Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svensker og ekstralys

Anbefalte innlegg

Hva er det med svensker og ekstralys? Hvorfor er det slik at hver gang jeg møter en relativt ny bil med helt malplasserte 1000-metere i grillen er det en svenskregistrert bil? Bare idag har jeg møtt både audi A1, A6 og A8 pluss et par passater med 3 store lamper i grillen. Alle var svensker. Vet ikke hva jeg prøver å oppnå med å starte tråden, men kanskje noen kan belyse noe som har gått meg hus forbi...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange svensker jeg har snakket med sier det er bedre å kjøre i Norge siden det er så mye lys på norske veier, som E6, E18 osv. De sa at svenske veier var stort sett mørke, og når de passerte grensen ble det bortimot helt mørkt. Så antar staten Sverige ikke liker å bruke penger på strøm til veilys da.

Lenke til kommentar

Jeg har også lagt merke til det. Kanskje de er mørkredde. 

Nordmenn har en tilsvarende greie med senking og for store felger med dekk som ødelegger all komfort.

Må si jeg føler meg truffet her, men hva skal en vel med komfort når kjerra ser fantastisk ut? 

Lenke til kommentar

Det er bare å ta en kjøretur et stykke innover i Sverige. Utenfor tettbygde strøk er gatelys ikke-eksisterende. Tenkte ikke over hvor ekkelt det var å kjøre uten gatelys før jeg en gang skulle kjøre til København. Å ligge i 130-140 km/t på bekmørk motorvei var ikke noe særlig. Det er da man merker hvor dårlige lys man faktisk har.. 

Lenke til kommentar

svenskene har tilpasset seg eu regler... på biler registrert etter 1. jan 2005 har de faktisk ikke lov med mer enn 2 ekstralys og de må være e-merket.. før 2005 ingen krav hverken til e-merking eller antall.

men politiet bryr seg ikke om det.. "ingen" blir stoppet om de har for mange lykter.

sitat:

Sverige är ett glesbefolkat och mörkt land. Därför ska våra fordon kunna förses med i princip obegränsat antal helljusstrålkastare, anser Vägverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...