Gå til innhold

Leve uten teve?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg lurer på å kutte ut TV, internett og mobil. Radio kan jeg jo beholde. Nå som man enten er et produkt på internett eller et overvåkningsmål eller begge deler... Men nå skal jo TV-lisensen legges om til skatteseddelen så da må man betale om man ikke har TV også. Og i tillegg dobles lisensen til seks tusen i året... takk FRP...

Noen flere som synes to tusen ut vinduet per måned er for mye å betale for dette eller er det bare sånn det skal være nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra at lisensen skal koste 6000 kroner i året?

Og uansett, hvordan regner du ut 6000 i året til å bli 2000 i måneden?

Du sier også at lisensen skal legges om til skatteseddelen. Det er helt feil. Det er kommet forslag om det, og en avgjørelse tas tidligst i løpet av 2017.

Du bør sjekke opp fakta litt mer før du finner ut hva du skal gjøre, i hvert fall. Men det er ingen som tvinger deg til å ha verken TV, internett eller mobil. Det er imidlertid forventet at man har internett og i hvert fall telefon (mobil er snart eneste alternativ), og du kommer fort bakpå i samfunnet om du ikke har det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg regnet sammen lisens og bredbånd pluss mobilregningen og delte det på måneder i ett år. Forslaget (som garantert går igjennom på stortinget) er på seks tusen i året minimum. Mer for alle som tjener mer enn en minstepensjonister sikkert... Jeg kan jo strekke meg til å ha mobiltelefon og radio da... :-) kan jo gjøre alt av nettbanktjenester på mobil. Og kan koble til pc til mobil hvis det er noe ekstra vanskelig å gjøre på mobil.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Støtter forrige taler.  Ellers var jeg uten TV i tre år for en tid tilbake og det var fullstendig uproblematisk.  Fikk lest en haug med bøker jeg hadde utsatt alt for lenge.  Imidlertid ble det etterhvert for kleint å se film på PC-monitoren, så jeg kjøpte en TV igjen.  Lisensen betaler jeg med glede, siden NRK er det eneste jeg ser på.  Resten av røkla sender jo stort sett bare søppel og en tredjedel av sendetiden er uansett reklame, så at voksne mennester i det hele tatt orker å glane på det er meg en gåte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med deg! Sa opp mitt abonnement hos riks-tv for en god stund siden og har ikke angret. At folk gidder betale mye penger for reklamefinansierte gratiskanaler fatter jeg ikke. Hadde bare NRK klart å droppe reklamen også så hadde dette blitt topp.

-X7ENIANL: FrP mener om   NRK  : Omgjøres til aksjeselskap og statens aksjer selges. Lisensavgiften skal avvikles. (Link: https://www.frp.no/frp-fra-a-til-aa)

Når FrP får tilstrekkelig med stemmer fra folket kan partiets politikk gjennomføres langt bedre enn det er med dagens stortings-sammensetning. Det er, til tross for kun 16% av stemmetallet ved forrige valg, tydelig at FrP GJØR mye bra i regjering! 

Lenke til kommentar

"TV" i den tradisjonelle forstand er ikkje naudsynt i dag. Du finn mykje av det på Internett og kan i tillegg sjå det når du vil. Sjølve TV-apparatet er kjekt å ha til seriar, film, spel og PC. Eg har ikkje hatt TV-signal på tre år og saknar det på ingen måte.

Kva er det forresten du vil ha ut av å kutte dette ut? Du nemner overvåking, men der er ikkje akkurat TV-en det største problemet. Er du derimot på Internett så blir du spora overalt med mindre du gjer ein rekke tiltak for å unngå det.

Lenke til kommentar

Jeg regnet sammen lisens og bredbånd pluss mobilregningen og delte det på måneder i ett år. Forslaget (som garantert går igjennom på stortinget) er på seks tusen i året minimum. Mer for alle som tjener mer enn en minstepensjonister sikkert... Jeg kan jo strekke meg til å ha mobiltelefon og radio da... :-) kan jo gjøre alt av nettbanktjenester på mobil. Og kan koble til pc til mobil hvis det er noe ekstra vanskelig å gjøre på mobil.

Har du mobil, så har du internett. Men du mener kanskje å kutte ut bredbånd, og ikke internett? Det er i så fall like mye "overvåkning" med internett på mobil som gjennom en kontakt i veggen, om ikke mer.

Ellers lurer jeg på hvor dyrt mobilabonnement og bredbånd du har om det sammen med lisensen blir 2000 i måneden.

Men har du noen kilder på at lisensen kommer til å koste minst 6000 i måneden om forslaget går igjennom? Jeg ser det som ekstremt usannsynlig. Og hvis forslaget går gjennom, så blir det lagt til skatteseddelen uansett, så da hjelper det lite om du ikke har TV.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...