boundishh Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Tenkte jeg kunne lage en tråd på denne bilen . Bilen kom til norge som flyttelass i 78 når den var ny og var hos samme eier til jeg tok over. Fikk tips om bilen i november i fjor , da var status at billen hadde stått siden 2004 i garasje med gåen blokk (rust pga vann i sylinder nr.3 pga def. topp-pakning) . De som hadde den syns det var for ille å kaste bilen, men de hadde ikke tid eller ork til å gjøre noe med bilen ,men hadde veldig lyst at den skulle komme på veien igjen. Så jeg tok å henta bilen å fikk den inn i garasjen. Her er et par bilder av bilen slik den var når jeg hentet den. Vurdererte først og borre opp blokka , men fant fort ut at jeg heller ville finne en donor motor som jeg kunne bruke blokka fra. Fikk tak i donor motor i starten av januar. Den "nye" motoren var en forgasser motor fra en 80 mod laurel , men jeg trengte ikke toppen på denne ta jeg skulle bruke toppen som hører til min bil da den har innsprøytning. Sånn så den ut . Den hadde stått lagret inne siden 1996 , men den gikk rundt. Tettet åpninger å dynka den i surfex HD 1:3 og steamet den på 130c og 140bar , det hjalp lite.. Demonterte ventildekslet i spenning på hva som kom til å møte meg under der: Så heldigvis bra ut inder der så det lovet godt. Toppen av straks klart for puss og lakk Topp og bunnpanne ble lakkert Så gikk jeg løs på ventildekslet som så ganske trist ut. Her brukte jeg stålbørste på rettsliper for å få vekk det ytterste laget med irret aluminium. Slik ble det noen gode runder : og slik ble det etter en god runde med våtslip etterflugt av autosol , monterte også toppen : Motoren nærmer seg snart komplett og jeg har hentet bilen og begynt å gjøre klart for å ta ut den gamle motoren. Bilen var støvete og fikk en del salt på seg under veis til der jeg holder på, så jeg tok å spylte over bilen før jeg tok den inn. Slik så den ut rett før jeg spylte den. (litt tung i ræva pga en haug med deler i bagasjerommet) Tok av panseret når jeg fikk bilen inn for at det ikke skal være i veien under motorbytte. Som man kan se så trenger bilen en grundig vask og "detail". Gikk fort over med støvsugeren inni bilen. Skiftet også girpose og girkule siden jeg hadde nytt liggende. Interiøret trenger en god vask og en runde med mimoen , men heldigvis er det ingen store hakk eller riper så det burde bli bra etter en rens . Her er motoren igjen , den mangler jo starter , dynamo og servopumpe osv. Det skal jeg plukke av motoren som sitter i bilen . På dette stadiet var det litt stillstand ,men i starten av forrige uke så byttet jeg motor ,tok ikke noen bilder når jeg tok ut den gamle og satt i den nye motoren , men den startet rett opp etter og ha koblet til alt . Satt på grill og panser og den gikk som ei klokke etter litt justeringer :-) Så var det klart for en liten shine :-) vasket bilen godt for å være sikker på at det ikke satt noe i lakken som kunne løsne å bli med rundt på puta på polermaskinen. Turte ikke å kjøre altfor hard på så noen riper måtte stå igjen . Ble litt oppstykket med bilder under poleringa ,ble rett og slett litt for ivrig så det ble noen hopp her og der. Starter med et par bilder av den generelle tilstanden. Som man kan se bærer lakken preg av at langt liv ,en god del swirls og diverse rds rundt om. Så testet jeg litt komboer på panseret og kom frem til at Scholl S3 og 3M blå superfine på 3m grønn og blå pad gjorde susen . Her er resultatet etter å ha gått over panseret med den komboen .Det som ser ut som kjørespor er refleksjon av taket over bilen som er bølgemetall , ble lurt flere ganger selv underveis og man ser igjen denne refleksjonen på flere bilder rota S3 på dekslet mellom panser og frontruta da jeg overdreiv mengden på padden på første pass ,spruta over alt ... Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg huet som det så fint heter. Fortsatte på venstre framskjerm, stygge riper ved markerings lyset. 