Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Akjsene dine lagt ut på google. Greit?

Delvis

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er utrolig bra! Takk for opplysningen, har allerede funnet at 3 mine nærmeste venner har aksjer i forskjellige selsakper. Skatteopplysninger bør også være offentlig tilgjengelig synes jeg.

Noe de også er, har du ikke fått med deg det?

Jeg tenker da på inntekten til de forskjellige.

Skattbar inntekt er da offentlig informasjon.

Nå må jeg logge inn på skatteetaten og søke etter personer for å finne skattbar inntekt. I tillegg får de vite om det, men finnes det noen lovlige og gratis metoder for å gjøre dette uten at folk oppdage at jeg har søkt på dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må jeg logge inn på skatteetaten og søke etter personer for å finne skattbar inntekt. I tillegg får de vite om det, men finnes det noen lovlige og gratis metoder for å gjøre dette uten at folk oppdage at jeg har søkt på dem.

Som sagt, opplysningene er fortsatt offentlig tilgjengelige. Men man må altså logge seg inn på Skatteetaten, og personen(e) man søker på vil kunne se hvem har søkt. Det er en konsekvens av det misbruket referert til tidligere. Skattelister fra før den begrensningen ble innført er fortsatt tilgjengelige, men det begynner nå å bli noen år siden, så de er ikke så relevante lengre. Så pr nå ser det dårlig ut for privatpersoner å kunne gjøre anonyme søk gratis. Pressen får riktignok tilgang til skattelistene i søkbar form, slik at de kan søke uten at den som blir søkt opp ser det, men de kan ikke legge ut disse listene i søkbar form for allmennheten. Det må være i sammenheng med redaksjonelt arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men du har krav på å få vite det, altså er det offentlig informasjon. Du kan til og med fortelle hvem som helst om det. Du kan bare ikke lage en søkbar database.
Lenke til kommentar

Det er synd at vi ikke kan søke opp i skatteregisteret fritt lenger, men vi kan i det minste sjekke opp de økonomiske interessene folk har i aksjeregistre. Og bra er det.

Hva er problemet? Redd for å bli stemplet som kikker? Du kan da fritt søke i skattelistene, men den du søker opp skal ha en tilsvarende rett til å vite hvem som har søkt.

Det ble en konsekvens av at det tok helt av mtp. skattelistene. De lå søkbare fritt tilgjengelig og det førte f.eks. til finurlige apper som "hvem er rikest i nabolaget" hvor man kunne gå rundt med appen og se hvem som var rikest der man til enhver tid befant seg. Det åpnet muligheter for f.eks. kriminelle som enkelt kunne plukke ut sine ofre.

Ser at jeg har blitt misforstått; i "fritt" mente jeg uten å legge igjen spor. Kapital = makt. Om det er i form av penger, eller i aksjer. Jeg forstår godt de som synes det er ubehagelig å få navn og inntekt blåst opp i nettavisene, det har jeg forsåvidt også fått som tidligere lokalpolitiker, men for meg veier hensynet til gjennomsiktighet og et transparent samfunn mye tyngre enn at man kan synes det er ubehagelig. 

Jeg mener det er viktig at folk får se at Kjell Inge Røkke og andre superrike snyter på skatten, mens vanlige folk er nødt til å betale 36-50 prosent til fellesskapet hver måned. Inntekten til Røkke vokste fra 8.1 milliarder i 2009 til 12 milliarder i 2014 selv om han står oppført med 0kr i inntekt hvert bidige år. Hadde det ikke vært for offentlige skattelister hadde han sluppet unna med skattesnylten OG de kritiske spørsmålene. Forhåpentligvis tar politikerne til vettet og gjør om skattesystemet. 

Og så er jeg forsåvidt enig i at den årlige klikk-orgien når skattelistene legges frem er unødvendig, og til tider litt pinlig. Men det endrer ikke på det faktum at hvem som bidrar til samfunnet, hvem som sitter på stor makt gjennom kapital og hvem som sniker seg unna å betale skatt er et offentlig anliggende - og bør være tilgjengelig. Også uten at de som er sjekket kan se hvem som har sett på. 

