anonym12348765 Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Info: MAZDACombi-coupe: 323 F VI BJMotor: 1,6 98hk, BensinMotorkode: ZMÅrsmodell: 2003Hjuldrift: Framhjulsdrift Det startet først i det små, når jeg trykte helt inn gassen så virket det som bilen ‘’druknet’’, men hentet seg kjappt inn og ga på. Motorlamper har lyst lenge (ja jeg vet, du er dum som kjører når denne lyser. Men denne er så mye bulket at den er ikke mye verdt. Orker ikke påkoste denne alt for mye) Men, nå skjer dette hele tiden, egentlig konstant. Kan ikke kjøre noen plass uten at bilen ‘’drukner’’ når jeg gasser. Og da blinker motorlampen. Tidligere har den av&til spyttet ut eksosen når den står på tomgang, og motoren begynner og riste, rister mye! Men dette skjer ikke alt for ofte.. men nå når den står på tomgang prøver den av&til å drukne, men så henter den seg inn igjen. - Bilen kveles/druker når jeg trykker inn gasspedalen, samtidig begynner hele girspaken da og riste, MYE. Og den går opp i turtal, men lager ikke lyd som tilsier 4000 omdreininger. Selv om der er på det. Min konklusjon: Jeg kan ikke så mye om bil, men føler dette skyldes bensin/oksygen tilførsel. Jeg fant ut at slangen der oksygenen blir tatt opp ifra (til motoren), var hull i, og skiftet denne. Trodde dette skulle fikse hele sullamitten, det gjorde ingen forskjell. Noen tanker, anyone? Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg er heller ikke veldig god på bil, men jeg tenker med en gang på turtalljustering. Det bør være en skrue for det et sted som du vil finne med litt googling, "drukningen" kan skyldes at denne med tiden har justert seg litt ned, og et gjør at motoren går på et lavere turtall på tomgang og gassen blir ganske annerledes. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Er nok ikke mye manuell justering du får gjort på en 2003 modell. Første jeg ville ha sjekka er hvor slitte pluggene er. Om det nå ble plutselig mye verre, kan være et tegn på at du har kjørt lenge med dårlig coil. At det har blitt oppdaget tenningsfeil en gang i blandt som har tent motorlampa. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 (endret) (ja jeg vet, du er dum som kjører når denne lyser. Sorry... klarte ikke å la være Endret 19. mars 2016 av Molekylet 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Plugg i en OBD 2 leser så får du sett hva feilen er. Om du ikke kjenner noen som har en kan du kjøpe deg en, koster ikke så mye for en enkel en. Har selv en slik og er meget fornøyd med den: http://www.ebay.com/itm/MS309-OBD2-OBD-II-CAN-BUS-Car-Diagnostic-Scan-Tool-Code-Reader-Engine-Scanner-/351443859035?hash=item51d3afb65b:g:9~4AAOSwMmBVmmaR Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Når motorlampen lyser, indikerer den at noe er feil. Når den blinker, er motoren i nødmodus (limp mode), og vil da gå dårlig. Det at lampen har lyst en stund, og at den nå har begynt å blinke, kan ha sammenheng, men behøver ikke å ha det. Denne type feil er vanskelig å feilsøke. Det kan være alt fra en råtten vakuumslange til en hundrings, til en reparasjon på 20-30.000 tusen. Det kan være luftmassemåler, lambdasensorer, katalysator, veivhusventilasjon eller mange andre ting. Problemet med å lese ut feilkoder er at disse ikke alltid er entydige. På en av mine biler som hadde samme problem, viste feilmeldingen at en lambdasensor var utenfor margin. Denne ble byttet, men fikk samme feilmelding. I mitt tilfelle viste det seg at det var luftmassemåleren som var defekt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Som et lite hint så hadde jeg samme feil på en Avensis. Full gass fikk motor til å ville daue, og den gikk dårlig på tomgang. Her var trikset å rengjøre luftmassemåleren, en liten føler som normalt ligger i røret mellom luftfilterboks og selve innsuget. Rengjorde denne med bremserens, tørket den, og bilen gikk like dårlig, lampen lyste også. Løsningen da var å slette feilkoder med kodeleser, ellers vil jeg tro at å koble fra batteriet i en halvtimes tid vil gjøre samme nytten. Jeg slettet med billig kodeleser, og siden har motoren fungert som den skal. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 At motorlampa blinker er jo da en idikasjon på at katalysatoren brenner opp. På en Mazda pleier det å være slitte plugger og/eller pluggledninger. Da vil det fuske, hoste og harke. Jeg vil tippe du har feilkode P0420 og P0300-0304 og det dyreste her blir ny katalysator, fordi du har kjørt det i filler. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Ikke at jeg er noe flink med bil, men min motorlampe lyser også konstant pga en lambason. Den begynte dog å blinke og motoren gikk elendig. Da var det en coil som hadde gått. Kostet meg 299kr på Biltema. Men så røyk en til. Da kjøpte jeg 1 til og nye plugger. Alt fint etter 20K km Lenke til kommentar
Anders__X Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 2013 Nissan Primera, ca 220 000 km: Motorlampe blinker, tidvis lyser. Motor går dårlig, rister, går ujevnt, men av og til fungerer det som det skal. Feilen var at en coil / tennspole var gåen. Fikset på Mekonomen samme dag, pris ca 3.500 kroner inkludert ny coil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå