Gå til innhold

En 550W strømforsyning leverer ikke 550W. Eller?

Anbefalte innlegg

Siden strømforsyningen din er Bronze sertifisert, så kan vi anta at den har en efficiency rating på 80%. Det vil si at strømforsyningen din har et totalt output på 440W

Nei, nei, nei! Strømforsyningen leverer det den sier. Det er ikke slik st den trekker maks 550W fra veggen, den leverer maks 550W.

Endret av Hårek
Tråd splittet ut fra "GTX 570 til GTX 750 TI?" i Skjermkort kategori
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden strømforsyningen din er Bronze sertifisert, så kan vi anta at den har en efficiency rating på 80%. Det vil si at strømforsyningen din har et totalt output på 440W

Nei, nei, nei! Strømforsyningen leverer det den sier. Det er ikke slik st den trekker maks 550W fra veggen, den leverer maks 550W.

Feil, en strømforsyning leverer ikke 550W selv om det står at det er en 550W strømforsyning. Det er derfor vi har efficiency rating, og en bronze rating har vanligvis en efficiency på 80%, som vil si at trådstarters PSU kan utlevere totalt 440W (maks). Dette er basic kunnskap, og når du tydeligvis ikke vet hva du snakker om så fraråder jeg deg og komme med slike innspill. Det er villredende og leder kun til forvirring og feilkilder. 

Vennligst sett deg inn i hvordan er strømforsyning fungerer før du prøver å lektere meg i noe som du absolutt ikke har kunnskap om. 

Til trådstarter, PSUen din kan utlevere maks 440W og har 36 Amps, mens R9 390 krever 504W og 42 Amps. Ikke hør på Chris93, om du gjør det så må du belage deg på å gå på en smell hvor PSUen ikke klarer å levere ut nok strøm til skjermkortet (dersom du går for R9 390).

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ikke vet hva jeg snakker om? Effektivitet måles ved at man deler levert på tilført. Det er en strømforsyning så man er interessert i å vite hvor mye den leverer til systemet. Da gir det mening å oppgi hva som blir levert og ikke hva som trekkes. Dette kqn msn også lese av tabellene som følger med PSU. Effektivitetsratingen er der for at man skal vite hvor stor andel levert effekt er av tilført effekt.

Det er verdt å merke seg at en PSU ikke nødvendigvis kan levere hva den sier kontinuerlig. Dersom den kan levere kontinuerlig er drt som regel oppgitt. Litt av samme problemstilling som ved forsterkere. Effektiviteten er heller ikke lik ved all last, noe som også bør tas hensyn til.

Edit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Technical_overview

Endret av Chris93
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil, en strømforsyning leverer ikke 550W selv om det står at det er en 550W strømforsyning. Det er derfor vi har efficiency rating, og en bronze rating har vanligvis en efficiency på 80%, som vil si at trådstarters PSU kan utlevere totalt 440W (maks). Dette er basic kunnskap, og når du tydeligvis ikke vet hva du snakker om så fraråder jeg deg og komme med slike innspill. Det er villredende og leder kun til forvirring og feilkilder.

Vennligst sett deg inn i hvordan er strømforsyning fungerer før du prøver å lektere meg i noe som du absolutt ikke har kunnskap om.

Til trådstarter, PSUen din kan utlevere maks 440W og har 36 Amps, mens R9 390 krever 504W og 42 Amps. Ikke hør på Chris93, om du gjør det så må du belage deg på å gå på en smell hvor PSUen ikke klarer å levere ut nok strøm til skjermkortet (dersom du går for R9 390).

Dette er det dummeste jeg har lest på forumet. Les deg opp i strømforsyningsforumet

• Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ikke vet hva jeg snakker om? Effektivitet måles ved at man deler levert på tilført. Det er en strømforsyning så man er interessert i å vite hvor mye den leverer til systemet. Da gir det mening å oppgi hva som blir levert og ikke hva som trekkes. Dette kqn msn også lese av tabellene som følger med PSU. Effektivitetsratingen er der for at man skal vite hvor stor andel levert effekt er av tilført effekt.

Det er verdt å merke seg at en PSU ikke nødvendigvis kan levere hva den sier kontinuerlig. Dersom den kan levere kontinuerlig er drt som regel oppgitt. Litt av samme problemstilling som ved forsterkere. Effektiviteten er heller ikke lik ved all last, noe som også bør tas hensyn til.

Edit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Technical_overview

Dumt når forum skal skli ut fordi noen skal leke voksne på nett. For meg er det greit nok, da jeg har nok vett til å skille de som kan noen og de som kun prater bs for å fremheve seg selv. Men det er trist da dette er trådstarter dette til syvende og sist går utover.

Med dette innlegget så bekreftet du mer eller mindre min teori om at du ikke har peiling på det du snakker om. I din første poster skrev du bastant at en strømforsyning lever det den sier, med andre ord at en 550W strømforsyning lever 550W til komponentene uavhengig av efficiency rating. Jeg tok og korrigerte deg på dette, hvor du nå svarer meg med et innlegg hvor du har forandret mening til at "strømforsyninger ikke nødvendigvis leverer det den sier kontinuerlig. 

