Gå til innhold

Byste av Harald Sohlberg på Røros

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som dissa steina er murt fast så da sittern vel trygt der gubben.

Synd å si det, men skyggen blei jaggu bedre enn originalen så der traff du spiker'n.

Jeg var litt inne på tanken av å kutte vekk den trekanten oppe til høyre, men da blir det litt lite luft over hue på gubben for skalperen vil du vel ikke?

Muligheten for å føre plankeveggen helt opp ved hjelp av kloner er jo til stede, men den pirkejobben ønsker du vel ikke om du ikke vil ta det som trening da?

Fint komponert i skrå vinkel i fint lys og her er nok svarthvit på sin plass for å holde på nostalgien.

Roar

Lenke til kommentar

Som du skriver så ble det en kraftig markant skygge av den store maleren......så her kan ingen påstå at han bare er en blek skygge av seg selv :)

Han er jo også kjent for sine mange malerier fra nettopp Røros.

Mvh. Rolf

Takk for din kommentar Rolf !

Skj

Lenke til kommentar

Synd å si det, men skyggen blei jaggu bedre enn originalen så der traff du spiker'n.

Jeg var litt inne på tanken av å kutte vekk den trekanten oppe til høyre, men da blir det litt lite luft over hue på gubben for skalperen vil du vel ikke?

Muligheten for å føre plankeveggen helt opp ved hjelp av kloner er jo til stede, men den pirkejobben ønsker du vel ikke om du ikke vil ta det som trening da?

Fint komponert i skrå vinkel i fint lys og her er nok svarthvit på sin plass for å holde på nostalgien.

Roar

Nesten hver gang jeg er på Røros (minst 3 går) går jeg forbi bysten til Sohlberg og tar noen bilder. Ikke helt enkelt å få det helt store ut av det. Denne gangen fant jeg imidlertid vinkel og lys/skyggeforhold som kunne skape litt liv i maleren. Om jeg jeg sjøl er tilfreds med bildet denne gangen, så ser det jo ikke ut at så mange andre er det, men slik er livet. De bildene jeg kan se på Google for øvrig er etter min oppfatning av det helt alminnelige slaget. (subjektiv oppfatning selvsagt).

Du har imidlertid sett poenget med komposisjonen der skyggen på veggen og uttrykket av figuren har noe for seg, så takk for det Roar.

Har vurdert å erstatte trekanten oppe til høyre med vegg som du nevner, men det er jo en helsikes jobb å får det helt rent, så jeg lot det være.

Skj

Lenke til kommentar

Roar

Så har herr Sohlberg fått hel plankevegg over hodet.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...