EDIT: For de kriminelle har det jo vist seg at "jeg drar på ferie"-poster på Facebook/Twitter/Instagram og f.eks. resultatlister på sykkelritt er mye bedre verktøy for å finne ut hvor man skal gjøre innbrudd. 

Endret av Glasscola2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..Jeg forstår godt de som synes det er ubehagelig

Men ubehaget med å logge inn og sette spor etter deg vil du slippe, hvorfor er det viktig?

Dessuten behøver ikke at det står "o inntekt" bety at man har snytt noe. Du kan ikke se det på skattelistene, for de oppgir ikke detaljer som sier noenting om det.

De store blir nok sjekket og følgt i sømmene av diverse aktører uansett, det spiller ikke noen rolle hva som viser til allmennheten. Det sier lite og ingenting.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg mener det er viktig at folk får se at Kjell Inge Røkke og andre superrike snyter på skatten, mens vanlige folk er nødt til å betale 36-50 prosent til fellesskapet hver måned. Inntekten til Røkke vokste fra 8.1 milliarder i 2009 til 12 milliarder i 2014 selv om han står oppført med 0kr i inntekt hvert bidige år. Hadde det ikke vært for offentlige skattelister hadde han sluppet unna med skattesnylten OG de kritiske spørsmålene. Forhåpentligvis tar politikerne til vettet og gjør om skattesystemet.

Sånne ting får man uansett vite, for media er veldig flinke til å lage saker om hva kjente personer i forskjellige slags roller tjener. De har tilgang til skattelistene i søkbar form, og kan gjøre søk uten at de som søkes på kan se, men de har ikke lov til å videreformidle listene i søkbar form for allmennheten, kun lage redaksjonelle saker. Skal man søke må man logge inn, og den som blir oppsøkt vil få vite hvem som har søkt. Synes det er helt greit.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke at folk skal kunne studere hvilke og hvor mange aksjer jeg har. 

Det virker som et brudd på retten til privatliv, og brudd på informasjonsetikett. Det høres helt absurd ut at det kan skje.

Det må du melde fra om og eventuelt anmelde. Det er ikke Google sin feil da, det er aksjeeiere.no og aksjonærregisteret. At de lekker info på den måten er merkelig.

Lenke til kommentar

Det virker som et brudd på retten til privatliv, og brudd på informasjonsetikett. Det høres helt absurd ut at det kan skje.

Det må du melde fra om og eventuelt anmelde. Det er ikke Google sin feil da, det er aksjeeiere.no og aksjonærregisteret. At de lekker info på den måten er merkelig.

Pisspreik. Les gjennom resten av tråden.
Lenke til kommentar

Pisspreik. Les gjennom resten av tråden.

For meg som ikke bor i Norge og ikke er vant med at alt av privat informasjon legges ut av staten, er dette rett og slett helt absurd og krenkelse av folks rettigheter.

Samme gjelder skattelister, før og fortsatt. Jeg dikuterer dette med folk fra hele Europa, og alle synes det er sinnsykt at slik informasjon legges ut. De reagerer med vantro.

Lenke til kommentar

Informasjon om hvem som er eiere i aksjeselskap (tilsvarende selskapsformer i andre land) er offentlig tilgjengelig i de fleste land. Hvem som er eiere av et selskap er ikke privat informasjon, og så fort man velger å kjøpe aksjer så har man godtatt at denne informasjonen er kjent.

Det er heller ikke staten som offentliggjør denne informasjon - det er det selskapet selv som gjør - dog er det "staten" som har vedtatt lovene som regulerer dette.

Det er større krenkelse av folks rettigheter at vi ikke kan få vite hvem som eier og bestemmer i store selskaper som har innflytelse på nesten alt vi gjør. At noen privatpersoner får offentliggjort at de eier noen aksjer er en liten pris for denne rettigheten.

Se ellers mine tidligere poster.

Lenke til kommentar

Men det dere som støtter åpenheten om dette ikke begrunner, såvidt jeg kan se: er hvorfor dere syns det er feil at man må logge inn og sette spor etter seg, for å sjekke dette. Også aksjer.

Hvorfor må det ligge som et åpent sår for hele verden på google hver gang ditt navn blir søkt på?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Bolson. Det er ikke helt riktig. I mange land har de konsept med akskjer hvor navn/eier registres, mens i andre tilfeller registeres navn overhode ikke.

