BIGG Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Det sier seg selv at han har hatt inntekt mellom 2009 og idag, allikevel står han oppført med 0 i inntekt. Formuen har vokst med flere milliarder kroner, og han har ikke skatta en døyt på det utenom formueskatten. Uten at det nødvendigvis forklarer hele forskjellen, så er det en viss forskjell på inntekt/lønn og skattbar inntekt. Noe du kanskje kjenner fra ditt eget skatteoppgjør...? 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Den endringen de gjorde med skattelistene var bra. Journalister bør ha unntak for regel om å måtte identifisere seg for å sjekke listene, noe de kanskje har allerede? Ja, journalister får utlevert skattelistene i søkbar form uten at de legger spor etter seg. Men de har ikke lov til å redistribuere dem til allmennheten i søkbar form, kun bruke dem i redaksjonelt innhold. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Godt poeng Bolson. Jeg er forøvrig også for åpenhet. Men å legge ting direkte ut på internett, det er ikke riktig måte å gjøre det på. Det må finnes bedre mekanismer. Den endringen de gjorde med skattelistene var bra. Journalister bør ha unntak for regel om å måtte identifisere seg for å sjekke listene, noe de kanskje har allerede? Jeg kan være enig i at legge det direkte ut på internett og gjøre det søkbart for Google nødvendigvis ikke er riktig. Men det ansvaret må Norsk Redaktørforening ta. Når det gjelder skattelister - ja da er som stigfjel skriver, unntak for jounalister. Ellers må man logge seg inn, og eventuelle oppslag vil du som person bli kjent med. Og for skattelister er det greitt, dette er en opplysning relatert til skatteyter. Men som jeg skriver i en tidligere post - i og med at åpenheten knyttet til aksjer er argumentert med at vi skal vite hvem som eier et selskap, ikke hvilke aksjer en person har - så kan vi ikke bruke samme prinsippet. Det er helt greitt at tjenesten bør være lukket for åpne søk på internett (f.eks Google), men som nevnt i en tidligere post - det er viktige argumenter for at informasjon om at noen har søkt på hvem som er aksjeeiere i et selskap ikke skal gjøres kjent for selskap og eiere. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Staten kunne jo velge å være konstruktiv her, heller enn å trenere, og lage regler tilsvarende de for skattelistene. Men da må de i praksis også tilby innsyn på samme måten som de nå gjør i skattelistene, og det vil de helst slippe for å spare penger. Det tok noen års kamp å få innsyn i aksjonærregisteret, så vidt jeg husker. Godt poeng Bolson. Jeg er forøvrig også for åpenhet. Men å legge ting direkte ut på internett, det er ikke riktig måte å gjøre det på. Det må finnes bedre mekanismer. Den endringen de gjorde med skattelistene var bra. Journalister bør ha unntak for regel om å måtte identifisere seg for å sjekke listene, noe de kanskje har allerede? Men som jeg skriver i en tidligere post - i og med at åpenheten knyttet til aksjer er argumentert med at vi skal vite hvem som eier et selskap, ikke hvilke aksjer en person har - så kan vi ikke bruke samme prinsippet. Det er helt greitt at tjenesten bør være lukket for åpne søk på internett (f.eks Google), men som nevnt i en tidligere post - det er viktige argumenter for at informasjon om at noen har søkt på hvem som er aksjeeiere i et selskap ikke skal gjøres kjent for selskap og eiere. Det vet jeg ikke helt. Hovedregelen har jo inntil nylig vært at du må rette forespørselen om innsyn til selskapet selv. Endret 22. mars 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå