Gå til innhold

Canaldigital begynner å tvinge folk å ta mot Zyxell router?

Anbefalte innlegg

Hei, vet noen generieltsett på borettslagavtale at Canaldigital tvinger folk å ta i mot: ZyXEL P8702N fra neste måned?

https://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel8702/

Om det er kun for enkelte borettslag (Borettslaget som må ha gjort avtale om det med 25 mbit i felleskostandene).

For finner lite informasjons rundt dette hos canaldigital.

Om det er vanlig i dag, eller om det er på grunn av bindingstiden er gått ut?

For jeg syns generieltsett det burde være ulovlig å tvinge folk i slike tjenester, uten å ha ingått avtale, siden man har lite mulighet å komme seg ut av det.

Noen som kjenner til dette er invinduelt avtale eller endringer generielsett nå?

For man kan spare 1000 kr ved å droppe denne routeren, da burde man få 1 måned kostnadfritt f.eks 500 mbit istedenfor.

Derfor mener jeg det er grunnlaget å protestere hvis man kommer noe vei med det.

Men canaldigital sier på sin side de ikke gjør noe ulovlig og eventuelt misnøye kommer man lite vei på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bridge? Man kan la være å bruke routeren overhode. Plugge hva enn man vil rett i ONT/CPE. Sånn sett kan jeg forstå LMH1's motforestillinger mot at man "må" kjøpe med routeren, men CD (og andre operatører) har også en agenda. Det er en stor fordel å ha et standard grensesnitt mot kundens utstyr mtp. idiotsikker feilsøking. De aller, aller fleste kunder har ikke peiling, og selv de som har peiling kan greit gjøre bruk av en slik router.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er jo et DSL modem?

ZyXEL P2602HWT, ZyXEL P2812 og ZyXEL P8702N har både DSL- og WAN-inngang.

Ja, så det. Er det beregnet på fiberkunder?

Skjønner ikke helt poenget at folk skal bli tvingt til å ha dette hvis man ikke behøver modemfunksjonen. Kanskje det er for å sikre at visse folk ikke kjøper Jensen, for så å ringe CD for å melde om problemer.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo et DSL modem?

ZyXEL P2602HWT, ZyXEL P2812 og ZyXEL P8702N har både DSL- og WAN-inngang.

Ja, så det. Er det beregnet på fiberkunder?

Skjønner ikke helt poenget at folk skal bli tvingt til å ha dette hvis man ikke behøver modemfunksjonen. Kanskje det er for å sikre at visse folk ikke kjøper Jensen, for så å ringe CD for å melde om problemer.

Det har nok mye med at om man ikke tilbyr folk en router så kjøper de seg en selv, hvor går ola nordmann for å handle? jo elkjøp, ekspert, lefdal hvor det er særdeles mange selgere som pusher på folk elendig utstyr etter som at routern fra jensen var routernes rolls royce i følge selgern så er det da nettet som suger når man sliter med utfall osv. som da gjør at folk ringer til ISP, klager og det da kastes bort masse tid og ressurser på å forklare kunden at routern de har kjøpt suger.

Det er mye enklere å supportere kunder og å holde mannen i gata fornøyd når de ikke har andre faktorer som roter til nettet deres.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skjønner ikke hva du vil med denne tråden. Alle borettslag- og sameie-/grendelagsavtaler jeg har vært borti inkluderer alt utstyr du trenger for å komme på nett og se TV. Dette utstyret er tilbyders eiendom, og skal følge boligen ved salg. Du kjøper altså ingenting, med mindre du legger til opsjoner, som ekstra TV-dekoder.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du vil med denne tråden. Alle borettslag- og sameie-/grendelagsavtaler jeg har vært borti inkluderer alt utstyr du trenger for å komme på nett og se TV. Dette utstyret er tilbyders eiendom, og skal følge boligen ved salg. Du kjøper altså ingenting, med mindre du legger til opsjoner, som ekstra TV-dekoder.