50/50 Skjermen ferdig , belegget man kan se helt nede foran gikk ikke vekk samme hva jeg prøvde under vask , mistenker at det er noen som har vært i overkant rause med tectylen en gang i tiden. Døra ferdig, skade på bakdøra som må fikses Jobbet meg bakover , bakskjerm ferdig. Noen riper som ikke ville gi slipp ved emblemet. På dette tidspunktet begynte det å blir lengre mellom bildene, så neste bilde er 50/50 på passasjerdøra. Detalj av ferdig dør Lykte innsatstene hadde fortsatt beskyttelse belegget fra fabrikk og det satt godt ,men fikk det vekk tilslutt. en slags 50/50 Det var det av korrigeringsbilder , la et lag svissvax shield voks på bilen som fikk ligge å godgjøre seg mens jeg gikk i gang med interiøret. Startet med å ta ut og rense setene foran med mimo for at de skulle få god tid til å tørke før de skulle inn igjen. Ca halve sittepute på førerstol tatt. Førerstol ferdig, de mørke områdene er fukt. Slik så det ut inni bilen , tok vekk midkonsollen for bedre tilgang. Ferdig støvsuget. Teppet var et mareritt å støvsuge, sanden ville ikke slippe taket. Teppet er litt misfarget av sola, spesielt på tunellen bak. Fotbrønn på passasjerside ferdig Ferdig bak. Plast og vinyl fikk svissvax protection matt plast og vinyl fornyer/conditioner På rattet og armlenet på konsollen har nissan tatt en snarvei og lakkert plasten istedet for å støpe hele i en farge slik at det er slitt vekk og ser mindre pent ut på kanten til skittent, så driver å funderer litt på hva jeg skal gjøre med det.. Ferdig interiør Dekksider og gummi på fanger fikk et lag med gummi shine Noen bilder av ferdig polert bil . Det var det som var gjort med bilen fra januar og frem til onsdag :-) Så til dagens jobb . Tok å laget til de originale US markeringlysene på bilen , det er jo visstnok lov nå i år så da måtte det selvfølgelig fikses! Det var noen pærer her og der som var gåen i instrumentene og kontrollene til varme apparatet , så jeg bestemte meg for å bytte ut alle med led pærer når jeg først demonterte det. Det er grønne "hetter" over pærene, så slik så det ut før jeg skiftet pærer. Et svakt grønnsjær. Intstrument panelet var var ute etter å ha tatt ut 6 skruer + rattet( kjekt med gamle biler ;-) ) Instrument husene var ganske støvte og fæle så jeg vasket over de og polerte glasset Før: Etter: Glemte seff etter bilde av speedo og turteller , men ble samme resultet som de andre målerne. Her er et bilde med led pærene på plass. Dimmeren står på maks her, men i virkeligheten er lyset en del hvitere med mer grønnskjær og ikke så blått som bildet. Takk for titten så langt ! :-) Stay tuned .. 7 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Gromt! Hva er vekta på en slik sak? Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2016 Gromt! Hva er vekta på en slik sak? Takk hehe, veier ca 1350. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Nydelig! L28-motor? Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Nydelig! L28-motor? Takk :-) . Det er en L24E , elektronisk innsprøytning . Er vel ca 143 hk i den hvis man tenker utifra at det står 154hk SAE net . Bilen går egenlig godt med tanke på alderen og motoren går veldig fint . Grom lyd også. Her er en reklame for bilen :-) Endret 20. mars 2016 av boundishh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Ser ut som et kremeksemplar du har fått deg! Bare å nyte sommeren Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Ser ut som et kremeksemplar du har fått deg! Bare å nyte sommeren Gleder meg som en unge til sommeren . Jeg vil tro(uten å påstå noe ) at dette er den eneste i landet. Det ble kun produsert 25000 av stasjonsvogn utgaven også . Veldig gøy å ha noe som får folk til å klø seg litt i hodet :-) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Tror ikke bare det er utseende som folk blir å klø seg i hode av, en gammel Datsun stv som kan blåse dørene av moderne biler er jo litt morsomt. Den høres neppe ut som en vanlig Datsun heller? Flott prosjekt i alle fall! Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Godt jobbet :-) Bra du reddet bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå