tyskland, men man har anledning til å få godkjent ekvipasjen for inntil 100km/t dersom den tilfredsstiller noen konkrete reguleringer.

 

Vi snakker altså om sammenlignbare restriksjoner i utgangspunktet, men det ene landet har valgt å ta med teknologisk utvikling i sitt lovverk og tillater derfor at svært gode og stabile ekvipasjer får kjøre i mer enn 80km/t.

 

Hvorfor mener du det er så mye farligere å kjøre i 100 med den samme tilhengeren i Norge som man lovlig kan gjøre det med i Tyskland?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er så mye farligere å kjøre i 100 med den samme tilhengeren i Norge som man lovlig kan gjøre det med i Tyskland?

 

 

Jeg mener ikke det er farligere. Det er Tyskland som har lover som tillater høyere risiko enn det vi har i Norge.

Lenke til kommentar

Trådstarter lurer på om politiet har målt feil og hvordan han kan motbevise. 

 

Det virker som du har blitt målt med klokke mellom to punkt. Her er feilkilder:

1. strekning

2. tid

 

Det har forekommet at strekningen som har blitt målt opp har vært feil.

Dårlig lys gjør det vanskeligere å starte / stoppe klokke riktg. Spessielt i mørke og observatør står ugunstig til.

 

132 km/t med henger er ganske fort. Et dashcam kunne vist din uskyld.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor mener du det er så mye farligere å kjøre i 100 med den samme tilhengeren i Norge som man lovlig kan gjøre det med i Tyskland?

 

Jeg mener ikke det er farligere. Det er Tyskland som har lover som tillater høyere risiko enn det vi har i Norge.

 

Dette er også feil, det er Tyskland som har et oppdatert regelverk som tar hensyn til at moderne tilhengere er laget for andre hastigheter enn eldre utstyr var.

 

Til trådstarter, du kan begynne å sette deg inn i GP-4027 for å se om du finner feil de har gjort ved målingen.

 

Siste versjon (Januar 2016) ligger vedlagt i dette innlegget.

 

GP 4027 versjon januar 2016.pdf

Lenke til kommentar

Det er desværre mye ved det norske regelværket som kan virke bak mål til tider men det hjelper så sørgelig lite når staten har bestemt at det skal være sånn.

Jeg kunne f.eks. ikke dra min egen henger med B sertifikat selv om jeg ikke laster den så samlet vekt blir under under 3500kg mens jeg kan med BE putte på en henger som har en tillatt totalvelt langt over bilens tillatte trekkeevne så lenge jeg ikke laster på mere en bilen kan trekke.

At jeg har lov til å kjøre ekvipasje med samlet totalvekt opp til 7500kg spille ringen rolle så lenge B en mangler.

Så at tyskerne har funnet ut at det ikke er farlig å kjøre i 100km/t betyr desværre ikke at man kan gjøre det her i landet selv om det i utgangspunktet ikke er mere risikofylt og gjøre det her.

Lenke til kommentar

Fordi selv om det er ting ved regelverket som tilsynelatende ikke henger på greip så må vi følge det som gjelder her vi bor til en hver tid eller ta konsekvensene av å ikke følge det.

Du tar jo fram det tyske regelverket for tilhenger her.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...