Gå til innhold

Textures og Prosessor

Yidaki

Anbefalte innlegg

Heisann

Bare et spørsmål jeg har lurt på.

Har prosessortype mye å si når d gjelder kvalitet på teksturene i spill?

Sitter med et Fx5900 ultra, Et Gigabyte Ga-7vaxp, og 2700 ddr ram 512mb.

Prosessortypen er amd athlon 1600, men skal snart kjøpe ny.

Vil jeg merke stor forskjell med eks. en 2500 Barton, vil jeg kunne se forskjell på teksturer? Vet at raskere ram antagelig hjelper kraftig.

Ssatt hos en kamerat å spilte NFS Underground, og syntes det var overaskende bra til å være så gammel maskin. Men spilte demo på pc senere, men syntes teksturene var dårligere. Kanskje bedre hvis jeg flyttet pc inn til tv, og fikk runde pixsler...noen formeninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje bedre hvis jeg flyttet pc inn til tv, og fikk runde pixsler...noen formeninger?

Var pikslene firkanta? Du kjører i såfall spillet på software-renderer, altså directDraw og ikke direct3d/opengl.

Når det gjelder kvalitet på teksturene, sliter jeg litt med å forstå om du mener generellt utseende eller oppløsning. Har du et godt skjermkort, som du har, burde spillet gå fint, innstilt på å bruke teksturene med størst oppløsning, det blir da mer detaljert, om du vil.

Selvfølgelig cpuens hastighet vil jo være en forutsetning for at ting går mykt, en p100 blir ikke dritrå i halo ved å sette inn det nyeste, feteste skjermkortet. Du vil kanskje merke en liten ytelsesforbedring, men ikke på mer enn 10% omtrent.

Lenke til kommentar

Ok, ikke mer enn ca 10 %forskjell altså...jaja

Neida, på enkelte ting virker det som teksturene er svære å dårlige. Ser aldri denslags i f.eks fps spill. Kanskje det bare er demoen som er sånn, ikke det at den var dårlig, men følte teksturene kunne vært mye bedre..men kanskje det er konvertering fra annet format, og at det ferdige spillet er bedre. Oppløsningen er grei forresten.

Men nå er vel uansett bilde på en god tv bedre,...ok, ikke bedre, men det kan se finere ut.

Spillet går forøvrig prikkfritt, med full aa/as og 1200* i oppløsning, så ikke problem der.

Til slutt..merker at enkelte spill, fryser et lite sekund kanskje..er det ram og prosessor som er flaskehals hos meg?

Lenke til kommentar

Det er nok pagefilen som skiftes ut... det viruelle minnet på harddisken... henter inn en ny del av pagefila i minnet og kaster den forrige,

Dette skjer ofte på en maskin med lite RAM og går tregt hvis harddisken er smekk full eller hvis du har en disk på 5400 rpm eller andre ting som gjør disken med OS treg.

Skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med at teksturene er store og dårlige... hvis det er et litt eldre spill du prøver, så kan det hende at det er slik at en teksturfil med liten oppløsning (f.eks 64x64 pixler) blir strukket ut over en stor flate....

Det var forresten teksturenes oppløsning jeg snakket om i forrige post, ikke skjermoppløsning...

Det kan jo også hende at demoen du kjører ikke støtter mer enn én modus, siden den skal distributeres og derfor bør være minst mulig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...