Ja, det er det som har skjedd her jeg bor nylig. Alle har fått en dekoder og ruter i forbindelse med ny avtale med CD. Disse kostet ikke borettslaget noe ekstra, og skal følge leiligheten ved salg. Det er helt frivillig om man vil bruke denne ruteren eller sin egen, men CD vil ikke supportere ruterproblemet hvis man velger å bruke sin egen i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

....., men CD vil ikke supportere ruterproblemet hvis man velger å bruke sin egen i stedet.

Det er det vel ingen andre som gjør heller, så dette er ikke unikt for CD.

Lenke til kommentar

Ja, det er det som har skjedd her jeg bor nylig. Alle har fått en dekoder og ruter i forbindelse med ny avtale med CD. Disse kostet ikke borettslaget noe ekstra, og skal følge leiligheten ved salg. Det er helt frivillig om man vil bruke denne ruteren eller sin egen, men CD vil ikke supportere ruterproblemet hvis man velger å bruke sin egen i stedet.

Koster, det er vel en del av avtalen, så det er nok skjult i bredbånd\Tv kostnadene på en eller annen måte.

Nå mener jeg ikke å være urimlig men telenor\altibox kan jo gi kundene pfsene kurs istedenfor å tvinge kunder å kun få med zyxell router på kjøpet, for oss som har litt peiling blir det samme som TPlink\Jensen routere i annen merke.

For de som har 500 mbit eller senere 1 gigabit\s blir en slik router uansett for dårlig.

Det har nok mye med at om man ikke tilbyr folk en router så kjøper de seg en selv, hvor går ola nordmann for å handle? jo elkjøp, ekspert, lefdal hvor det er særdeles mange selgere som pusher på folk elendig utstyr etter som at routern fra jensen var routernes rolls royce i følge selgern så er det da nettet som suger når man sliter med utfall osv. som da gjør at folk ringer til ISP, klager og det da kastes bort masse tid og ressurser på å forklare kunden at routern de har kjøpt suger.

De kunne heller gitt råd zyxell har sine begrensinger også, f.eks VPN server, fremtidig oppgradering etc?

Nå mener jeg ikke alle skal gå for pfsene eller Asus ac88u men man bør kunne velge levrandør.

Ellers kan det bli slik som GET har (Get box) der man har vanskeligheter å bruke egen router overhode med mindre man er telemontør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ellers kan det bli slik som GET har (Get box) der man har vanskeligheter å bruke egen router overhode med mindre man er telemontør.

Hva er det du snakker om? Getbox II kan settes i bridge for å bruke egen ruter, eller så kan Get levere rent modem som gir alle muligheter for eget utstyr.

Grunnen til at CD levere med denne ruteren er at man skal få noe mer og et komplett oppsett i slike rabattavtaler. For vanlige brukere (dvs ikke vi som diskuterer dette på slike fora) så er det en kjempefordel at ISP leverer ruter/multimodem. Det gjør at "mannen i gata" som ikke kan noe om nettverk får support på hele pakka fra sin ISP. Slike brukere sliter veldig når de må få support flere steder, f.eks. når de får en dårlig boks av ISP, kjøper Jensen ruter og en de kjenner som tror han kan nettverk setter opp alt som bare virker første uka/mnd...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Koster, det er vel en del av avtalen, så det er nok skjult i bredbånd\Tv kostnadene på en eller annen måte.

Nå mener jeg ikke å være urimlig men telenor\altibox kan jo gi kundene pfsene kurs istedenfor å tvinge kunder å kun få med zyxell router på kjøpet, for oss som har litt peiling blir det samme som TPlink\Jensen routere i annen merke.

For de som har 500 mbit eller senere 1 gigabit\s blir en slik router uansett for dårlig.