Jeg kjenner ikke til et annet land som åpent på internett legger ut navnene til alle borgerne som eier aksjer, og hvilke aksjer de eier. Og jeg eier aksjer, også "navneaksjer".

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det er synd at vi ikke kan søke opp i skatteregisteret fritt lenger, men vi kan i det minste sjekke opp de økonomiske interessene folk har i aksjeregistre. Og bra er det.

Hva er problemet? Redd for å bli stemplet som kikker? Du kan da fritt søke i skattelistene, men den du søker opp skal ha en tilsvarende rett til å vite hvem som har søkt.

Det ble en konsekvens av at det tok helt av mtp. skattelistene. De lå søkbare fritt tilgjengelig og det førte f.eks. til finurlige apper som "hvem er rikest i nabolaget" hvor man kunne gå rundt med appen og se hvem som var rikest der man til enhver tid befant seg. Det åpnet muligheter for f.eks. kriminelle som enkelt kunne plukke ut sine ofre.

Ser at jeg har blitt misforstått; i "fritt" mente jeg uten å legge igjen spor. Kapital = makt. Om det er i form av penger, eller i aksjer. Jeg forstår godt de som synes det er ubehagelig å få navn og inntekt blåst opp i nettavisene, det har jeg forsåvidt også fått som tidligere lokalpolitiker, men for meg veier hensynet til gjennomsiktighet og et transparent samfunn mye tyngre enn at man kan synes det er ubehagelig. 

Og så er jeg forsåvidt enig i at den årlige klikk-orgien når skattelistene legges frem er unødvendig, og til tider litt pinlig. Men det endrer ikke på det faktum at hvem som bidrar til samfunnet, hvem som sitter på stor makt gjennom kapital og hvem som sniker seg unna å betale skatt er et offentlig anliggende - og bør være tilgjengelig. Også uten at de som er sjekket kan se hvem som har sett på. 

EDIT: For de kriminelle har det jo vist seg at "jeg drar på ferie"-poster på Facebook/Twitter/Instagram og f.eks. resultatlister på sykkelritt er mye bedre verktøy for å finne ut hvor man skal gjøre innbrudd. 

Så Røkke er nullskatteyter? Let me prove you wrong:

KJELL INGE RØKKE
  • Skatteåret 2014
  •  
  • Inntekt: 0
  • Formue: 10 093 920 690
  • Utlignet skatt: 101 048 510

• Fødselsår:1958
  • Postnummer/sted:1392 Vettre
  • SkattekommuneAsker

Denne tjenesten er levert av Skatteetaten

Skattelisten for personer ble ajourført: 25.01.2016

Dette er for 2014, årene før ser jeg ikke hos skatteetaten. Holder 101 mill i personlig skatt tror du? I tillegg til det alle hans firma betaler i selskapsskatt? For ikke å snakke om all verdiskapning firmaene generer?

Endret av skripis
Lenke til kommentar

--SNIPP--

--SNIPP--

--SNIPP--

Så Røkke er nullskatteyter? Let me prove you wrong:

Her leser du det du har lyst til å lese, og ikke det som faktisk står. Jeg har da aldri påstått at Røkke er nullskatteyter, men at han snyter på skatten. 

Det sier seg selv at han har hatt inntekt mellom 2009 og idag, allikevel står han oppført med 0 i inntekt. Formuen har vokst med flere milliarder kroner, og han har ikke skatta en døyt på det utenom formueskatten. Joda, mye av det er urealiserte gevinster og verdier i papir, men også Røkke trenger penger på kortet for å handle i hverdagen - men han velger å ansette økonomer og advokater for å slippe å skatte, i stedet for å bidra til fellesskapet slik resten av oss gjør. 

Jeg har jobbet i ett av Røkkes selskaper, og irritert meg grønn over at jeg og mine tidligere kolleger bidrar til fellesskapet med skatt på inntekt, i tillegg til formue, mens han kun skatter én lusen prosent av den enorme formuen sin. Røkke snylter på fellesskapet. 

Lenke til kommentar

Men det dere som støtter åpenheten om dette ikke begrunner, såvidt jeg kan se: er hvorfor dere syns det er feil at man må logge inn og sette spor etter seg, for å sjekke dette. Også aksjer.