Du har ved siden av dette slengt med en link på hvordan efficiency rating fungerer, som tyder til at du i mellomtiden har prøvd å lese deg opp på efficiency rating for å forstå hva jeg mente. Hvor resultater blir en melding hvor du går i forsvarsmodus, og presser på at du føler deg beskyld for å ikke vite hva du snakker om. Noe du ikke engang hadde trengt dersom du faktisk visste hva du snakket om. 

Videre, når vi måler efficiency rating så er det 100% load som er interesant, og der har Bronze Plus 81% (så 80% var vel ikke så langt unna)? Med 81% rating på en 550W blir det fremdeles kun 445W på maksimal belastning, altså 60W mindre enn hva R9 390 krever for å kunne kjøre på full load. Så selv om en Bronze Plus 550W ville startet et R9 390 kort på idle, så ville den kortsluttet så for man begynte å stresse GPU. Og det er bevis nok på at Bronze Plus 550W ikke er tilstrekkelig, i tillegg har den ikke nok Amps per 12V rail til å imøte komme ett R9 390 kort.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har lest på forumet. Les deg opp i strømforsyningsforumet

Kan du utdype hvorfor dette er det dummeste du har lest? Kan forsikre deg om at jeg ikke trenger å lese meg opp på hvordan strømforsyninger fungerer. Om du syntes innlegget mitt var dumt så speiler det kun at du ikke har så mye forståelse på området selv.

Men ser at Chris93 har up-votet innlegget ditt, så der er dere vel i samme båt.

Greit for meg at dere skal krangle dere til å ha mer forståelse og innsikt enn dere har. Men vis litt respekt for trådstarter, for det er han dette går utover når dere skal fremheve dere selv som eksperter. Jeg mistenker at jeg diskuterer med to små ungdommer som tror de har full peiling på alt, og at alle motargumenter er invalide. Eller det kan hende det kun er typical trolls, selv om jeg håper at det ikke er tilfellet. Vennligst hold dere unna slikt vås, slikt bare ødelegger forumet og fører kun posten off-topic. 

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lenke til kilder betyr ikke at man ikke har peiling på hva man snakker om. Det var et forsøk å finne noen mer troverdig enn meg selv. Prøv å holde deg til sak og ikke person.

Du har forsåvidt rett at det går utover trådstarter, jeg sender en rapport for å be om splitting av tråd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du utdype hvorfor dette er det dummeste du har lest? Kan forsikre deg om at jeg ikke trenger å lese meg opp på hvordan strømforsyninger fungerer. Om du syntes innlegget mitt var dumt så speiler det kun at du ikke har så mye forståelse på området selv.

Greit for meg at dere skal krangle dere til å ha mer forståelse og innsikt enn dere har. Men vis litt respekt for trådstarter, for det er han dette går utover når dere skal fremheve dere selv som eksperter. Jeg mistenker at jeg diskuterer med to små ungdommer som tror de har full peiling på alt, og at alle motargumenter er invalide. Eller det kan hende det kun er typical trolls, selv om jeg håper at det ikke er tilfellet. Vennligst hold dere unna slikt vås, slikt bare ødelegger forumet og fører kun posten off-topic.

Kan du vise til en link som beviser din påstand skal jeg beklage min uttalelse umiddelbart

Lenke til kommentar

Effekten oppgitt er "output". Det den kan levere ut. Ved maksimal belastning (f.eks. 550W for en 550W PSU) vil den trekke mer fra veggen. Hvor mye er avhengig av effektiviteten. Strømforsyninger med høy virkningsgrad/effektivitet vil trekke mindre fra veggen enn de med lav virkningsgrad.

Med forbehold om billige strømforsyninger som regelrett lyver om effekt og effektivitet.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å lese på strømforsyninga. Der står det mest sansynlig sort på hvitt. Tabell med maks strømtrekk. Bare å legge sammen og regne ut. Sansynligvis kommer du fram til Total output 550W.

Men av en helt annen grunn ville jeg uansett ikke belastet den med mer enn ca. 450W.

post-18544-0-38875100-1458408964_thumb.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dette innlegget så bekreftet du mer eller mindre min teori om at du ikke har peiling på det du snakker om. I din første poster skrev du bastant at en strømforsyning lever det den sier, med andre ord at en 550W strømforsyning lever 550W til komponentene uavhengig av efficiency rating. Jeg tok og korrigerte deg på dette, hvor du nå svarer meg med et innlegg hvor du har forandret mening til at "strømforsyninger ikke nødvendigvis leverer det den sier kontinuerlig.

Jeg har ikke forandret mening. Hvorvidt en strømforsyning kan levere oppgitt effekt i 10ms eller kontinuerlig endrer ikke på at den kan levere oppgitt effekt.

Du har ved siden av dette slengt med en link på hvordan efficiency rating fungerer, som tyder til at du i mellomtiden har prøvd å lese deg opp på efficiency rating for å forstå hva jeg mente. Hvor resultater blir en melding hvor du går i forsvarsmodus, og presser på at du føler deg beskyld for å ikke vite hva du snakker om. Noe du ikke engang hadde trengt dersom du faktisk visste hva du snakket om.

