Gå til innhold

[Løst] Mulig å redde USB minnepenn?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle høre her før jeg eventuelt kaster den. Har en gammel Lexar minnepenn som har sluttet å fungere. Grunnen til at jeg ikke har kastet den ennå er at jeg hører "tilkoblingslyden" i windows når jeg plugger den inn, så den virker ikke å være fullstendig død.

 

Men jeg finner den likevel ikke i windows eller får noen som helst tilgang til filene som er på den. Er det noe jeg kan gjøre for å få tilgang en siste gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Lever den til gjenvinning først som sist. Lagringsmedia med en dårlig historie kan svikte på nytt, og uten backup risikerer du datatap. Lagringsmedia er blitt så billig at prisen er en billig erstatning mot ergrelser.

Lenke til kommentar

Ok, dette ble jeg ikke helt klok på. Den dukker opp under enhetsbehandling i windows, og jeg har prøvd å fjerne driverne og installere dem på nytt. Det fungerte og det står at den fungerer som den skal, men den dukker ikke opp noen plass hvor jeg faktisk kan gå inn og hente filene som ligger der. Finner den heller ikke i forskjellige partisjonsprogrammer.

 

Med jevne mellomrom så hører jeg den tilkoblingslyden i windows, og da forsvinner den fra lista i enhetsbehandling og dukker opp igjen sekundet etter. Når det skjer så dukker den også opp som H: (dog uten innhold), men forsvinner igjen etter et sekund eller noe. Den gir også fra seg et blink i ny og ne, så den er ikke helt død i hvert fall.

 

Er det mulig å få tilgang til den på en annen måte enn via min datamaskin? Å gå til h: i kjør gir feilmelding om at den ikke er tilgjengelig. Har ikke vært borti dette før. Når tidligere lagringsenheter har sviktet så har de rett og slett bare dødd. Dette er i så fall en langsom død ;) Og til Tom, jeg kommer ikke til å spare på denne. Var bare en minnepenn jeg hadde glemt litt av og som jeg tenkte jeg skulle flytte innholdet over på en annen disk.

Endret av Golamesh
Lenke til kommentar

En USB minnepenn består internt av en mass storage USB kontroller , en flash minne kontroller og selve nand flash minnet.

Det at det plinger betyr kun at USB mass storage kontrolleren finnes og svarer .

 

Flash minne må periodisk ha strøm tilkoplet for å holde vedlikehold cellene . Hvor ofte avhenger av kvalitet.

 

I denne har nok med stor sannsynlighet selve minnet tatt kvelden om du ikke ser dataområdet i diskbehandling .

Lenke til kommentar

Det der med strøm er en gammel misforståelse. De holder åresvis uten strøm.

Jeg snakker kun om data/partisjons innhold når det gjelder å tilkople strøm.

Dataretension på nand/flash er ingen gammel misfortåelse , en påsatt spenning er ikke uendelig , den svekkes/nedbrytes.

Gjeldende "gammel" minnepenn kan f.eks være fra 90 tallet og ligget på et varmt loft i 15 år

Lenke til kommentar

"Fra 90-tallet" vil være en del mer enn "åresvis". :p

 

Prøv i en annen port eller i en annen PC. Jeg har hatt en PC hvor frontportene var veldig kresne. Ofte at USB-lagringsting bare forsvant helt plutselig. Måtte bruke portene bak på HK.

 

Hvis du får den opp og stabil kan du kjøre et recovery-program og f.eks. lage et image (bilde) av minnepennen. Da kan du kaste minnepennen og kjøre recovery på den.

Lenke til kommentar

Prøvd litt forskjellige ting her nå, også andre pcer, men det er det samme på alle. Klarte også å klikke meg inn på minnepennen en av gangene den dukker opp i min datamaskin, men det er tydeligvis ikke noe innhold på den lengre, så det ser ut til at den har tatt kvelden.

 

Får det i hvert fall ikke stabilt nok, da den kobler seg inn og ut hele tiden, uten at jeg får tilgang til noe innhold. Jaja, ikke verdens undergang, men var verdt et forsøk. Så takker for svar. Lærte noe i dag også.

Lenke til kommentar

Klarte også å klikke meg inn på minnepennen en av gangene den dukker opp i min datamaskin, men det er tydeligvis ikke noe innhold på den lengre

Det er der recovery-programmene kommer inn. Klarer du å få den opp som en enhet eller i det minste en partisjon så kan et slikt program hente ut filer selv om de ikke vises i utforsker.

Lenke til kommentar

 

Klarte også å klikke meg inn på minnepennen en av gangene den dukker opp i min datamaskin, men det er tydeligvis ikke noe innhold på den lengre

Det er der recovery-programmene kommer inn. Klarer du å få den opp som en enhet eller i det minste en partisjon så kan et slikt program hente ut filer selv om de ikke vises i utforsker.

 

 

Ja, men kommer aldri så langt. Er egentlig kun i enhetsbehandling den står oppført mer eller mindre stabilt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror Recuva er gratis, så det er jo bare å prøve. Det finnes også andre programmer hvor du kan laste ned gratis prøveversjon for å teste.

Er gratis. Kjør deep scan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...