Hvorfor må det ligge som et åpent sår for hele verden på google hver gang ditt navn blir søkt på?

Fordi jeg skal kunne finne ut hvem som er eiere i et selskap uten at eksisterende eiere eller selskapet skal vite om det. Det kan være en lang rekke grunner til at jeg ikke ønsker at de har den informasjonen.

1. Jeg arbeider med en artikkel i avisen om tvilsomme eierforhold i selskapet - eller jeg arbeider med å nøste opp krysseierskap som kan være konkurransehindrende eller til og med lovstridige. Om selskapet/eiere da ser at jeg har bedt om denne informasjonen - så kan de i verste tilfelle iverksette tiltak av tvisom art mot meg.

2. Som investor vurderer jeg å legge inn bud på aksjer i et selskap - kanskje fiendtlig. Da trenger jeg å se eiersammensetning slik at jeg kan legge opp rett strategi. At selskapet/eierne får informasjon for tidlig kan frata meg slike muligheter.

Og som tidligere sagt - det er ikke at du eier aksjer som gjør at informasjonen må være fritt tilgjengelig, det er at vi skal vite hvem som eier et selskap.

Det er kanskje ikke heldig at informasjonen blir tilgjengelig via tjenester som akkurat www.aksjeeiere.no, og det er langt fra sikkert at dette blir en framtidig løsning. Det er også tvilsomt at de har latt Google indeksere. Løsningen er eller "laget av" Norsk Redaktørforening.

Staten vurderer å selv lage løsningen, og da kun som en tjeneste via AltInn. Da vil ikke dataene komme i Google. Men planen er ikke å logge som for skattedata, dvs aksjeeier/selskap vil ikke få informasjon om hvem som har søkt.

Bolson. Det er ikke helt riktig. I mange land har de konsept med akskjer hvor navn/eier registres, mens i andre tilfeller registeres navn overhode ikke.

Jeg kjenner ikke til et annet land som åpent på internett legger ut navnene til alle borgerne som eier aksjer, og hvilke aksjer de eier. Og jeg eier aksjer, også "navneaksjer".

De legger ut alle som eier aksjer - de fleste poster er faktisk ikke borgere, men selskaper, kommuner, stiftelser osv som eier aksjer i andre selskaper. Grunnen til at det faktisk er gjort i Norge, er at vi faktisk har en vanvittig god løsning for å registrere hvem som eier aksjer - og at disse dataene pr definisjon er offentlige. Når Norsk Redaktørforening i 2015 ba om dataene, så kunne ikke Skatteetaten nekte.

Ja, jeg vet at i en god del land har de skille mellom ulike typer aksjeselskap - hvor man i noen registrerer eier og andre ikke (såkalte ihendehaveraksjer). Men trenden internasjonalt er at man ønsker større og større åpenhet på dette området. Skjult eierskap brukes for å unndra penger fra samfunnet og åpner for selskapskonstellasjoner som skjuler kriminalitet, hvitevasking av penger osv. At man ved større åpenhet risikerer at en del av oss får synliggjort hva vi eier - ja det er en liten pris å betale dersom åpenhet kan bidra til at den kriminelle bruken av selskapskonstellasjoner reduseres sterkt.

Man trenger dog ikke ha løsninger som gjør at dette blir søkbart på Google etc for å oppnå dette. 

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i ett av Røkkes selskaper, og irritert meg grønn over at jeg og mine tidligere kolleger bidrar til fellesskapet med skatt på inntekt, i tillegg til formue, mens han kun skatter én lusen prosent av den enorme formuen sin. Røkke snylter på fellesskapet. 

Nå sporer vi av diskusjonen her, men det å bry seg om hva sjefen tjener og skatter fungerer dårlig for de fleste...

Lenke til kommentar

Godt poeng Bolson. Jeg er forøvrig også for åpenhet. Men å legge ting direkte ut på internett, det er ikke riktig måte å gjøre det på. Det må finnes bedre mekanismer.

Den endringen de gjorde med skattelistene var bra. Journalister bør ha unntak for regel om å måtte identifisere seg for å sjekke listene, noe de kanskje har allerede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...