Ja, at Telenor/CD sender alle kundene sine på "pfSense-kurs" (om noe slikt eksisterer) må være det minste vi kan forvente. :lol:

Telenor/CD selger forresten 500 Mbit abonnement (noe du vet, siden du har det). Samtidig leverer de ZyXEL P8702N til kunder som har dette. Da går jeg ut fra at routeren de leverer også skal takle slike hastigheter (jeg har bare 75 Mbit VDSL2). Hvis du har erfaringer som tyder på det motsatte, kan du komme med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

....., men CD vil ikke supportere ruterproblemet hvis man velger å bruke sin egen i stedet.

Det er det vel ingen andre som gjør heller, så dette er ikke unikt for CD.

Det var ikke på noen ment som kritikk mot CD! Det er helt logisk at de gjør dette, da alt annet ville kostet dem en formue i support(noe som ville betydd høyere kostadaer for alle)

De kunne heller gitt råd zyxell har sine begrensinger også, f.eks VPN server, fremtidig oppgradering etc?

Nå mener jeg ikke alle skal gå for pfsene eller Asus ac88u men man bør kunne velge levrandør.

Ja, det har nok en liten kostnad ved at de baker det inn i totalprisen. Men faktum er at det ikke var noen prisforskjell for mitt borettslag å velge med eller uten dekoder og ruter. Det skal sies at borettslaget utfordret CD til å komme opp med et virkelig godt tilbud for å ikke bytte leverandør(det graves i området for tiden, så flere har vært ute med tilbud).

Å skulle gi kundene kurs på PfSense strider mot all logikk... Det hadde vært en særdeles merkelig ting å tilby, spesielt med tanke på hva slags kunder det faktisk er flest av.

Faktum er at for de aller fleste kundene, så er ruteren de sender med faktisk ganske god. Testet den selv, og fikk uten problemer utnyttet 500Mbit linjen fullt ut. Det var også god dekning i leiligheten. Men siden ruteren jeg allerede har er ferdig satt opp med alt av funksjoner jeg trenger, inkludert trådløse media bridges osv, så byttet jeg tilbake etter å ha testet litt.

Har du noengang jobbet i en stor bedrift LMH1? Hvis du tenker deg om, så tror jeg du skjønner at det å skulle tilby flere rutere osv vil øke kostnadene både på innkjøp og support drastisk. Dette vil da igjen føre til høyere priser for alle kunder. Ønsker du virkelig det?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker deg om, så tror jeg du skjønner at det å skulle tilby flere rutere osv vil øke kostnadene både på innkjøp og support drastisk. Dette vil da igjen føre til høyere priser for alle kunder. Ønsker du virkelig det?

Beste ville vært om man kunne droppe dekoder\ router og heller få bedre tilbud på internethastigheten f.eks 50-100 mbit inkludert i felleskostandene og så få de som vil betale ekstra for 500 mbit?

Ønsker du virkelig ikke det?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker deg om, så tror jeg du skjønner at det å skulle tilby flere rutere osv vil øke kostnadene både på innkjøp og support drastisk. Dette vil da igjen føre til høyere priser for alle kunder. Ønsker du virkelig det?

Beste ville vært om man kunne droppe dekoder\ router og heller få bedre tilbud på internethastigheten f.eks 50-100 mbit inkludert i felleskostandene og så få de som vil betale ekstra for 500 mbit?

Ønsker du virkelig ikke det?

Nei, jeg ønsker faktisk ikke det. Synes jeg har fått en veldig god pris på meget raskt og stabilt Internett. På vegne av mine mindre tekniske naboer er jeg glad de legger med en ganske bra ruter(og installerer den gratis). Prisene er meget konkurransedyktige mot alt annet på markedet såvidt jeg kan se.

Vil også tro det er en veldig liten investering for CD, da utstyret følger leiligheten. Det betyr i praksis at det skal mer til for at borettslaget skal bytte leverandør.

Jeg har ikke sjekket, men med tanke på hvor mange hundre enheter det er rundt her, så tror jeg faktisk også det ville blitt problemer med den totale kapasiteten om alle fikk 100mbit linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...