Som skrevet tidligere, det var for å legge ved en kilde som underbygget mine påstander.

Videre, når vi måler efficiency rating så er det 100% load som er interesant, og der har Bronze Plus 81% (så 80% var vel ikke så langt unna)? Med 81% rating på en 550W blir det fremdeles kun 445W på maksimal belastning, altså 60W mindre enn hva R9 390 krever for å kunne kjøre på full load. Så selv om en Bronze Plus 550W ville startet et R9 390 kort på idle, så ville den kortsluttet så for man begynte å stresse GPU. Og det er bevis nok på at Bronze Plus 550W ikke er tilstrekkelig, i tillegg har den ikke nok Amps per 12V rail til å imøte komme ett R9 390 kort.

Det er ikke kun 100% load som er interessant. Effektiviteten varierer etter hvor stor lasten er som vist av grafene produsentene, evt tester viser. Hva som er mest interessant for en selv vurdere etter behov. Jeg har også store tvil om at strømforsyningen kortslutter ved overbelastning. En skikkelig strømforsyning har mange vern som slår den av før skaden skjer. Overstrømsvern, overspenningsvern, varme osv.

Jeg hadde ikke upvotet det da du skrev det innlegget. Som du også ser nå er det ikke bare en upvote.

Greit for meg at dere skal krangle dere til å ha mer forståelse og innsikt enn dere har. Men vis litt respekt for trådstarter, for det er han dette går utover når dere skal fremheve dere selv som eksperter. Jeg mistenker at jeg diskuterer med to små ungdommer som tror de har full peiling på alt, og at alle motargumenter er invalide. Eller det kan hende det kun er typical trolls, selv om jeg håper at det ikke er tilfellet. Vennligst hold dere unna slikt vås (...)

Hvilke motargumenter? Jeg skal heller påstå at alt du har komt med er påstander om vi tar feil og du tar rett uten å underbygge noen av dem. Du er meget bastant og prøver å underbygge mine innlegg ved å kalle meg en liten ungdom. Det hjelper ikke din sak i det hele tatt, og får deg til å se ut som det du beskylder meg i å være. Skulle det være til info så er jeg 22 år gammel.

Jeg vil også avslutte med at du bør legge ved kilder på dine påstander om effektivitet. Ellers blir det vanskelig å holde en fornuftig diskusjon.

Lenke til kommentar

Chris93

En 500W psu oppgis som max load på sekundærsiden under gitte forutsetninger.

80 plus programmet f.eks sier hvor effektiv den er (tap av effekt) som du kan lese om her : http://www.corsair.com/en-us/blog/2012/august/80-plus-platinum-what-does-it-mean-and-what-is-the-benefit-to-me

Det er ikke synonymt med at en 500w psu bruker 500w Max inputpower på primær 220v side. Dessuten er wattene en psu oppgir i load (output power) fordelt mellom 3.3,5 og 12v likestrøm.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Oppgitt effekt er hva dne leverer, ikke hva den trekker.

Effekten er ikke nødvendigvis fordelt over 3,3V 5V og 12V. I nyere tid har det komt strømforsyningen som kan levere all effekt over 12V

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror alle unntatt én bruker er enige her, men for å slutte meg til hylekoret: Antall watt gjelder utput (altså inn til PCen). Dette kan man enkelt sjekke ved å lese på strømforsyningen sin merkelapp.

Dog er det ikke sikkert at den kan levere alle wattene over samme kontakt - men som brukeren over sier, noen kan det. Dette kan man også sjekke ved å lese på denne lappen.

Denne diskusjonen tror jeg har vært oppe før.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Oppgitt effekt er hva dne leverer, ikke hva den trekker.

Effekten er ikke nødvendigvis fordelt over 3,3V 5V og 12V. I nyere tid har det komt strømforsyningen som kan levere all effekt over 12V

Bildet til sedsberg er et godt eksempel der. Den kan levere opptil 140w på 3,3V og 5V, og 528w på 12V(og litt på de andre), men kun 550w totalt.

Lenke til kommentar

En 500 W (whaterver) PC PSU skal pr definisjon av ATX spesifikasjonen vise til kombinert samlet max effekt (output).

Det er noe alle vet. Alle vet også at 3.3V og 5V er inkludert samt at man ikke kan legge sammen disse med +12V (som man kan se i bildet over)

+5V brukes fremdeles utstrakt i PC arkitektur og i periferie enheter som tilleggskort , hovedkort ic,kontrollere , disker m.m.

3.3V behov som er igjen p.d.d. nedreguleres ofte av onboard voltageregulatorer på hovedkort .

Når man bruker ordet "trekke strøm" er det i de flestes oppfatning at det henvises til primærside fra 220v nettet.

På outputsiden sier man gjerne last eller load på en viss utgangslinje/spenning.

Det blir lett misforståelser.

At noen PSUer er gode eller dårlige på høy last og høy temperatur etc er en annen sak.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...